Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,983   Posts: 1,523,891   Online: 1062

Results 1 to 2 of 2

Shooter
    35mm

Terugwikkelslinger Olympus OM-1n

Hallo!
    Ik ben sinds kort in het bezit van een Olympus OM-1n en heb waarschijnlijk iets te enthousiast mijn eerste rolletje eruit gehaald, zonder eerst de handleiding erbij te halen. Ik had nog geen idee van een deblokkeerknop en heb wellicht de terugwikkelslinger de verkeerde kant op gedraaid. In ieder geval:

Ik kan de terugwikkelslinger niet meer terug op zijn plaats krijgen!

Zo ziet het er momenteel uit:

Er zijn dus ineens twee ijzeren ringetjes tevoorschijn gekomen die ik niet kan verschuiven!
    Kan iemand bij alstublieft helpen? Of is er misschien iemand die ook een Olympus OM-1n bezit die mij kan vertellen hoe het er normaal gesproken uit ziet?
    Alvast bedankt!
    Eva

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Eva, welkom op Apug!

Onder de terugspoel draaiknop zit en plat veertje welke de slinger vastzet. Misschien is die reden voor jouw probleem.

Hier zie jij de gehele constructie bij een OM-1:
    http://olympus.dementia.org/Hardware/PDFs/OM-1_1of4.pdf

Indien jij met een geschikt werktuig de aandrijving as (naar de spoel in de casette) vastzet, zou je de schroef in de terugspoelknop los kunnen draaien en de knop af kunnen nemem.

(Eigenlijk bestaat er mechanisch gezien geen "verkeerde" kant, die jij de knop/slinger kan draaien; de richting is vastgelegt door de film: of spoel jji hem op, na lossen van het transport mechanisme, of jij draait de film los binnen de film-cassette.)
    Last edited by AgX; 03-14-2010 at 09:01 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin