Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,298   Posts: 1,535,739   Online: 803

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    35mm

Lichtmeter Pentax defect. Wat nu?

Waarde medeforumnisten,

Ik kreeg twee weken geleden een Pentax Spotmatic Asahi als cadeautje van mijn oma, omdat mijn opa deze niet meer gebruikte. Een mooi dingetje, alles mooi schoon en sluiter werkt soepel. Alleen de lichtmeter lijkt niet te werken.

Voordat mijn oma de Pentax aan mij gaf, is ze naar de lokale fotoboer gegaan, die heeft met een volle batterij gekeken naar de lichtmeter, maar hij constateerde dus dat de lichtmeter defect is. Natuurlijk kan ik nu met een losse lichtmeter gaan werken, maar aangezien ik veel (emotionele) waarde aan de camera hecht, lijkt het mij zaaks de lichtmeter te (laten) repareren. Zelf kan ik aardig omgaan met elektronica, maar ik wilde eerst even jullie mening weten. Is dit een bekend probleem, en is het gemakkelijk te verhelpen? Of moet ik het naar een reperateur brengen, en hoeveel zal me dat dan ongeveer kosten (lees: is het het dan nog wel waard?)

Graag hoor ik meer van jullie!

chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Als de camera voor de rest nog goed functioneerd, dan zou ik toch eens uitkijken naar een losse lichtmeter, van Gossen of Kenko.
    Zelf gaan prutsen lijkt me alleen het risico waard als de camera mag 'sneuvelen'. Maar uit je verhaal begrijp ik dat je die camera zeker nog niet kwijt wil. En laten repareren kost al gauw net zo veel of meer dan een losse meter.
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by baschz7 View Post
    Waarde medeforumnisten,

Ik kreeg twee weken geleden een Pentax Spotmatic Asahi als cadeautje van mijn oma, omdat mijn opa deze niet meer gebruikte. Een mooi dingetje, alles mooi schoon en sluiter werkt soepel. Alleen de lichtmeter lijkt niet te werken.

Voordat mijn oma de Pentax aan mij gaf, is ze naar de lokale fotoboer gegaan, die heeft met een volle batterij gekeken naar de lichtmeter, maar hij constateerde dus dat de lichtmeter defect is. Natuurlijk kan ik nu met een losse lichtmeter gaan werken, maar aangezien ik veel (emotionele) waarde aan de camera hecht, lijkt het mij zaaks de lichtmeter te (laten) repareren. Zelf kan ik aardig omgaan met elektronica, maar ik wilde eerst even jullie mening weten. Is dit een bekend probleem, en is het gemakkelijk te verhelpen? Of moet ik het naar een reperateur brengen, en hoeveel zal me dat dan ongeveer kosten (lees: is het het dan nog wel waard?)

Graag hoor ik meer van jullie!
    De lichtmeter functioneert alleen als een klein schakelaartje aan de zijkant van de camera wordt omgezet. Het is een vroeg door de lens meetsysteem. Of dat gerepareerd kan worden vraag ik mij af.

Jed

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    "medeforumnisten"

Prachtig woord. Kende ik nog niet.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin