Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,770   Posts: 1,516,518   Online: 768

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    35mm

35mm of middenformaat ?

Ik sta op het punt om een tweedehandstoestel aan te schaffen. Ik twijfel tussen kleinbeeld of middenformaat. Het is mijn bedoeling om de negatieven kwalitatief in te scannen via een labo.
    Kan er iemand zeggen wat de huidige tendens is inzake films : welke maken "meest kans" om op termijn in productie te blijven ?

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Hallo Patlemahieu,

ik zou opteren voor minimaal middenformaat, daar je hiermee zoveel meer beeldinformatie binnenhaalt en gezien de grote groep mensen die nog steeds doorgroeien van KB in MF en groter door het (financieel) bereikbaar worden van 2e hands MF en LF camera's en apparatuur lijkt dit mij een segment dat het lang kan volhouden.

Wat wil je gaan fotograferen (reportage/actie of landschap of.... Dit lijkt me meer bepalend voor je keuze.

Misschien kun je de vraag nog beter voorleggen aan leveranciers zoals FotoImpex of Rovo en hun visie/ervaring hierover te vragen.

Succes,

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

AmsterdamMartin's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Dat is koffiedik kijken.
    Grof gezegd levert elke filmfabrikant kleinbeeld, middenformaat en grootformaat.
    Het lijkt meer de vraag welke filmfabrikanten film-emulsie blijven maken, aangezien het een erg kapitaalbehoevend proces is.
    In welk formaat de enorme productierollen vervolgens gestanst of gesneden worden lijkt mij minder een probleem.
    Ik denk niet dat je een keuze naar formaat daarop kan baseren.
    Deze site zit vol mensen die hopen of zelfs weten dat film in het algemeen een toekomst heeft, het in ieder geval met daden steunen.
    Het is nog maar afwachten of er nu een piekje is in de algemeen dalende vraag, of dat er sprake is van een nieuw evenwicht met stabiele vraag, of.... groei !? Volgens mij volgen grote fabrikanten als Fuji en Kodak het met interesse, aangezien zij hun beslissingen op commerciele grond nemen.
    Toch zijn meerdere verdwenen films weer terug, en blijven er nieuwe op de markt komen.
    In alle formaten zijn onvergetelijke foto's gemaakt. Het is inderdaad een kwestie van wat jij zoekt.
    Last edited by AmsterdamMartin; 05-22-2010 at 03:20 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Wel , wat ik liefst zou willen is een tweedehands middenformaat om te fotograferen (vooral portret) in kleur of met kodak cn400, maw beide via labo te ontwikkelen. Wat ik wil zeggen : ik zou het weggegooid geld vinden indien ik nu investeer in een fuji, mamiya,...om dan over 5 jaar te moeten vernemen dat er geen film of labo meer op de markt is.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wat wil je gaan fotograferen (reportage/actie of landschap of.... Dit lijkt me meer bepalend voor je keuze.

Misschien kun je de vraag nog beter voorleggen aan leveranciers zoals FotoImpex of Rovo en hun visie/ervaring hierover te vragen.
    Voor portretten zou ik nu op middenformaat gaan fotograferen. Goede kamera formaten zijn hiervoor van 6x4,5 tot 6x7cm rolfilm. 15 opnames tot 10 opnames per 120 rolfilm.

C41 120 rolfilm ontwikkeling is nog gangbaar. E6 wordt al wat lastiger.

Op dit moment verkoop ik meer 120 rolfilm dan 35mm zodat je kunt zien dat de markt wel wat verschoven is de laatste jaren. Maar ga je op reportage fotografie dan is kleinbeeld vaak het aangewezen formaat. Met goede objectieven en laag- midden gevoelige films (iso 25-160) kun je hiermee ook grootse resultaten halen.

Er zijn (z/w) films in de handel die kwa resolutie (lp/mm) boven de beste objectieven (Leica, Zeiss) uitkomen.

In de toekomst kijken is koffiedik, maar neem van mij aan dat over 5 jaar er nog steeds film is. Het probleem zit niet in het formaat maar de hoeveelheid die minimaal geproduceerd moet worden. Zelfs in Europa zijn er nog genoeg fabrikanten die kunnen snijden en confectioneren: Photostar/Tura, Ilford, Foma en Efke.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Vanwegen de beeldkwaliteit zou ik persoonlijk voor middenformaat gaan. Ook als je vervolgens wilt scannen. Maar het hangt helemaal af van je persoonlijk stijl van fotograferen.

Zolang we nog niet helderziend zijn kan niemand je vertellen welk formaat er in de toekomst overblijft.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    kleinbeeld heeftook zijn charme maar ik zie weing redenen om niet met MF te starten. Voor rond de 15o euro koop je al een mamiya 645, het voelt bijna als stelen.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin