Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,847   Posts: 1,582,803   Online: 849

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1

35 mm filmlader.

Om de prijs van films te drukken zit ik er aan te denken om gebruik te maken van een filmlader.

Sommige mensen beweren zo'n ding niet nodig te hebben, gewoon een x aantal meters afknippen in de doka en inwikkelen in spoel, is dit aan te raden ?

Daarnaast is de mark voor tweedehands filmlader een beetje dun op dit moment ('k vis er steeds naast.) Iemand nog tips ?

Wat is de kwaliteit van tweedehands laders, en waar moet ik op checken wanneer ik tegen zo'n ding aanloop voordat ik tot een koop overga.

En ja, ik weet dat die dingen nog worden geproduceerd, maar dan wel voor een prijs van rond de 65 euro, maar dan wordt mijn break-even point zo hoog :-|

Alle tips zijn welkom.

Groeten.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Op zich is zelf film spoelen een prima optie. Ik heb dat ook een tijdje gedaan, met veel succes. Het ideale is dat je zelf de lengte van je film kunt bepalen. Als je bijvoorbeeld even een test wilt doen, of de negatieven snel nodig hebt, spoel je een kortere film en die is dan zo op!

Ik zou niet los inspoelen in de DoKa. Het risico is toch best groot dat het misgaat, en dan ben je je kostbare opnamen kwijt. Dan kan je toch beter zo'n apparaat gebruiken.

Je hebt speciale spoeltjes die je meerdere keren kunt gebruiken, ik geloof van Hama, en zelfs die dingen hebben niet het eeuwige leven, het vilt van de dichting slijt bijvoorbeeld en ook de 'dopjes' sluiten niet meer zo goed. Die zou je dus mee moeten nemen in je 'begroting'.

Ik heb zo'n spoelapparaat staan, ongebruikt in verband met mijn overstap naar middenformaat, maar ik moet er nog even over nadenken of ik hem wil verkopen. Het is een ROWI die mij destijds 180 gulden heeft gekost (prijsje zit er nog op), dus die 65 euro die jij noemt is niet eens zo'n gekke prijs voor een nieuw apparaat.

Je hoort.
    Anne Marieke

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Vooral je spoelapparaat niet wegdoen, daar krijg je alleen maar spijt van :-) Stel dat middelformaat negatieven in de toekomst moeilijker leverbaar worden, dan zit je zonder spoelapparaat.

Ik blijf nog wel 'ff vissen op de tweedehands markt.

Groeten

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Juw, ik moet er niet aan denken dat ik geen middenformaat meer zou kunnen 'schieten'. Er zal toch wel ergens in de wereld, via het Internet, middenformaat film te koop blijven????

Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Ik zou niet los inspoelen in de DoKa. Het risico is toch best groot dat het misgaat, en dan ben je je kostbare opnamen kwijt.
    Nee hoor, het risico dat het mis gaat is helemaal niet 'best groot'. Want wat zou er mis kunnen gaan als je zelf je film in de doka op een herbruikbaar spoeltje spoelt? Niets toch? Je loopt alleen wat meer kans op krasjes en eventueel statische ontlading. Maar ik zie geen enkele reden om te waarschuwen dat je 'kostbare opnamen' op een of andere manier verloren zouden kunnen gaan.

Je hebt speciale spoeltjes die je meerdere keren kunt gebruiken, ik geloof van Hama, en zelfs die dingen hebben niet het eeuwige leven, het vilt van de dichting slijt bijvoorbeeld en ook de 'dopjes' sluiten niet meer zo goed. Die zou je dus mee moeten nemen in je 'begroting'.
    Een keertje of vijf gebruiken is denk ik wel een goed advies, daarna een nieuwe nemen. Vroeg of laat gaat dat vilt wat krassen.

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format
    Juw, ik moet er niet aan denken dat ik geen middenformaat meer zou kunnen 'schieten'. Er zal toch wel ergens in de wereld, via het Internet, middenformaat film te koop blijven????

Anne Marieke
    Dan stap je toch gewoon over op vlakfilm...!

Jan

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Nee hoor, het risico dat het mis gaat is helemaal niet 'best groot'. Want wat zou er mis kunnen gaan als je zelf je film in de doka op een herbruikbaar spoeltje spoelt? Niets toch?
    Wat dacht je ervan:

-dat je niet precies weet, en kunt zien, hoe lang de strook moet worden
    -dat er stofjes/korreltjes op je film kunnen komen die lekker gaat zitten krassen op je film
    -dat je DoKa toch niet zo lichtdicht was als je dacht....
    -vingerafdrukken op de emulsie
    enz..

Quote Originally Posted by paulmat
    Een keertje of vijf gebruiken is denk ik wel een goed advies, daarna een nieuwe nemen. Vroeg of laat gaat dat vilt wat krassen.
    Ik ben nooit verder gekomen dan een keer of drie. Dan sloot het dopje niet meer zo lekker en de opening waar het vilt in zit ging toch wat wijken. Dan maar meer spoeltjes...

Overigens gebruikte ik kunststof spoeltjes. Ik weet niet of er ook een metalen variant is.

Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Dan stap je toch gewoon over op vlakfilm...!
    Nee, ik geloof dat dat voor mij net te veel gezeul zou zijn. Daarnaast heb ik nu alles voor mijn middenformaat uitrusting, en dan zou ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen.

Ik vraag me trouwens af als middenformaat afgeschaft wordt, hoeveel kans van overleven vlakfilm dan nog heeft. Misschien in Amerika wel, want daar zijn veel groot formaat gebruikers.

Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Wat dacht je ervan:

-dat je niet precies weet, en kunt zien, hoe lang de strook moet worden
    -dat er stofjes/korreltjes op je film kunnen komen die lekker gaat zitten krassen op je film
    -dat je DoKa toch niet zo lichtdicht was als je dacht....
    -vingerafdrukken op de emulsie
    enz..
    OkÚ, ik had eraan toe moeten voegen: het zelf opspoelen van films hoeft geen enkel probleem op te leveren, als je maar niet in je ene hand een zak friet met mayonaise houdt, als je maar niet vergeet de deur van je doka dicht te doen en als je doka maar niet tevens dienst doet als opslagruimte voor een paar kuub zand... :-)

Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Ze houden er wel vreemde gewoontes op na daar in die Franse DoKa's!
    Doen wij in Nederland niet hoor! ;o)

Anne Marieke

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin