Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,561   Posts: 1,545,268   Online: 834

Results 1 to 9 of 9
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Nikon F55 en zijn tekortkomingen....(zwart/wit fotografie)

Wat ik achteraf jammer vind na mijn aanschaf van de Nikon F55 (als student kon ik me niet meer veroorloven en mijn computeritis eist ook veel ) is het ontbreken van de mogelijkheid om zelf je ISO-waarde in te stellen. Op vele sites en in boeken kom je namelijk tegen dat je zwart-wit op bv. 200 ISO moet instellen als de waarde 400ISO is. Is mijn enige mogelijkheid dan een correctie van +1EV? Of kan ik op één of andere manier prutsen met de DX-code's?

Wat ik voor de aanschaf al wist is dat er géén ondersteuning voor TTL is voor externe flitsers (minder belangrijk) en ook géén DOF (kan ik wel mee leven)
    Uiteindelijk heb ik deze camera gekocht met de bedoeling: ik kan er lenzen voor aanschaffen (die ik bij Nikon normaal lang kan gebruiken en hij is manueel in te stellen.

Wat ik nu ook besef te missen is de mogelijkheid een draadontspanner te gebruiken. Is de enige mogelijkheid dan om de zelfontspanner te gebruiken?

Nog een vraagje: centrale partiële meting, kan ik dit vergelijke met spot meting? Zodat ik precies manueel kan belichten op een bepaald voorwerp?

mvg Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Volgens mij zijn er DX-code stickers in de handel alleen.....waar?
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by clogz
    Volgens mij zijn er DX-code stickers in de handel alleen.....waar?
    Is dit ALTIJD aan te raden met een zwart-wit filmpje (ik bedoel dan ook wel bij elk merk)? Anders maak ik gewoon van die streepjescodes op mijn computer....

EDIT: die dingen moeten perse glinsteren zeker
    dat kan mijn inkt niet nabootsen...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Is mijn enige mogelijkheid dan een correctie van +1EV? Of kan ik op één of andere manier prutsen met de DX-code's?
    Ik ken die F55 niet, maar wat is er tegen om die EV gewoon op +1 in te stellen als je van 400 naar 200 wilt? Evt. extra correcties kun je dan toch alsnog uitvoeren? Prutsen met die dx-codes kan ook, je moet dan bepaalde stukjes ijzer afplakken geloof ik. Hoe dat moet is met zekerheid op het web te vinden, ik heb 't wel 's ergens gelezen.

Wat ik nu ook besef te missen is de mogelijkheid een draadontspanner te gebruiken. Is de enige mogelijkheid dan om de zelfontspanner te gebruiken?
    Nogmaals, ik ken dat ding niet, maar de kans is inderdaad aanwezig dat dat alleen via de self-timer kan. Misschien wil Nikon graag dat je zo'n remote ontspanner koopt voor lekker duur?

Nog een vraagje: centrale partiële meting, kan ik dit vergelijke met spot meting? Zodat ik precies manueel kan belichten op een bepaald voorwerp?
    Nee. Nikons hebben doorgaans drie meetmethoden: matrixmeting (dan wordt het hele beeld doorgemeten), matrixmeting met nadruk op het centrum (dan weegt een vrij ruim centrum van het beeld bv. 60% in de meting), en spotmeting (dan gebruikt de meter slechts een beeldhoek van enkele graden, om heel precies beeldelementen te kunnen meten).

Matrixmeting is de standaardmethode. Die werkt doorgaans goed tot zeer goed. Maar wanneer je een portret wilt maken tegen een donkere achtergrond, is de kans aanwezig dat die achtergrond teveel gewicht in de meetschaal legt, waardoor het gezicht overbelicht zou kunnen raken. Hier kun je matrix met centrumnadruk gebruiken. En wanneer je heel precies wilt meten en bv. ook de contrastomvang van een scène wilt weten, dan kies je voor spotmeting. Gebruik je spotmeting echter om de wang van een model te meten, dan volgt vrijwel zeker onderbelichting, omdat die meter alles naar middelgrijs vertaalt.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Nogmaals, ik ken dat ding niet, maar de kans is inderdaad aanwezig dat dat alleen via de self-timer kan. Misschien wil Nikon graag dat je zo'n remote ontspanner koopt voor lekker duur?

Nee. Nikons hebben doorgaans drie meetmethoden: matrixmeting (dan wordt het hele beeld doorgemeten), matrixmeting met nadruk op het centrum (dan weegt een vrij ruim centrum van het beeld bv. 60% in de meting), en spotmeting (dan gebruikt de meter slechts een beeldhoek van enkele graden, om heel precies beeldelementen te kunnen meten).
    Mja ik weet wat ze doen maar ik dacht dat spotmeting hetzelfde was als 'centrale partiële meting' (staat zo in't boekske )
    De nikon f55 ondersteunt enkel dit en matrixmeting.

Remote ontspanners: zou me betwijfelen of deze camera dat ondersteunt.
    Is de goedkoopste camera van allemaal ;-)
    Ondersteunt bv. ook géén VR objectieven, maar dat is allemaal vrij normaal voor die prijs. Natuurlijk jammer van de DOF preview....

Voor het nemen van zwart-witfotos dus gewoon +1EV toepassen?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    ....en hij is manueel in te stellen.
    Bwa, dat is toch het voornaamste. Mijn camera (Fuji GSW690) heeft géén lichtmeter, geen batterijen, géén vervangbare lens, geen iso instelling en grootste opening is f5,6 in stappen van 1/2 en maximale sluitertijd is 1/500. En het lukt ook.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Voor het nemen van zwart-witfotos dus gewoon +1EV toepassen?
    Of de dx-codes 'kraken', zie onderstaande link.
    http://utopia.knoware.nl/users/epreb...hotography/DX/

Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt!
    Nu alleen nog vinden bij welke filmpjes dit nodig is
    Waarom zetten ze dan een filmpje op een bepaalde iso?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Bedankt!
    Waarom zetten ze dan een filmpje op een bepaalde iso?
    ISO op het doosje is een gemiddeld richtgetal dat onder standaard belichtingsomstandigheden en standaard ontwikkeling het optimale contrast geeft.
    In de praktijk echter bepaald de fotograaf zelf door te testen welke instelling het optimale contrast geeft (ook wel exposure index genoemd).
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin