Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,935   Posts: 1,585,612   Online: 696

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    35mm

f90x diafragma index ring vast?

hallo

ik heb net een F90x van iemand overgekocht. Nu de diafragma-indicator op de camera zelf, de ring dat zou moeten meedraaien met de diafragma-ring op de lens... die gaat niet mee en zit vrij vast.... waardoor de camera niet de correcte diafragma-stand meekrijgt.

is het verstandig om dit te behandelen met wat olie?

(ben vrij nieuw in de analoge fotografie dus mijn kennis is hier vrij beperkt...)

alvast bedankt

groetjes
    John

Shooter
    Medium Format
    Hallo John

1 GEEN OLIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2 zit het juiste objectief er wel op ????????????,standaard zit er geen obj op met een diafragma-ring ,maar een AF-S nikkor
    dit stel je in met de gekartelde ring bovenop de camera
    3 als er een oud obj op zit in ieder geval de camera op manueel zetten

probeer een bedieningsvoorschrift te krijgen F70 en 80 en 90 zijn bijna gelijk qua bediening

Shooter
    35mm
    Hey Ruud

bedankt voor je reply. Ok dat is duidelijk, geen olie dus.

maar wat je daarna vertelt lijkt me wel vreemd. Een AF-S objectief past en werkt wel op de F90x, maar aangezien het een G lens is zonder diafragma ring werkt dit enkel in P en S modus, in A en M modus enkel het kleinste F22 mogelijk... dus ideaal gezien moet er toch een lens op "met" diafragma ring???

Shooter
    Medium Format
    Het diafragma bij een G-lens zit ingebouwd en kan je niet instellen met een ring
    doe je via de kartelknop bovenop de camera
    je moet dan wel de selctieknop linksboven op A ( Aperture ) zetten,dan heb je diafragma voorkeuze en de tijd gaat aut.
    alleen bij M kan je beide instellen
    nogmaals zoek een bed voorschrift
    het heeft te veel mogelijkheden om hiwer uit te leggen
    kijk eens bij een tweedehands boekenzaak
    er zijn div boekjes ( naast het bedienings ) op de markt geweest en daar staat alles in
    maakt niet uit F80 of F100

Shooter
    35mm
    Ruud, hartelijk bedankt voor de tips, ik zal zeker eens zoeken achter zo'n boek.

Maar voor alle duidelijkheid de F90X kan je in A modus de diafragma van AF-S G lens "niet" veranderen, ook niet in Manuele stand. Missch verwar je het met een andere camera....

Shooter
    Medium Format
    Dat kan wel,alleen de A stand is een voorkeuze.de verandering moet je met de kartelknop doen
    je doet dat met de kartelknop aan de voorzijde,aflezen in het venster ,de tijd verandert dan mee

ik heb nl zelf deze lens

anders is er iets defect

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin