Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 72,556   Posts: 1,599,322   Online: 959

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 34

Shooter
    35mm

ONSCHERPTE

Dag Coen,
    Haal bij een glashandel een stukje matglas van ca. 50x35 mm.
    Plaats dat in de kamera en zet het met een stukje tape GOED VAST
    EN VLAK TEGEN DE NEGATIEF BAAN aan met de matte kant kamera
    zijdig.
    Stel hier eens op scherp, met b.v. een handdoek over je hoofd.
    Klopt deze instelling met de scherpte die je in de zoeker waarneemt?
    Hoop niet voor je dat je dan iets onplezierig waarneemt.
    Veel sterkte,
    Theo

Shooter
    35mm
    Ik heb je post nog eens nagelezen. Indien ik het goed heb komt het probleem bij al je
    objectieven voor en dan gaat het toch aardig de richting in die ik vermoed.
    Je zou de eerste niet zijn met dit probleem.

Theo

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @ Hulsman

Gelukkig. Bedankt voor de moeite. Momenteel kan ik niet kijken of er inderdaad een verend gedeelte zit. Ik geloof dat het gewoon tegen het deurtje zit aangeplakt. Ik ben maar een amateur of analooggebied. Met digitaal heb ik veel meer ervaring. Als ik de film inleg dan bevestig ik deze onderlangs het draaistaafje van de bespanhendel. Is dat verkeerd? Moet deze bovenlangs? Ik dacht, misschien omdat de film vanuit het rolletje er bovenlangs inkomt en ik deze onderlangs bevestig er een bolling kan ontstaan waardoor het licht er niet goed inkomt omdat het filmpje verder weg is van de sluiter. (als jullie me nog volgen) Zou dit kunnen? Moet het rolletje bovenlangs bevestigt worden?

@ th. van kints

Laat ons niet in spanning wat is het? Dat de standaard dioptrieinstelling van de camera niet overeenkomt met wat scherp is volgens de lens?

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben eens een fotograaf tegengekomen, die aan zijn gezichtsvermogen twijfelde. De oorzaak van de onscherpe fotos bleek een scheef liggend matglas te zijn.

Jed

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Coen View Post
    Moet het rolletje bovenlangs bevestigt worden?
    Bij mijn Pentor Super TL is het onderlangs.
    Dus de film plooit in de andere richting van hoe de film opgerold zit in het rolletje.

Quote Originally Posted by Coen View Post
    Bij de meeste foto's heb ik niet met volle opening gewerkt. Bij die foto van de achterkant van die plant met dat bruine water zat hij zelfs maximaal gesloten
    Die foto van het blad met het water zou dus scherp moeten zijn van voor tot achter.

Een los zittend matglas kan idd deze onscherpte problemen geven.

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @ Freudenthal

Het zou echt geweldig zijn al lag het hieraan maar het matglas zit gewoon goed. In de camera ziet alles er gewoon scherp uit. Zowel met de MTL-5B als met de LTL (waar ik het resultaat niet van ken)

@ A stan

Jouw pentor en mijn Praktica zijn dus gewoon hetzelfde wat dat betreft. Foto van het blad is dus overal even (on)scherp. Dat zie je. Er is nu geen bokeh. De lens werkt. Is het mogelijk dat de dioptrie van de camera anders is als de optimale scherpteinstelling van de camera? Dat het scherp lijkt in de camera maar dat in de lens het er nog een paar centimeter van optimaal er vanaf zit.

Een tijdje geleden heb ik een fotoscanner gekocht. Een Ritz. zou het daaraan kunnen liggen. Is de scanner gewoon niet goed?

@ Th van kints

Wat voor probleem vermoed u dan?

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Coen,

er zou een aandruk plaatje moeten zitten.
    Heb net mijn Practica B200 bekeken en mijn Canon EOS5 en die hebben beide een verende aandruk plaat
    De plaat moet verend zijn om de film goed tegen het sluiter gat te drukken
    Heb je het negatief nog bekeken, als het negatief scherp is dan ligt het aan de scanner.
    Zie de foto.

Mike
    --Mike

Shooter
    35mm

OORZAAK

Coen tot 2 maal toe heb ik geprobeerd mijn zeer uitgebreid verhaal te plaatsen
    over de constructie van het spiegelhuis met alle problemen van dien
    Iedere keer wanneer ik het wilde versturen kon ik geen kontakt met de server
    krijgen en toen was mijn verhaal weg.
    Kort en bondig ik vermoed de justiering van het "stootbloc" waardoor de
    spiegel in de verkeerde stand staat
    Ik ga nu in Word het verhaal opnieuw schrijven en copieeer het dan naar Apug
    Ik wil je ook een matglas toesturen met instelwig. Maar dat lees je allemaal wel.
    Even geduld s.v.p.

Shooter
    35mm
    Dag Coen,
    Het liefst had ik gehad dat je eerst geprobeerd had dat wat ik je aanraadde. Nu moet ik een mening geven INS BLAUE HINEIN en loop het risico de plank volkomen mis te slaan. Er wordt al genoeg nonsens op Apug geplaatst.

Het probleem kan meerdere oorzaken hebben:

OPJECTIEFVATTING
    Deze kan slecht gejusteerd zijn, behoort 47 mm te zijn met een nauwkeurigheid van 1/100 mm. Indien er in het verleden niet aan de camera gesleuteld is acht ik deze mogelijk onwaar-
    schijnlijk.

SPIEGELHUIS
    Voor een duidelijk inzicht in de materie zal ik eerst wat theorie weggeven. Je behoeft dit
    echter niet te lezen. Om een mooi helder zoekerbeeld met een echt matglas te hebben dient
    de korte zijde van het matglas de lengte te hebben van het diagoneel van het kleinbeeld
    negatief. Dat is 44 mm. Dan blijft er voor de constructeur nog 6 mm over bij een brandpunt
    van 50 mm. Een beetje kwaliteit negatief baan vraagt 2 mm. Resteert voor de vatting 4mm.
    Je begrijpt al men is gaan zoeken naar compromissen.
    Men is de spiegel kleiner gaan maken om diverse redenen. Het gevolg donkere hoeken dat
    zeer onprettig werkt. Lastig bij het scherpstellen.
    Zo is men een fresnel lens gaan plaatsen die om het middelpunt zeer fijn gegroefd is. De
    vorm van de prismatische ringen is zodanig dat daardoor een helder zoekerbeeld ontstaat.
    Verder is men de spiegel iets scheef gaan ophanden om ook iets aan het probleem te doen.
    Bij een goede camera heeft men het zoekerbeeld gefixeerd op de maat van diaraampje

Je hebt waarschijnlijk een camera met een vast prisma en een QUICK RETURN spiegel.
    Heb je een camera met een verwisselbare zoeker dan is inderdaad de mogelijkheid van
    een scheef geplaatst matglas mogelijk. Er is dan trouwens ook nog een andere mogelijkheid aanwezig maar het heeft geen zin daarop in te gaan indien ik niet weet wat voor een zoeker
    je hebt.

Shooter
    35mm
    Die quick return spiegel plaatste de constructeur voor een hoop problemen en is bij veel
    camera’s van die tijd reparatie gevoelig. Een zeer knappe constructie. Bovendien moest
    ook nog het contact voor het flitscontact voor X en M geregeld worden.
    (Heel interessant is het boek Kameras für Millionen over constructeur Heinz Waaskete lezen.)
    Het gewicht van de spiegel die heen en weer gesjouwd moet worden in een razend snel tempo moest omlaag.

Zoals gezegd de spiegel is meestal iets scheef opgehangen, zeker weet ik het niet maar dat is
    waarschijnllijk ook de oorzaak van dat er maar 1 “stootblok” werd gemonteerd. 2 zou immers
    logischer zijn een links en 1 rechts.

Dat stootblok heeft meestal minimale afmetingen zit met 2 schroefjes. 1 om het plaatje beweegbaar te maken en 1 waar het plaatje omheen draait. Ook wel een vaste nok.
    Je begrijpt wel wanneer de camera veel gebruikt is heeft het veel voor zijn kiezen gekregen.

WAT STAAT JE NU TE DOEN
    Koop bij een hobby/tekenartikelen zaak een wit veel etalage carton van 50x70
    Trek in het midden van de lengte richting met een viltstift (niet van het pook type) een lijn.
    Plaatst dat aan een wand, licht erop, licht in dat vertrek uit, zwarte handdoek over je
    hoofd en op het stukje matglas scherpstellen. Niet met groothoek maar met je 135mm.
    Kijk daarna in je zoeker. Heb je daar ook een scherp beeld dan is al mijn moeite voor niets
    geweest. Pech gehad.
    Klopt je zoeker beeld niet dan zijn we er. Hoe wij dit eventueel gaan oplossen praten we later
    wel over.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin