Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,299   Online: 1039

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 34

Shooter
    35mm
    VOORSTEL
    Ik hebvan een Leica hier een matglas liggen met een afgebroken nok welke ik gebruik bij
    revisie’s van camera’s. Deze heeft een instelwig. Deze wil ik je toesturen mits je er
    zuiniger op ben dan op je geliefde. Matte kant niet met je handen aanraken. Bij voorkeur
    werken met katoenen handschoenen. Maak van cellotape strookjes van ca 3 mm en zet
    daarmee het matglas goed vast. (de lijmrestanten verwijder ik later zelf wel)
    Je plaatst het matglas verticaal in het middden van de filmbaan. Past precies In dit geval
    moet de lijn waar je scherp op stel horizontaal lopen.
    Last but not least: ook weer retor zenden.

Je kijkt maar wat je doet.

Voor deskundigen: Ik weet dat dit verhaal voor commentaar vatbaar is doch voor Coen
    meer dan voldoende.

Veel succes,
    Theo

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    Beste mijnheer van Kints,

Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide inbreng. Zeker omdat het een paar keer niet lukte. Ik heb gedaan wat u voorstelde maar het matglas lijkt me goed. Hij geeft een scherp beeld. Ook zit hij gewoon recht in zijn behuizing. De spiegel zit ook recht in zijn behuizing, maar heeft inderdaad een enkel stootblok links. Maar dit schijnt ook bij inspectie goed te zijn. Echt knap hoe u dat weet. In de korte tijd dat ik mijn Praktica heb ben ik er behoorlijk verslingerd aan geraakt. Het is echt veel beter als digitaal. Veel bevredigender met een klik. Maar mijn camera lijkt me ok.

Ik heb een ander vermoeden waarom ze onscherp zijn. Ik ben er de hele middag mee bezig geweest om het uit te vogelen, maar ik geloof dat ik nu wat heb. Uiteindelijk vond ik wat scherpe afdrukken waar ook negatieven bij zaten. Dit om te kijken of het misschien aan mijn nieuwe fotoscanner zou liggen. Ik heb een nieuw album aangemaakt. Hierin zit een scherpe foto. Dit is een scan van de afdruk. De onscherpe foto is gemaakt door het negatief van de foto door mijn fotoscanner heen te halen. Het verschil in kwaliteit is moeilijk over het hoofd te zien. Mijn fotoscanner is gewoon flut. Mijn Praktica blijkt dus gewoon goed te zijn. (waardoor ik hem nog leuker vind)

De fotoscanner heb ik een paar weken geleden bij mijn ex-werkgever NeboFotoVideo gekocht. Maar blijkt dus niet eens een negatief fatsoenlijk te kunnen scannen. Ik heb de negatieven gewoon er in gelegd zoals uitgelegd in de handleiding en op internet. Het is een Rittz.Scan GFP-001A. Heeft er iemand ervaring met dit ding? Mijn foto's lijken me dus gewoon verknald door de scanner. Wat moet ik nu doen? Als ik op internet kijk dan zie ik dat er heel veel mensen zijn die prachtige foto's maken met hetzelfde toestel als ik. Hoe scannen jullie je foto's zodat je gewoon echt goede kwaliteit hebt? Graag jullie advies, want ik wil graag weer van mijn hobby kunnen genieten!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties en advies.

Shooter
    35mm
    Beste Coen,
    Uit de eerste alinea van je reactie krijg ik de indruk dat je het toch nog niet helemaal heb begrepen.
    Aan het stootblok, de spiegel (de eventuele schuine ophang is zo minimaal dat het haast niet te
    zien is dat hij scheef geplaatst is) en het MATGLAS IN DE KAMERA zijn uiterlijk geen mankementen
    waar te nemen.

Waar het om gaat is dat indien je met behulp van een stukje matglas in de negatief baan scherp
    stel op DAT STUKJE MATGLAS op hetzelfde moment het beeld in je zoeker OOK SCHERP MOET ZIJN!!!
    en DAAR WIL WEL EENS WAT AAN MANKEREN. Dit is met het "stootblok"te corrigeren.
    Misschien wilde je me dit ook duidelijk maken maar ik kon het er niet uit halen.
    Wat ik ook nog graag van je zou willen weten of je een vaste zoeker/prisma hebt.
    Reageer hier nog even op.
    Groetjes,
    Theo

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @ th. van Kints

Hartelijk bedankt voor uw support. De zoeker is inderdaad vast. De dioptrie is niet te verstellen. Het beeld in de zoeker is scherp. Ik denk werkelijk dat het aan de fotoscanner ligt. Heeft u/meerdere mensen hier ervaring mee? Wat gebruiken jullie precies? Wat raden jullie mij aan?

Coen

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Scan eens een negatief uit de oude doos.
    (dan bedoel ik foto's van familieleden en dergelijke.)
    Eén waarvan je nog een scherpe afgedrukte foto hebt.

Daarmee kan je het scannerprobleem toch al uitsluiten als
    deze scan scherp is.

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    Dat heb ik dus net gedaan. De twee foto's staan in een album. De scan uit de negatiefscanner is dus zeer onscherp terwijl de scan van de afdruk dat wel is. Als je een negatiefscanner koopt verwacht je dat hij negatieven kan scannen. Ik vind het echt bizar. Wat voor scanner gebruiken jullie? Welke is goed?

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Epson V700 of V750. Weinig verschil tussen, enkel softwarematig. Je kan er ook grootbeeld negatieven mee scannen.

Maar je kan ook is proberen niet op de hoogste resolutie te scannen van je negatief scanner.
    Meestal zijn de resultaten iets beter dan.

En is je negatief niet bol staand?
    Voor een goede scan te krijgen moet het negatief vlak zijn. (in de hoogte, 24mm dus)
    Last edited by a stan; 06-06-2011 at 06:58 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Hallo Coen,
    Kennelijk kan ik je niet loslaten.
    Neem eens contact op met de importeur:
    Holland Vision te Hank
    tel. nr. 0162 - 402801
    vraag naar de Heer Ritzema
    Leg je vraag voor in de trant wat kan IK
    verkeerd doen.
    Wees vooral vriendelijk, ik ken hem HEEL goed.
    Wij kennen elkaar van haver tot gort en
    doe hem de groeten van mij.
    Laat eens horen hoe het afloopt.
    succes,
    Theo

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Coen,

Er zijn maar weinig echt goede negatief scanners.
    Misschien een Imacon als je het geld ervoor over hebt.
    Zelfs een V700 of V750 geeft alleen goede resultaten als je een verstelbaar negatiefmasker hebt (betterscanning.com).
    Of als je alleen kleinbeeld scant een 2e hands minolta of nikon.

Beter is gewoon de negatieven in een vergroter stoppen en een mooie print maken.
    Die kan je eventueel met een flatbed scannen.
    --Mike

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @ Th van Kints

Vandaag was hij niet aanwezig. Morgen bel ik hem even terug. Ik zal vriendelijk doen. Ook doe ik de groeten hoor! Zoals ze zeggen 'its a small world'. Hartelijk bedankt voor de tip.

@ Hulsman

Een verstelbaar negatiefmasker? Kun je daar een soort van mee scherpstellen? Op internet heb ik een U640 Perfection gezien. Is dat wat?

Hartelijk bedankt voor jullie tips!

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin