Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,836   Posts: 1,582,416   Online: 814

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 34
    Coen's Avatar
    Shooter
    35mm

M42 lens, maar welke moet ik nemen?

Beste jij/u,

Een tijdje geleden heb ik mijn eerste analoge toestel gekocht na al een aantal jaren digitaal gefotografeerd te hebben. Dat toestel wat een Praktica MTL-5B. De lens was een Pentacon auto 1.8 multicoating. Ik was niet tevreden over de scherpte en sowieso de kwaliteit van de lens. De kleuren lijken heel flets. Er was gewoon geen scherpe foto uit te halen. ik wilde wat beters en ging kijken op het internet. Ik zag een set staan. Deze heb ik gekocht. Er zat nog een body bij een LTL. De lenzen waren een Pentor auto wide 55MM, een Pentacon auto 1.8/50, en een Pentor 135MM 2.8. Deze lenzen zijn nog slechter dan die ik al had. Een behoorlijke miskoop dus.

Ik vind het jammer want eigenlijk vind ik het analoog fotograferen veel leuker als digitaal. Zeker als ik de foto's van anderen zie, dan begrijp ik dat het wel kan. Mensen zijn altijd erg enthousiast over mijn foto's en ik wil er mijn beroep van gaan maken.

Mijn vraag is, wat moet ik nou doen. Moet ik nu een ander toestel+lens kopen, of doe ik zelf iets verkeerd. Ik begrijp hoe het toestel werkt. Zijn bijvoorbeeld lenzen van Canon wel scherp? Wat raden jullie mij aan?

Bedankt voor uw tijd,

Coen

P.S als er vraag naar is kan ik wellicht een paar analoge foto's te beoordeling aanbieden zodat jullie mijn probleem stelling beter zullen begrijpen.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Coen,

Een canon lens past niet op de practica, dat is geen M42 draad.
    Heb je de nieuwe lenzen op de MTL-5B geprobeerd of op de LTL ?
    Het lijkt me stug dat je het niet scherp krijgt, heb zelf ook een practica met pentacon lenzen zonder problemen scherp te krijgen.

Een MTL-5B heeft een vaste viewfinder, je kan de dioptrie niet wijzigen. Zit er misschien een dioptrie lens over de viewfinder geschoven ?

En met welk diafragma werk je, op 1.8 of een paar stops dichter en welke sluitertijden gebruik je ?

Post eens een paar foto's dat geeft wat meer inzicht in het probleem.

Groeten
    Mike
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Is er iemand in je omgeving die je een andere analoge camera kan lenen? Als die wel scherp is, weet je waar je het moet zoeken.

Overigens: met bijna alle vaste brandpunten van enige naam van de afgelopen 40 tot 50 jaar zijn scherpe foto's te maken. Sluit het diafragma twee stops en je zit ongeveer op het optimum. Alleen in een vergelijkende test zul je verschillen zien en dan moet je nog behoorlijk vergroten. Ik vermoed dat het probleem dus elders ligt.

Shooter
    4x5 Format
    De pentacon is voortgekomen uit een aantal oostduitse producties. Het is niet duidelijk wat je precies hebt. Er zijn zelfs goedkope kopieen in omloop. Het beste lijkt mij om een film in de camera te stoppen en op een goede tweede hands (zie internet), af te gaan. Mak wat proeffotos met de lens , beoordeel het resultaat. Als dat goed is kun je die kopen.

Jed

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Misschien kan je wat werk op flickr zetten ? Met daarbij eventueel crops.

Volgens mijn zijn er ook adapters om die lenzen op een digitale camera te zetten. Dat test een stuk makkelijker. Het lijkt me sterk dat die lenzen onscherpe foto's maken.

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @ Hulsman

Bedankt voor je reactie. FD is geen m42? De nieuwe lenzen heb ik geprobeerd met de MTL-5B. Ze komen uit een set met een LTL.

Hij heeft geen dioptrielens. Zoiets zie je niet over het hoofd.

Ik heb een aantal foto's in een album gezet op deze site. Ik mag geen links plaatsen dus alsjeblieft zelf even doorklikken. Ik heb bij deze foto's het toestel op 1/60 gezet en heb naarmate van donker-licht het diafragma afgesteld.

@ Huub

Als ik een andere camera zou lenen, waarom zou ik dan het probleem verhelpen? Het ligt toch niet aan de omgeving dat mijn foto's onscherp zijn? Een andere lens kopen heeft dus geen zin...

@ Freudenthal

Inderdaad Mayer Optik en Carl Zeiss waren er geloof ik een paar. Dat trucje is een leuk idee, maar ik heb geen adaptor voor mijn digitale EOS en anders moet ik een week wachten op mijn rolletje. Dan is mijn lens al verkocht.

@ Dirk

Ja ik ben zeer benieuwd waar het aan ligt. Ik heb een paar foto's geupload. Ze staan op een album binnen mijn profiel. Als je daar even heen klikt zie je het.

Ik dank jullie hartelijk voor jullie tijd. Bedankt voor alle suggesties.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Coen,

Ik kan geen foto's vinden in je album.
    En je kan wel een link plaatsen, gebruik dan Het icoon insert link.
    --Mike

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ja die foto's zijn behoorlijk onscherp.
    Zelfs met die lens moet het beter kunnen.

Het lijkt me dat je op volle opening gewerkt hebt.
    Je kan inderdaad is proberen de lens 2 stops dichter te draaien.
    Of Is de lens intern vuil of beschimmeld ofzo?
    Of mischien werkt het scherpstel mecanisme niet meer.
    Of klevende diafragma lammelletjes.
    Of zit je lens toch haaks tegenover het filmvlak, het is toch niet dat je schroefvatting draad scheef zit?
    En is je beeld scherp als je door de zoeker kijkt?

Wat ik een goedkope goede lens vind met m42 vatting is een namaak Practica.
    Het is een Oost Duits camera merk Pentor Super TL met bijhorende lens Pentacon 1,8/50. Mijn afrukken zijn zelfs op volle opening zijn super scherp waar het moet.

Nog een leuke camera is een Canon A1. Deze heeft de FD vatting. (voorloper van EOS) Maar met die camera kan je dezelfde instellingen gebruiken als de EOS camera's. Manueel, Diafragma voorkeuze, Sluitertijd voorkeuze, Programma, Automatisch.
    Hiervoor zijn ook nog een hoop lenzen te vinden, het moelijke is een body te vinden in goede staat. (zonder kuchende spiegel, maar dat mankement is vlug opgelost, en dat heeft geen invloed op de foto's)

Coen's Avatar
    Shooter
    35mm
    @Mhulsman
    Links op de pagina van mijn profiel staat albums. Daarop staat iets met praktica. Als u daar op klikt moet u de foto's kunnen zien A stan heeft ze ook gevonden.

@ a stan

Bij de meeste foto's heb ik niet met volle opening gewerkt. Bij die foto van de achterkant van die plant met dat bruine water zat hij zelfs maximaal gesloten. Sowieso zat hij meer dan 2 stops dicht. De lens is niet vuil of beschimmeld. Het scherpstelmechanisme werkt want als ik er aan draai is er wel degelijk een verschil in scherpte waar te nemen. Het diafragma werkt ook. als ik de diafragma-dicht knop in druk en vervolgens de diafragmastanden heen en weer beweer word het gewoon donker en licht. Het beeld is scherp als ik door de zoeker kijk (en ik afstel) Wat bedoel je lens haaks tegenover filmvlak? De lens zit goed op de camera.

De Pentacon 50/1.8 lens heb ik. net als een Pentor wide angle en een 135. De foto's daarmee waren nog minder scherp. Het is niet zo dat ik niet weet hoe ik er mee om moet gaan. Maar hij wil gewoon niet scherp zijn...

Alle foto's zijn wel gemaakt met zijn MTL-5B. Kan daar wat mis mee zijn?

Ik heb echt graag jullie hulp want ik vind het fotograferen te leuk om het zo te laten verknallen...

A-1 is inderdaad een mooie camera. Op internet heb ik gezien hoe je die kuchende spiegel kan oplossen. Graag zou ik er eentje hebben maar ze zijn nogal duur en moeilijk te vinden. (in de buurt)

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Coen,
    Ik heb de foto's eindelijk gevonden;-)

Het kan zijn dat het probleem in de body zit.
    Als het goed is zit er een verende plaat aan de achterwand (het scharnierende deel) die de film tegen het gat aandrukt waar de sluiter zit.
    Als de veer niet goed werkt zit de film niet in het scherpstelvlak.
    Probeer eens een andere body (even lenen).

Zijn de foto's trouwend ook onscherp op het negatief ?

Mike
    --Mike

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin