Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,575   Online: 1157

Results 1 to 4 of 4

Thread: A stand

WBH
    WBH is offline

Shooter
    35mm

A stand

Ik heb een tijdje terug een Ricoh 500GX gekocht op een rommelmarkt.

Via ebay een batterij gevonden die er geschikt voor was, de originele type batterij word niet meer gemaakt vanwege giftige stoffen ofzo.
    Heb er al een rol mee geschoten waarbij ik zelf met de ingebouwde lichtmeter de sluitertijd en diafragma heb ingesteld.

Alleen nu zag ik dat er ook een A stand op staat, en heb even bekeken hoe dat werkt.
    Ik zag dat hierdoor door de sluitertijd in te stellen, als je de ontspanner indrukt de diafragma opening vanzelf opent tot een bepaalde grootte.
    Een ding snap ik hier niet aan, in een situatie waar weinig licht is en je de sluitertijd op 60 zet, dan zet hij automatisch het diafragma helemaal open. Maar als je op 125 zet dan zet hij het diafragma ook helemaal open. Een van die foto's word dan toch onderbelicht? Hoe hou je hier rekening mee als je in de A stand foto's maakt?

De reden dat ik de A stand interessant vind, is omdat ik gemerkt heb soms het moment te missen door te lang met die instellingen bezig te zijn. En het scherpstellen vind ik ook nogal lastig omdat het een heel klein ruitje is en ik wil wat sneller kunnen schieten.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Ricoh_500_GX.jpg  

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by WBH View Post
    Ik heb een tijdje terug een Ricoh 500GX gekocht op een rommelmarkt.

Via ebay een batterij gevonden die er geschikt voor was, de originele type batterij word niet meer gemaakt vanwege giftige stoffen ofzo.
    Heb er al een rol mee geschoten waarbij ik zelf met de ingebouwde lichtmeter de sluitertijd en diafragma heb ingesteld.

Alleen nu zag ik dat er ook een A stand op staat, en heb even bekeken hoe dat werkt.
    Ik zag dat hierdoor door de sluitertijd in te stellen, als je de ontspanner indrukt de diafragma opening vanzelf opent tot een bepaalde grootte.
    Een ding snap ik hier niet aan, in een situatie waar weinig licht is en je de sluitertijd op 60 zet, dan zet hij automatisch het diafragma helemaal open. Maar als je op 125 zet dan zet hij het diafragma ook helemaal open. Een van die foto's word dan toch onderbelicht? Hoe hou je hier rekening mee als je in de A stand foto's maakt?

De reden dat ik de A stand interessant vind, is omdat ik gemerkt heb soms het moment te missen door te lang met die instellingen bezig te zijn. En het scherpstellen vind ik ook nogal lastig omdat het een heel klein ruitje is en ik wil wat sneller kunnen schieten.
    Een manual van camera vind je op:
    http://35mm-compact.com/manuels/ricoh500gx/index.html

Dat kan je vraag mogelijk beantwoorden

Jed

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by WBH View Post
    Indien bij 1/60 het diafragma helemaal open gaat zal bij TE WEINIG LICHT het
    diafragma bij 1/125 ZEKER helemaal open staan. Het kan immers niet nog verder
    open!

Wat gebeurt er bij behoorlijk daglicht bij b.v. 1 sec?
    Theo

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Je hoort op de A stand te werken met een automatische flits.
    Eén die zelf met een lichtsensor het flitslicht regelt en die flits dus ook op A staat.

Als je een flits hebt zonder lichtsensor dan kan dan het diafragma instellen op het toestel naargelang welk diafragma je op je flits instelt.

Is het zelfde als bij de Canonet 28.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin