Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,880   Posts: 1,520,494   Online: 819

Results 1 to 2 of 2
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

ttl flitsen met Nikon F3 / metz 45cl4 /sca344

Ik heb een vraag over ttl flitsen met een Nikon F3 in combatie met een metz 45cl4 met daar tussen een sca344. Gewoon ttl flitsen lukt wel maar nu wil ik een invul flits geven om bv ogen op telichten bij tegen licht. Van de F3 en de Metz heb ik de gebruiksaanwijzing doorgelezen. De Metz gebr. aanw. verwijst naar de gebr. aanw. van de camera voor invul flits. Maar bij de F3 staat niets over invul flitsen. Op de sca344 kan je de iso waarde kiezen tussen 25 en 400 iso. Op de flitser 25 tot 1000 iso en op de F3 tusswen 12 en 6400 iso en dan kan ik tussen +2 en -2 stops instellen. kan ik hier misschien wat mee spelen om een invul flits er uit te persen????

Als het niet mogelijk is dan kan ik altijd nog een invul flits maken met de diafragma voorkeuzen programma's . camera op bv. f8 en flitser op f5,6.

wie kan me helpen.

groetjes van Daniël

Shooter
    Large Format
    De F3 heeft bij mijn weten een vroege vorm van TTL meting die geen rekening houdt met het omgevingslicht. Bij flitsen wordt dus alleen de flits gemeten. Er wordt altijd vol geflitst. Ik neem aan dat daarbij de nadruk voor 80% op het centrum ligt net als bij de gewone meting.
    Ik heb altijd begrepen dat de flitser in deze combinatie wordt aangestuurd door de camera. In dat geval zou je moeten kunnen invullen door de belichtingscompensatie op je camera op -1 of lager te zetten. Is wel geklooi want dan moet eerst de adapter er af. Je moet dan denk ik wel zorgen dat datgene wat je in wilt flitsen in het centrum van je beeld is op het moment dat je de foto neemt (meting is van je film, en 80% van je meting is het centrum).
    Hou er rekening meer dat je vast zit aan een sluitertijd van maximaal 1/80.

Leuke vraag touwens. Ik heb zelf al 20 jaar een F3, maar aangezien ik alleen met bestaand licht werk is dit de eerste keer dat ik hier over nadenk.
    Ik ben best nieuwsgierig van je te horen of het in de praktijk werkt zoals ik denk.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin