Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,717   Online: 783

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 27
    Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm

Leica M7 en AEL-functie

Hallo mensen,

Ik spaar voor 'n Leica M7. Tot nu toe heb ik altijd met 'n Nikon FM2 gewerkt. Ik heb nog nooit met 'n camera met AEL/diafragmavoorkeuze (zoals de M7) gewerkt. En probeer me daar dus 'n beeld van te vormen.

Ik begrijp dat ik het diafragma zelf instel. Door licht te meten, kiest de camera daar 'n sluitertijd bij.
    Maar betekent dat nou dat de camera de gemeten sluitertijd zo lang onthoudt, zo lang als ik de knop (*) ingedrukt houdt? Of te wel voor de volgende foto, moet ik op nieuw de lichtwaarde/sluitertijd meten?

Ik begrijp dat AEL/diafragmavoorkeuze-functie hiermee vooral voor situaties geschikt is, waar snel reageren nodig is. Voor situaties waar het licht constant blijft, is het natuurlijk handiger om met handinstelling de sluitertijd/diafragma te fixeren.

Tsja, als je zoals mij de Nikon FM2 gewend bent, leef je nog 'n beetje in jaren zeventig...

(*) Op de M7 zal dat neem ik aan tevens de ontspanknop zijn.
    Last edited by Marco Peereboom; 12-24-2005 at 05:47 AM. Click to view previous post history.
    Met 'n 35 mm op 1/8, de sfeer van 't moment pakken.
    Camerapedia Fotografie-encyclopedie.

Shooter
    35mm
    Dat is een hele mooie en goede camera waar je heel veel plezier aan zal hebben!! De half automaat is een ekstra die je zeker goed kan benutten met hyperfocaal instellen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden in dubio gestaan, een m7 of m6 ttl. Het is de m6 ttl geworden. Met een beetje ervaring in het werken met een m gaat het ook heel snel. Bij een gewone m is het handig dat je heel makkelijk een stopje meer of minder kan geven en bij contrastverschillen vangt de film (bv tri X) veel op. De doorslag om met dit systeem te werken gaf de uiterst sublieme weergave van de lenzen.
    Goede keuze en tzt succes met je aankoop!!

gr Sip

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Betrek ook eens de Voigtlander Bessa in je keuze. Met die camera heb je toch de mogelijkheid om de M-lenzen te gebruiken dus opname technisch en kwalitatief gezien lever je niets in t.o.v. de M7. Als het goed heb dan kun je kiezen tussen sluiter-, diafragma voorkeuze of handmatig instellen. Daarmee kun je dan alle kanten op.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Marco Peereboom
    Hallo mensen,

...
    Ik begrijp dat ik het diafragma zelf instel. Door licht te meten, kiest de camera daar 'n sluitertijd bij.
    Maar betekent dat nou dat de camera de gemeten sluitertijd zo lang onthoudt, zo lang als ik de knop (*) ingedrukt houdt? Of te wel voor de volgende foto, moet ik op nieuw de lichtwaarde/sluitertijd meten?

...

(*) Op de M7 zal dat neem ik aan tevens de ontspanknop zijn.
    Heb met FM3a gewerkt (een beetje je FM2) en nu met M7.
    Met een 24mm of een 85mm zijn de Nikons super.
    Een verschil in beeld met beide systemen zal je niet zien denk ik...

Het grote verschil zit hem in de geruisloosheid van de sluiter. (men weet echt niet wanneer je de opname maakt)
    En in het hoofd van de fotograaf...
    Voor de scherpstelling zal het even wennen zijn. Scherpstelling Landscape is makkelijker als portrait.

Niet vergeten: it' not the arrow and the bow...
    Maar we zijn allemaal wat fetisjisten... toch

De M7 onthoudt de belichting zolang je de afdrukknop lichtjes ingedrukt houdt.

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by fred
    De M7 onthoudt de belichting zolang je de afdrukknop lichtjes ingedrukt houdt.
    Aha, dat is dan duidelijk.
    Mooi is trouwens dat de M7 ook 'n onn/off switch heeft. Voor de M6/MP is die er ook. Alleen moet je die er dan bij kopen. Het is 'n onn/off switch-knop (ook wel The Rose genoemd) die op de batterij-opening wordt geplaatsd.
    Maar ook dat kopen wordt moeilijk. Aangezien de fabriek de deze dingetjes maakte, 'n paar jaar terug is afgebrand.

Wat betreft die Voigtlander Bessa: Ja, die heb ik ook nog overdacht. Maar de meetbasis van de zoeker tot 't venstertje (boven, aan de andere kant van de lens) is met 43mm 'n stuk smaller, als op de M7: 49,9mm. Wat voor groothoek en standaard lenzen niet zo'n probleem zal zijn. Maar voor tele lenzen misschien wel.
    Verder geeft de Bessa ook 'n schellere klik, welk ongeveer vergelijkbaar schijnt te zijn met 'n FM2. Maar ja, de Bessa ligt natuurlijk ook in 'n heel ander prijs-categorie.

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Verhip zeg, ik herinner me in eens dat ik ooit eens een week met een Leica R8 heb mogen fotograferen... Herinner me daar nu weer van, dat ik 't lastig vond om 't evenwicht te vinden tussen niet-afdrukken, de gemeten lichtwaarde vasthouden, en de ontspanknop per ongeluk weer loslaten. Maar misschien dat die week te kort was, om te wennen...

Maar ik ga toch ook eens proberen, of die onn/off switch 'the rose' (voor een M6 TTL) misschien nog ergens 2dehands te krijgen is.

Marco
    Last edited by Marco Peereboom; 12-26-2005 at 04:30 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kwestie van wennen en .... misschien iets minder drinken...
    harry

Release, the best you can do...

Marco Peereboom's Avatar
    Shooter
    35mm
    Dat zal 't zijn: Fotograferen en drinken tegelijk. Het gaat ook niet samen...

Shooter
    Medium Format
    Dat zal 't zijn: Fotograferen en drinken tegelijk. Het gaat ook niet samen...
    Tsja dat zal het zijn............... hopelijk zijn die Praag foto's van afgelopen week niet allemaal mislukt.

M.b.t. Voigtländer (Cosina): natuurlijk niet vergelijkbaar met Leica M in kwaliteit en nauwkeurigheid/duurzaamheid. Kan ook niet voor dat geld natuurlijk. Wat wel aardig is zijn een aantal objectieven van Voigtländer die Leica niet meer in het programma heeft b.v. 15mm/4,5 Aspherical (super wide heliar) en die met een M adapter zo direct bruikbaar zijn. In verhouding heel erg goed voor het geld, wat een fractie is van een gemiddeld Leica M objectief.

Groetjes,

Robert

Shooter
    4x5 Format
    M6 ttl
    no nonsense
    werkt altijd
    wanneer je klikt, is de foto gemaakt
    perfecte kadrering (je ziet duidelijk wat er niet op de opname staat)
    fantastisch spul om vast te houden,
    STIL, kan je overal mee fotograferen zonder ieman te storen.
    De leica lenzen zijn WAAAAAAAAAW maar prijzig
    op reis wordt je nooit lastiggevalen, daar ze denken dat het je "plechtig communie cameraatje is" (het ziet er niet zo cool uit)"

Hier leer je echt mee fotograferen:no gimmicks, de beste lenzen en techniek,,,,,,,,,

Hier heb je geen excuses meer voor en slechte opname (wat betreft het materieel)
    een camera is enel een medium maar een leica M6 helpt

iggy

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin