Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,998   Posts: 1,524,312   Online: 872

Results 1 to 3 of 3
    maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Elinchrom 500 doet het niet meer ...

mijn elinchrom 500 doet het niet meer:

- pilootlamp (nieuw) brand niet,
    - flitslamp doet het niet,
    - als beide knoppen uit staan, brand heel zacht het lampkje van de knop van het pilootlicht.

ik heb de fuses bekeken (zitten er 2 in of is één reserve?) en die zien er nog goed uit (denk ik).

iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
    heb geen verstand van electro-toestanden ...

maarten.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails EL500_1__rd__400__400.jpg  

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat is zo simpelweg niet te zeggen. Het ding moet waarschijnlijk open om te weten wat er aan de hand is. En aangezien het om een professionele flitser gaat met hééééél hoog voltage, kun je dat maar beter door een vakman laten doen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    idd zeer gevaarlijk om zelf even aan te knutselen... Meestal zitten hier idd 2 zekeringen in, 1 die werkt, 1 reserve. Aangezien je toh een zwak brandend lampje hebt zul je zekering wel in orde zijn. Zelf opendoen kan (maar denk aan je eigen veiligheid en aan eventuele garantie) maar ontlaad de condensator of blijf er ver van weg, van de condensator en de draden erna. (die geven je anders een stroomstoot van ettelijke ampere's, zeer gevaarlijk, in zeldzame gevallen dodelijk, maar jij moet dat zeldzaam geval maar zijn he...)
    Als het iets "onozel" is zoals een draadje aan een schakelaar los, een ontplofte (kleine) condensator, een plaat die slecht contact geeft... dan kan je het vrij vlot door "nonkel fons" laten repareren, als het moeilijker word en je moet gaan doormeten dan moet je al een vrij brede kennis van electronica hebben en als het nog iets anders is, doe het dan maar terug naar je leverancier.

Ik zou in elk geval beginnen met de zekeringen eens door te meten (als je dat kan) en ze eens van plaats te wisselen.Nu ik eraan denk: dat lampje dat brand zou ook kunnen branden op een lekstroompje van ergens komt (dan heb je ergens een kleine kortsluiting in je electronica...
    Succes, wees voorzichtig en wijs.
    Liever wat eurootjes kwijt dan je leven...

Tom
    Last edited by TomStr; 12-02-2012 at 07:04 AM. Click to view previous post history. Reason: enkele aanpassingen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin