Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,871   Posts: 1,583,411   Online: 1105

Results 1 to 7 of 7
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Voor- of nabelichten

In "basiboek lichtmeten" (focus) wordt bij diafilm gesproken over voor- en na-belichten van diafilm om de contrasten te verlagen (een techniek die in de vergetelheid geraakt noemen ze het hier)
    Wat weten jullie hiervan? Dit zou ook de schaduwen lichter maken? (wat het belangrijkste zou zijn voor mij...)

Is deze techniek ook bruikbaar voor negatieffilm (z-w, kleurnegatief)
    Zoja, hoe?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ugh... Je camera moet dubbele belichtingen aankunnen.
    Dit gaat zo: Je fotografeert eerst een grijskaart een eerste maal met 4 stoppen onderbelichting. Dan (als dubbele belichting) het feitelijke motief. Een zaak van gissen en missen dus.
    Bij negatief film (ik spreek hier over Z/W) wordt het contrast gecontroleerd door de ontwikkelingstijd, gebruikte papierontwikkelaar, VC papier en door fotopapier te 'flashen' . Het laatste heb ik zelf nog nooit gedaan.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Ugh... Je camera moet dubbele belichtingen aankunnen.
    Dit gaat zo: Je fotografeert eerst een grijskaart een eerste maal met 4 stoppen onderbelichting. Dan (als dubbele belichting) het feitelijke motief. Een zaak van gissen en missen dus.
    Bij negatief film (ik spreek hier over Z/W) wordt het contrast gecontroleerd door de ontwikkelingstijd, gebruikte papierontwikkelaar, VC papier en door fotopapier te 'flashen' . Het laatste heb ik zelf nog nooit gedaan.

M.
    Euh.... uit het volgende hoofdstuk kan ik besluiten dat het enkel voor diafilm geldt
    Vroeg me enkel af of het ook z'n nut kon bewijzen op negatieffilm.... Ik ga toch eens experimenteren met dat dubbel belichten. (voor creatieve effecten dan)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Het voorbelichten en nabelichten zijn methodes om het contrast te veranderen. Je hebt een bepaalde hoeveelheid licht nodig om een chemische reactie te krijgen. Wanneer je bv papier voorbelicht (flashen) dan onstaat er een reactie die nog net niet tot een zichtbare zwarting leidt. Een tweede belichting met het negatief krijgt dan eerder doortekening in de hoge lichten, omdat de drempel eerder bereikt wordt. Allemaal na te lezen in het boek way beyond monochrome.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk een dubbelopname, dwz twee beelden door elkaar. Ook daar is een formule voor mbt bepichten, maar dat moet je matr opzoeken.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Pieter,
    voor alle materialen geldt dat voorbelichten mogelijk is. Je weet dat kleurneg een groter contrastbereik heeft dan dia en zw/w. Resp. 7, max 5 en 5. Conclusie is dat je het bij kleurneg minder snel zult toepassen. Je memoreert dat je dat in het Basisboek Licht meten hebt gelezen. Als je het boek hebt kijk dan op pagina 24 tot 26 daar staat het uitvoerig beschreven. Voor zw/w geldt hetzelfde alleen je moet dan "negatief" of andersom "positief" denken bij dia's. Het is niet moeilijk en geeft verrassende resultaten als je in zo'n situatie verkeerd. Heb je de uitgave niet meldt je dan even. Kan ik je misschien van dienst zijn. Good luck.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Je fotografeert eerst een grijskaart een eerste maal met 4 stoppen onderbelichting. Dan (als dubbele belichting) het feitelijke motief. Een zaak van gissen en missen dus.
    Ik hou altijd een plaatje wit plexiglas of melkglas tegen de lens. Betere lichtopbrengst, en altijd netjes egaal onscherp.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    met de scherpstelling op oneindig...

Wie doet publiceert een wat voorbeelden mér en zonder film-voorbelichting??

mvrgr
    Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin