Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,002   Posts: 1,524,447   Online: 1037

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Multi Format

Lenzen, 50 of 75 mm ?

(dummie post, maar een mens moet toch leren, niet?)

Ik heb hier twee Nikkor lenzen bij mijn vergroters:
    - 75mm, F 3.5
    - 50mm, F 4

Ik heb nog steeds geen afdrukken gemaakt, maar het viel met tijdens het spelen op dat ik meer controle over de scherpstelling heb met de 75mm maar dat de projectie vanaf dezelfde kolomhoogte ook weer een 'kleiner' formaat heeft.

Mag ik hieruit concluderen dat ik de 50mm lens beter alleen gebruik voor groot formaat afdrukken en de 75mm voor het algemene werk tot 30cm?

Eet me maar dadelijk op als ik de bal helemaal verkeerd sla!

argus
    Last edited by argus; 12-29-2004 at 02:57 PM. Click to view previous post history. Reason: typo in title

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argus
    (dummie post, maar een mens moet toch leren, niet?)

Ik heb hier twee Nikkor lenzen bij mijn vergroters:
    - 75mm, F 3.5
    - 50mm, F 4

Ik heb nog steeds geen afdrukken gemaakt, maar het viel met tijdens het spelen op dat ik meer controle over de scherpstelling heb met de 75mm maar dat de projectie vanaf dezelfde kolomhoogte ook weer een 'kleiner' formaat heeft.

Mag ik hieruit concluderen dat ik de 50mm lens beter alleen gebruik voor groot formaat afdrukken en de 75mm voor het algemene werk tot 30cm?

Eet me maar dadelijk op als ik de bal helemaal verkeerd sla!

argus
    In principe is het zo dat je de 75mm in dit geval voor 6x6cm negatieven gebruikt en de 50mm is geschikt voor kb. Gebruik je de 50mm voor 6x6 dan raad je het al dan krijg je lichtafval aan kanten. Omgekeerd kan ook maar dan heb je een te sterke vergroting nodig om nog een beetje vergroting te maken. Het gevolg daarvan is dat je langer moet belichten en dat werk weer beweging en dergelijke in de hand. Het is inderdaad juist dat de vergrotingsfactoren van beide verschillend zijn. De uitleg zie je hierboven al.
    Succes.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Hangt af van je negatief formaat.

Je 50 mm V-objectief gebruik je voor je K.B. 24X36mm negatieven.
    Je 75 mm V-objectief gebruik je voor 6X4,5 of 6X6cm negatieven.

Voor deze laatste maten wordt ook vaak een 80 mm V-objectief gebruikt.

Voor alle vergrotingsobjectieven geldt dat je voor een optimale optische prestatie zo'n 2-3 stops diafragmeert.

M.b.t. je vergroter en gebruik van beide negatiefformaten ga ik ervan uit dat er een kondensor of mengbox (diffuser) in zit die uitlicht tot 6X6.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Bedankt!

Ik gebruik enkel kleinbeeld. De vergroter is een Durst M670

Shooter
    Medium Format
    Een Durst M670 kan met verschillende kondensors/diffusers worden uitgerust. Ik meen zelfs tot 6X7 cm

Voor je K.B. vergrotingen gebruik je dus je 50mm V-objectief.

Succes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin