Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,702   Posts: 1,482,652   Online: 642

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

'portable studio'?!

Beste APU group members,

Heeft er iemand ervaring met het inzetten van reportageflitsers met opzet-accessoires voor (locatie)studio werk? Tegenwoordig zijn er allerlei vernuftige accessoires te koop van o.a. lumiquest en vroeg mij af of zo'n 'snoot', 'mini-softbox' of set met 'coloured gels' een beetje werken.

Omdat mijn onderwerp meestal een persoon is heb ik geen zeeën van licht nodig, een reportage flitser voldoet meestal. En omdat het vermogen van mijn reportage flitsers handmatig in te stellen is en dat ze ook nog eens in een master/slave opstelling te gebruiken zijn, vroeg ik me af of dit een goed & portable alternatief is om mijn modellen te verlichten... of dat je voor dit werk beter een studioflitsset kunt aanschaffen?

Soms werk ik ook in een studio en heb slechts de beschikking over twee flitsers (vaak 1 te weinig om de achtergrond te belichten). Zou ik daar de reportageflitser los van de camera kunnen gebruiken (dat kan die van mij) in combinatie met een 'kleur-gel' om de achtergrond te belichten met goed resultaat?

't Enige nadeel dat ik kan bedenken is eigenlijk dat het contrastrijkere 'puntlichtbronnen' blijven en dat ze geen instellicht hebben.

Ben benieuwd of jullie hier ook kaas van hebben gegeten!
    Jeroen

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jeroen,

Instellicht van studioflitsers is erg handig om te beoordelen hoe de schaduwen vallen, ook de licht-donker verhoudingen zijn daarmee enigermate te zien. Flitser zonder instellicht lijkt mij verrekte onhandig.

euh, en een mini-sobo klinkt als rood-gras.

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Huib
    euh, en een mini-sobo klinkt als rood-gras.
    LOL, I agree! Soms ben ik een tikkeltje gevoelig nog voor mooie praatjes, iets wat ik zeker moet afleren...
    Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin