Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,247   Online: 956
      
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 16
  1. #1
    PieterB's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    near Aalter, Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    809
    Images
    9

    Gebruik grijskaart

    Ik heb zo'n set grijskaarten van kodak maar gebruik die enorm weinig.
    Hebben jullie tips?
    Wanneer gebruiken jullie ze?

    Uit de boeken herinner ik me enkel het volgende:
    - donker of licht onderwerp in resp. licht of donker vlak (zwarte kat in sneeuw, witte duif in donker bos ofzo?)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

  2. #2

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Hoi Pieter,

    Ik heb ook zo'n set, en het enige moment dat ik ze gebruik is om mijn lichtmeters te checken. Alle lichtmeters -zowel die in mijn camera's als mijn beide losse - moeten met zo'n kaart ongeveer hetzelfde resultaat geven. Na enig gepruts bleek het inderdaad te kloppen. In alle andere gevallen gebruik ik - als ik op kleinbeeld werk - liever een combinatie van losse meter en de meter in de camera, waarbij die losse meer vertrouw.

    Groet, huub S

  3. #3

    Join Date
    Oct 2004
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    171
    Huub S]Hoi Pieter,

    Ik heb ook zo'n set, en het enige moment dat ik ze gebruik is om mijn lichtmeters te checken.

    S[/QUOTE][/I]

    Zo'n grijskaart is om het gemiddeld grijs in een motief te meten, je plaats
    zo'n kaart bijv. bij een tabletop opname tussen de voorwerpen die je wilt fotograferen, meet het gereflecteerde licht, en je weet dan dat je lichtmeter een bepaalde waarde heeft gemeten met gemiddeld grijs.

    René de Caluwé

  4. #4
    biloko's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Chastre / Belgium
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    73
    Grijskaart zou ook met standaard lichtmeter gebruikt worden als zo'n lichtmeter wordt op zo een standaard waarde gezet. Met zo een grijskaart zou je normaal geen probleem noch met het wit van sneew noch met zwart van kool hebben. Maar typisch zal je "grijs" op je hand of op het gezicht van je model vinden...
    Anders moet je zelf correctie doen.
    Charles "Biloko" Lemaire

  5. #5

    Join Date
    Oct 2004
    Shooter
    Large Format
    Posts
    79
    Typisch grijs is niet een blank gezicht..dat is 1 stop lichter. Wil je echt een goede lichtmeting doen zonder grijskaarten, dan kun je beter gras of asfalt gebruiken. Daarna 1x instellen en klaar. Heb je die niet bij de hand dan zul je een inschatting moeten maken zoals ik boven al zei. Een "standaard" blank gezicht is 1 stop lichter, dus compenseer je met 1 stop donkerder als je op negatief schiet. Let wel op dat je niet op een schaduw partij meet.
    Fotografeer je een negeroide gezicht, dan kun je zelfs op 3 stops donkerder uitkomen tov grijskaart.

    De enige 100% betrouwbare manier om een lichtmeting te doen is een grijskaart gebruiken. Heb je die niet en ben je onzeker, kies dan een onderwerp uit dat in de buurt zou kunnen komen, schat de benodigde compensatie en compenseer daarbovenop met 1 stop lichter, dat kan negatief film goed aan.

  6. #6

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Quote Originally Posted by reinierv

    De enige 100% betrouwbare manier om een lichtmeting te doen is een grijskaart gebruiken. Heb je die niet en ben je onzeker, kies dan een onderwerp uit dat in de buurt zou kunnen komen, schat de benodigde compensatie en compenseer daarbovenop met 1 stop lichter, dat kan negatief film goed aan.
    Daar is wel wat op af te dingen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
    Een losse meter die opvallend meet, is minstens zo betrouwbaar. Je meet gewoon het licht dat op je onderwerp valt, en je bent ook waar je wezen wilt.
    Waar een grijskaart - en ook de opvallendlichtmeting - geen informatie over geven, is de contrastomvang van je onderwerp. Je weet met een grijskaart hoe je gemiddeld grijs moet belichten, maar hoe diep je zwarten zijn en hoe licht je hoge lichten zijn, blijft onduidelijk. Deze informatie is nodig als je aangepast wilt ontwikkelen, bijvoorbeeld omdat je contrast veel te groot is, met schaduwen die drie of vier stops onder gemiddeld grijs liggen en hoge lichten die navenant zijn. Door ruimer te belichten en aangepast te ontwikkelen, krijg je negatieven waar je nog details in de schaduw overhoudt, en waar de hoge lichten zich binnen de perken houden. De norm waarop je dan belicht is 2 tot 3 stops onder gemiddeld grijs, afhankelijk van je techniek en je ontwikkeling. Belicht je op gemiddeld grijs en ontwikkel je gemiddeld, dan ben je de details in de schaduw grotendeels kwijt. De hoge lichten kun je eventueel met doordrukken nog wel redden. Een spotmeter is noodzakelijk om dit soort info te krijgen.
    Ik zou een portret van een donkere persoon ook nooit op gemiddeld grijs belichten, maar altijd een of twee stops ruimer, om schaduwdoortekening te houden. In de doka kan ik een druk probleemloos donkerder maken, maar schaduwdoortekening die er in een negatief niet meer is, kan ik in de doka ook niet tevoorschijn toveren.

  7. #7

    Join Date
    Oct 2004
    Shooter
    Large Format
    Posts
    79
    Je hebt 100% gelijk Huub over die opvallend licht meters, maar ik dacht dat we het hadden over het gebruiken van lichtmeters in kamera's en elementaire lichtmetingen. Ga je het zone systeem toepassen, ja dan komt er meer kijken.

    Zowieso is het altijd verstandiger een film 1/2 of zelfs 1 stop boven de specs van de fabrikant te belichten, om schaduwdetail te garanderen...Twee stops vind ik wat ruim, maar onder normale licht omstandigheden (contrast van 6-8 stops) zal het geen enkel probleem zijn op film.
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

  8. #8

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Quote Originally Posted by reinierv
    Zowieso is het altijd verstandiger een film 1/2 of zelfs 1 stop boven de specs van de fabrikant te belichten, om schaduwdetail te garanderen...Twee stops vind ik wat ruim, maar onder normale licht omstandigheden (contrast van 6-8 stops) zal het geen enkel probleem zijn op film.
    Dat is inderdaad verstandig. Ik heb trouwens gemerkt dat het nogal wat verschil uit maakt welke filmontwikkelaar je gebruikt. XTOl haalt veel meer gevoeligheid uit een film dan Rodinal. Enig testwerk kan beslist geen kwaad!
    Die twee a drie stops waar ik aan refereer zijn een afgeleide van het zone-systeem. Ik zorg dat mijn donkere schaduwen waar ik nog doortekening in wil ergens tussen zone II en III zitten. Zone V staat dan voor gemiddeld grijs, wat twee tot drie stops ruimer is.

    Je hebt overigens gelijk dat als je met je camerameter in een moeilijke situatie (veel tegenlicht of juist veel schaduw) in wilt schatten waar ongeveer gemiddeld grijs zit, de grijskaart een uitstekende referentie biedt.

  9. #9
    PieterB's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    near Aalter, Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    809
    Images
    9
    Interessante informatie die jullie allemaal geven! Lichtmeting en het zone systeem interesseren me eveneens. Maar naar een concrete situatie toe: als ik een portret wil maken van iemand en ik meet op de grijskaart: hoeveel moet ik dan bv. corrigeren voor een mooie - normale weergave van het gelaat?
    Ik werk altijd (meestal) met een correctie een halve stop boven de aangewezen iso-waarde omdat ik ook al gemerkt heb dat dit iets betere resultaten kan geven zodat je schaduwen niet dichtlopen.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

  10. #10

    Join Date
    Dec 2004
    Shooter
    ULarge Format
    Posts
    194
    Dat hangt er vanaf hoe donker de huid van die persoon is, of je in tegenlicht werkt, hoeveel schaduw je in je beeld hebt, hoe hoog of laag je je contrast wilt hebben, etc. Vaak kun je uit gaan van de waarde die je op je grijskaart meet. Bij iemand met een getinte huid zou ik een halve stop meer nemen, bij iemand met een donkere huid een volle stop meer. Het zijn richtwaarden, die je zelf moet interpreteren al naar gelang wat je wilt. En bedenk dat je negatieffilm beter te ruim dan te krap kunt belichten!

Page 1 of 2 12 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin