Switch to English Language Passer en langue franaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,765   Posts: 1,516,389   Online: 1017

Results 1 to 5 of 5

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Feit of Fabel: Nylon kous als soft focus filter?

L.S.,

Ergens heb ik wel eens gelezen dat een nylon kous dienst kan doen als soft focus filter. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga het binnenkort proberen, maar wellicht dat iemand al 'technieken' kan delen voordat ik allemaal ladders in de kousen van mijn vrouw maak :-). Zoals welke 'kleur' werkt het beste (I know; zwart en wit zijn geen kleuren) en hoe dik (ofwel hoeveel 'denier' voor de ingewijden. Zeker geen filterfactoren bekend per dikte :-)

Wellicht heeft iemand nog andere technieken... werkt bijvoorbeeld adem/condens op de lens? Ik heb niet zo'n zin om met vaseline te kliederen :-).

Ben benieuwd!
    Jeroen

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    ...Wellicht heeft iemand nog andere technieken... werkt bijvoorbeeld adem/condens op de lens? Ik heb niet zo'n zin om met vaseline te kliederen :-)
    Jeroen,

Goedkoop UV filter kopen en die in de vaseline of haar-wax zetten.

Denk er ook aan dat het diafragma nogal wat invloed heeft op het effect van de difussor. Hoe groter de opening des te meer effect.

Je kan ook tijdens het afdrukken hiermee spelen, effect is wel anders dan bij de opname.

Diffuus effect treed op bij licht: bij opname is dat vooral in de heldere delen te zien. Bij het afdrukken juist bij de donkere delen.

Huib

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Het centrum van het filter dient vrij te zijn van de vaseline. Ook isd het mogelijk om met een lucifer kruisjes te maken in de vaseline, dat geeft overstralingssterretjes op de foto.

Ben

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    UV filter met vaseline instrijken n daarna met een doekje afkuisen.
    Er blijft voldoende effect over zonder in een systeempje te vervallen (zonder overdrijving).

Zoals Huib al zegt: nylon kous vr de opname lens heeft een tegenovergesteld effect als nylon vr de vergroters lens; bij het eerste heb je een overstraling van wit op zwart, bij het tweede van de zwart op wit.
    Bvb: witte huid met zwarte achtergrond, met nylon kous onder de vergrotingslens heb je aan de randen van het wit wat mr grijs "in" het wit. Enfin je moet het eens doen :-)

mvrgr
    Fred

Vord.exe's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ik las vanmorgen nog dat het een geliefde techniek was bij filmmakers rond 1940
    om dus een zwarte kous over de lens te spannen om een soft focus effect te krijgen. Is best het proberen waard denk ik ..

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive     Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin