Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,965   Posts: 1,558,399   Online: 800

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Extreem lange belichtingstijden

Hallo iedereen,

Ik zou graag wat meer informatie willen opzoeken over extreem lange belichtingstijden. Naar het schijnt moet je de belichtingstijd verlengen wanneer je met extreem lange sluitertijden werkt. Bijvoorbeeld, als je lichtmeter zegt dat je op f32 30s moet belichten, dat je dan 30s x 4 (=2min) mag rekenen voor een goed belichte foto. Dit zou ook gelden voor extreem korte sluitertijden.

Dit fenomeen zou een naam hebben. Schwarsfeld ofzoiets... Ik ken de exacte benaming niet, en dus kan ik het niet even in Google intypen om er wat meer over op te zoeken.

Kent iemand de juiste benaming? Of kan er iemand hierover wat meer vertellen?

Thanks! Evi. (Een nieuwtje, hehe)

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Schwarzschild effect

Quote Originally Posted by Evi
    Dit fenomeen zou een naam hebben. Schwarsfeld ofzoiets...
    Bijna goed: Schwarzschild effect. Hoe het precies zit met papier weet ik niet, maar inderdaad bij film compenseer je bij extreem korte (<1/10.000) en langere (>1 sec) tijden vaak zowel de belichting als de ontwikkeling. Informatie hierover kun je eigenlijk altijd wel vinden op de website van de producent.

Bij papier heb ik het eigenlijk nog niet zo vaak gezien... wellicht hebben anderen hier meer ervaring mee. Bij extreem korte tijden zul je ook te maken krijgen met de start- en uitdooftijden van de lamp van je vergroter.

Groetjes,
    Jeroen

Evi
    Evi is offline
    Evi's Avatar
    Shooter
    35mm

Thanks!

Super!! Schwarzschild dus! Dankuwel!

Shooter
    Medium Format
    Klopt, Schwarzschild of reciproke effect. Van elke z/w film is deze overigens bekend (zie datablad). Bij de meeste films vanaf 1 a 2 seconden begint dit een rol te spelen. Prettige uitzondering: Fuji Acros 100. Daar hoef je dus de eerste minuut geen rekening met verlengingsfactoren te houden. Best wel handig en verder ook een hele goede z/w film. Zeer regelmatige en fijne korrel met de SPUR SLD ontwikkelaar en de volle iso 100 gevoeligheid wordt hiermee gehaald.

Groetjes,

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Er stond hier ooit zo een grafiekje tabel met repriocity factors, zodat je bij elke lange belichting de correcte belichtingstijd kan berekenen. Is bij mij standaarduitrusting die bij de grijskaart zit
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Nu nog uitvinden wat de Scheimpflug regel wil zeggen (relatief ongerelateerd aan de OP) of Mackie-lijnen
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Multi Format

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Freaks
    Van de eerste link snap ik op het eerste gezicht namelijk niets. Ofwel is dat door het frans
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Tres bien, qui fait la traduction en Néerlandais?

Je ne le comprends pas du tout!
    Excusé moi. :rolleyes:

Robert

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    "Veuillez m'excuser...."

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin