Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,580   Posts: 1,545,760   Online: 1052

Results 1 to 4 of 4
    raw
    raw is offline

Shooter
    35mm

S.A.T en filmgevoeligheid bereken

Hey,

Wat zijn de verschillende manieren om de S.A.T en je filmgevoeligheid te bepalen, ik ben redelijk geintresseerd in deze verschillende manieren die bestaan, zeker meer dan één toch?

groeten

Shooter
    ULarge Format
    Ik schiet een trapje van een derde stoppen rond de vermoedelijke zone I op een muur. Waar ik nog net doortekening heb, heb ik dan zone I. In de praktijk belicht ik overigens iets ruimer, om wat meer dekking te hebben. Mijn negatieven waren wel erg dun.

Huub

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by raw
    Hey,

Wat zijn de verschillende manieren om de S.A.T en je filmgevoeligheid te bepalen, ik ben redelijk geintresseerd in deze verschillende manieren die bestaan, zeker meer dan één toch?

groeten
    Het zijn twee verschillende grootheden die je hier bij elkaar zet.
    SAT = de Standaars AfdrukTijd voor papier. Deze bepaal je op basis van een onbelicht maar wel volledig ontwikkeld negatief. Op dezelfde film belicht je ook een paar opnamen bijv. van een grijskaart (18%) of iest dat deze grijswaarde benaderd. Deze kaart meet je met de belichtingsmeter op korte afstand zonder dat je valse lichtinvloeden krijgt. Deze gevonden tijd wordt Zone V genoemd. Het adagio van de fotografie is; belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de lichten. De doortekende schaduwen vindt je in Zone III en iets minder in Zone II. Hoge lichten met nog enige doortening vinden we in ZOne VII of iets minder in ZOne VIII. Wat gaan we nu doen we maken een paar belichtingen voor het vaststellen van Zone III en een paar voor Zone VII.
    Dat doen we door het gevonden diafragma bij Zone V meting met resp. twee stoppen (diafragma's) te knijpen of twee stoppen te openen. Deze opnamen met de blanco opname ontwikkelen in het sapje van je keuze en met de geadviseerde tijd. Na drogen leg je de balnco strook onder de vergroter stel goed scherp op de korrel of anders trek over de emulsie een kras en stel daarop scherp. Zet de vergroter op een vergrotingformaat waarmee je met het volle negatief een ca. 18x24 cm. vergroting kunt maken. Maak proefstrookjes en neem de tijd van dat strookje dat net helemaal zwart is geworden. Noteer tijd en diafragma alsmede de hoogte stand van de vergroter, voor als je later de proef nog eens over moet doen. Hou alles zoals het is leg negatief Zone III in de vergroter en druk nog een keertje af met dezelfde tijd en diafragma als het blanco negatief. Datzelfde doe je met Zone VII negatief. Nu wordt het wat moeilijker omdat je deze beide moet meten om de juiste densiteit te bepalen. Wellicht kan een fotolaboratorium of een bevriende drukker of fotograaf je hierbij helpen. Aan de hand van deze gevonden waarden kan je dan de belichtingstijd cq ontwikkeltijd aanpassen voor het juiste contrast. Als je zover bent dan meld je je maar eens weer.
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by raw
    Hey,

groeten
    Contacteer eens iemand van de academie van Anderlecht; Zij werken consequent met de S.A.T. (indien je niemand vindt mail ik je wel een paar e-amil adressen).

De (je) nominale (persoonlijke) filmgevoeligheid bepalen en (zone systeem), dat "doen" we vanaf bvb het 2de jaar op de academie in Hasselt. Dus op één twee drie hier de info verkrijgen is moeilijk.

Boeken die interessant zijn: de trilogie van Ansel Adams en Way Beyond Monochrome.

ps: Bib bezoeken in museum van Charleroi en van Antwerpen

Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin