Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,393   Online: 701

Results 1 to 8 of 8
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

welke Grijs filter nodig?

Hallo allemaal,

Ik wil van een rimpelig meertje een ijsbaan maken. je kent die foto's wel.
    zoals http://perso.wanadoo.fr/gerard.laure...galer03/09.htm die Annemarieke gepost heeft. stel dat ik de instellingen heb van f45 met 1:15 seconde dan kom ik met een 3 stops grijs filter op 1:2 seconde. is dat voldoende, of moet je meer in de richting van de minuut gaan of nog verder.
    Wat raden jullie me aan?

Ik hoor het graag.
    Daniel

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Wie o Wie.
    Wie geeft me raad.
    Wat voor grijs filters hebben jullie in de rugtas mee op pad.

Daniel

Shooter
    35mm
    Heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik vermoed dat je toch een aantal seconden moet belichten. Minuten lijkt me dan weer iets te veel.
    Dus, ofwel wacht je tot het avond is en je geen grijsfilters nodig hebt, ofwel heb je (bij jouw instelling van f45, 1:15) toch een 5 a 6 stops grijsfilter nodig.

Maar, zoals ik al zei, ik heb het dus nog nooit zelf geprobeerd. Iemand die dit kan bevestigen?

Groeten,
    Joachim

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om een dergelijk effect te krijgen heb je een belichting (afhankelijk van de stroming) van ca. een ½ seconde tot 1 sec. nodig. Het lijkt me dat je met f=45 en een t van 1/15 wel een te snelle film gebruikt maar dat terzijde. Een andere oplossing is om bij f=45 met t=1/15 meerder belichtingen te maken (uiteraard op dezelfde film). Bijvoorbeeld f=45 en dan 2x 1/30 of 4x 1/60 sec. Daarbij dien je wel een rocketvaste statiefopstelling te hebben anders blijft er van de scherpe niets meer over.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Volgens mij zijn dat gewoon nachtopnamen met heel lange sluitertijd. Een soortgelijk mist-effect verkrijg je anders nooit.
    Zeker niet met een meertje waarvan het oppervlak slechts miniem beroerd wordt door een beetje wind.

G

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Wie o Wie.
    Wie geeft me raad.
    Wat voor grijs filters hebben jullie in de rugtas mee op pad.
    Ik maak dat soort foto's wel eens. Om het water in een bergbeekje van de bekende stroomeffecten te voorzien, heb je een sluitertijd van rond de seconde nodig. Een grijsfilter van twee stops is dan meestal voldoende. Om een meer of een zee vlak te krijgen, heb je iets in de sfeer van een 30 seconden tot twee minuten nodig. Een grijsfilter van 5 of zelfs 10 stops is dan handig. Je moet bij die lange tijden terdege rekening houden met meneer Schwarzschild. Raadpleeg daarvoor de datasheets van de film die je gebruikt, want de verschillen tussen de films zijn groot.

Huub

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    ER bestaat een filter (bv hoya NDX400) die het licht met 9 stops vertraging doorlaat. Hiermee kun je overdag een drukke snelweg leeg maken;-)

Ben

Shooter
    ULarge Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    ER bestaat een filter (bv hoya NDX400) die het licht met 9 stops vertraging doorlaat. Hiermee kun je overdag een drukke snelweg leeg maken;-)

Ben
    Ook Schneider bouwt ze in diverse varianten, met verlengingsfactoren van 2 t/m een miljoen. Als ik me niet vergis is dat 20 stop licht! Volgende verwijzing is naar de betreffende pagina. http://www.schneideroptics.com/filte...utral_density/

Huub

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin