Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,492   Posts: 1,542,977   Online: 849

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Probleem met "nullen" Sekonic L-398A

Aansluitend op mijn batterij-loze rolleiflex, ben ik tot de aanschaf overgegaan van een batterij-loze lichtmeter. Deze is vandaag per post aangekomen, maar tot mijn 'verdriet' krijg ik de meter niet op "nul".

Het gaat om de Sekonic 398 (http://www.mamiya.nl/productenkm.pht...&kmid=7&pr=245). Zoals in de handleiding (http://www.sekonic.com/images/files/L-398M.pdf) beschreven is, moet je m.b.v. een schoefje aan de achterkant de meter op nul zetten terwijl je met je hand of een doek de sensor afdekt. Echter, als ik dat doe krijg ik de wijzer niet lager dan 5 Footcandle.

Ik heb nog geen reactie terug gehad van de importeur (Mamiya) en de producent (Sekonic). Wellicht dat jullie een idee hebben?

Shooter
    Multi Format
    Ik heb geen idee of 5 footcandle veel is,
    maar misschien heb je domweg niet voldoende afgeduisterd en is dat metertje heel gevoelig ?

Paul.
    www.rolleiflexclub.nl
    www.pauljenner.nl

we've got everything you need - satisfaction guaranteed

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    He, een reincarnatie van de Rolleiclub Nedreland!!!! Eindelijk! Ik wordt lid

Jaap Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Paul Jenner View Post
    Ik heb geen idee of 5 footcandle veel is,
    maar misschien heb je domweg niet voldoende afgeduisterd en is dat metertje heel gevoelig ?Paul.
    5 Footcandle is niet veel, maar de meter is een stuk minder gevoelig dan een meter met batterijen (zie specificaties op de bovenstaande sites). Daarbij weet ik zeker dat ik de sensor volledig heb afgedekt met een zwarte lap... hetgeen bij mijn andere lichtmeter idd resulteerd in de melding "underexposure". Meer suggesties...?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Het is maar een suggestie: laat de meter met de sensor afgedekt een uurtje tot rust komen en probeer dan pas de nulstand in te stellen.

Succes
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zet er eens een batterij in...LOL
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Het is maar een suggestie: laat de meter met de sensor afgedekt een uurtje tot rust komen en probeer dan pas de nulstand in te stellen.
    Hai Hans, 't grappige is dat ik dit in eerste instantie niet geloofd zou hebben. Echter, van 5 FT/CD is ie vannacht idd terug gezakt naar +/- 2.5 FT/CD. Er lijkt dus idd een soort van "geheugen" in te zitten. Echter nog geen "0".

Kan iemand mij vertellen of dit "geheugen-effect" normaal is bij een dergelijke meter... en in hoeverre dat mijn meting kan beinvloeden?! Nogmaals dank!

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Dit geheugen effect is normaal bij selenium meters. Een Russische camera'die ik vroeger ooit eens heb gehad gaf hetzelfde euvel te zien. Mocht je meter niet te nullen zijn, dan kun je het beste je meter vergelijken met een andere en bij het instellen van de filmsnelheid daarmee rekening houden. Vooralsnog: het venster afplakken met zwarte tape en een nachtje laten liggen.
    Groet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Vreemd, van een meter met een selenium cel kan ik mij dat wel voorstellen maar een meter uitgerust met een silicium fotodiode is dit vreemd en niet normaal.
    Een ander verhaal is de toepassing van een batterijloze meter mbv. een silicium foto diode. Hoe dan ook moet dat ding ergens een voedingsspanning vandaan krijgen.
    Of via een accu met zonnecel (seleniumcel), dus misschien zit daar je probleem. Bij Seconic zullen ze je dat wel kunnen vertellen. De kleine afwijking heeft enige consequentie op je meting maar zal niet erg veel zijn.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Morgen ga ik 'm omruilen... want de andere die ze binnen hadden gekregen staan wel netjes op nul.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin