Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,234   Online: 837

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Flitsen i.c.m. groot formaat

Ooit wil ik eens een flits instalatie aanschaffen.
    Kan iemand mij vertellen waar ik dan op moet letten.
    Ik weet wel dat je voor grootformaat meer licht nodig hebt dan bij kleinbeeld, om de zelfde scherpediepte te bereiken. Hoeveel wattseconde heb ik nodig, of kan ik beter met continu-licht werken? Zijn spaarlampen een optie?

Ik ben benieuwd
    Daniel

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Zijn spaarlampen een optie?
    Die had ik nog nooit gehoord... you made me smile ;-).

Als je genoeg spaarlampen koopt (en op z/w film werkt... of een mooie zweem nastreeft) zul je er vast een heel mooi resultaat mee krijgen. De vraag is echter of het handig is; 1 punt stipte je zelf al aan... hoe groter het (negatief)formaat hoe meer licht je nodig zult hebben om tot een zelfde scherptediepte te komen.

Verder tellen ook:
    - wat is je onderwerp (auto vergt meer licht dan een stilleven van een appel en een peer, verder zal een appel minder klagen tegen continu licht, waar een model dat vaak wat warm vindt worden bij langere shoots)
    - waar staat je onderwerp (studio of buiten; in de studio zijn monoblocks goed bruikbaar, daarbuiten liever een generator plus flitskopjes)
    - Hoeveel geld je op je bankrekening hebt (een generator komt al snel over de 2000 euro)
    - De flits-synchronisatie-tijd veel monoblocks die iets meer power hebben hebben relatief lange flitstijden nodig (waar een generator sneller is)... snelle flitstijden zijn nodig om "actie" echt te kunnen bevriezen; de vraag is of dat nodig is.

Tja, en dan heb je ook nog estetische/ergonomische beweegredenen, eigenlijk moet je gewoon eens een setje van het 1 en 't ander huren... dan leer je wat voor jou belangrijk is en heb je later waarschijnlijk geen spijt van je keuze.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Reken op zo'n 500Ws dan heb je iets. Kijk maar eens naar komplete setjes van bijv. 2 flitsers met enige accessoires. Of op Marktplaatsen e.d. Ik zou voor monoblocs kiezen aangezien een generator de nare eigenschap heeft als je ooit nog eens een extra flitskop erbij neemt die een kleinere Ws levert de anderen in deze misere meegaan. Om het gebrek aan scherptediepte te compenseren kun je met kleinere flitser (lees richtgetal) het onderwerp ook 2x of 4x of 12x of zelfs meermalen inflitsen. Moet het wel een statisch geheel zijn natuurlijk.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Ik geef dit draadje maar even een setje omdat ik dit ook met dit dilemma zit.

Is het merk elinchrom dan een juiste keuze of moet je meer gaan voor de multibltz versies.
    Mono blokken lijken mij namelijk makkelijker in gebruik dan de generator versies

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Ik geef dit draadje maar even een setje omdat ik dit ook met dit dilemma zit.

Is het merk elinchrom dan een juiste keuze of moet je meer gaan voor de multibltz versies.
    Mono blokken lijken mij namelijk makkelijker in gebruik dan de generator versies
    Ik flits GF met een 3200Ws installatie op f22, zeker bij 8x10 is de balguittrek een hinderende factor.

gr. Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by obelix View Post
    Is het merk elinchrom dan een juiste keuze of moet je meer gaan voor de multibltz versies. Mono blokken lijken mij namelijk makkelijker in gebruik dan de generator versies
    Beide zijn degelijke merken. Ik gebruik zelf Elinchrom flitsers die bijna net zou oud zijn als ikzelf. Behalve een los contactje, nooit een probleem mee gehad. Persoonlijk vind ik monoblocs een stuk handiger. Zeker als je ze regelmatig moet transporteren.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Ik flits GF met een 3200Ws installatie op f22, zeker bij 8x10 is de balguittrek een hinderende factor.

gr. Marc
    Ah, is dat die installatie om een paard omver te flitsen!

G

Shooter
    4x5 Format
    - elinchrom + zaandam = slechte ervaring
    - met een softbox die indirect licht geeft en 8 X 10 heb je behoorlijk wat Ws nodig, dat gaat niet lukken met monoblokken. Aan de andere kant met midden formaat geeft een grote generator snel teveel licht, en is 3 X 600Ws ruim voldoende. Een grote generator gaat dan niet klein genoeg.
    - laat je vooral lijden door het soort licht wat je wilt hebben. De ene reflector of de andere softbox of een striplight ze geven allemaal en ander karakter aan je beeld. Dus wat zoek je....

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gary heeft gelijk. Stem je vermogen af op het soort fotografie wat je doet. Voor gewone portretten of tabletop heb je aan een of twee flitsers van 500 Ws en wat reflectoren al genoeg. Wil je porsches fotograferen, dan heb je veel meer licht nodig. Zowel te weinig als teveel licht is lastig.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Het meeste wat ik zal doen is table top en soms een kamer. Maar auto's of iets van dat formaat niet gauw. Op marktplaats kom ik niet echt veel tegen alleen verdwaalde delen van flits sets. Voor dat geld kan ik denk ik beter een setje van b.v. flacon eyes nemen. Die worden voor 600WS nu leuk aangeboden.

Huren is nogal lastig heb ik gemerkt, een zaak die ik belde is nog aan het bedenken wat ze moeten vragen en de ander wil eigenlijk dat je ver van te voren reserveert. Dan krijg je wel de duurdere merken mee als bowens en proflash.
    Bestaat BEAM nog of is dat iets uit het verleden?

Ik gebruik nu voor kleinbeeld en middenformaat een metz 40MZ2 die beviel mij altijd goed mar dan werkte ik ook vaak op 200 of 400 iso. Bij 13x18 heb ik alleen 100 iso tot op heden weten te bemachtigen. Zeker in kleur is dat bijna het enige wat er nog is. Op 4x5 is er ook niet veel keus in gevoeligheid, ik meen alleen 400NC van kodak nog gezien te hebben.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin