Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,851   Posts: 1,582,858   Online: 834

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Shooter
    Medium Format
    Images
    9

Iemand ervaring met een Minolta spotmeter F?

Hallo allemaal.
    Ik ben momenteel op het eiland Skye in Schotland, en helaas wil mijn spotmeter (Minolta, spotmeter F) niet meewerken. Ik krijg wel informatie in de display, en kan die ook wijzigen, zoals isowaarde enzo, maar het ding wil niet meten. Hij werkt op een penlight en die heb ik uiteraard al vervangen.
    Iemand enig idee wat er mis is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Groetjes en vast fijne feestdagen.
    Anne Marieke

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Oei, vervelend! Heb je de electrische contacten in het batterijvakje schoongemaakt? Batterij niet te koud? Een veel voorkomend euvel. Volgens de handleiding van mijn VF kan het onder de 5C al misgaan.

Hoop dat dit helpt.
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Batterij er misschien verkeerd om ingezet?? "+" aan "-" bijvoorbeeld. Overkomt mij ook wel eens als ik eerlijk ben.
    Zou de batterij er nog eens uithalen en daarna even wachten (reset) en opnieuw proberen. Succes...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Bedankt heren.
    Hans, het zou inderdaad kou kunnen zijn. Het was vanmorgen behoorlijk fris en er lag ijs in het loch waar ik aan het fotograferen was. Alleen heb ik hier wel vaker bij veel lagere temperaturen gefotografeerd en toen bleef het ding het gewoon doen.

Harry, batterij zit er goed in, en alles doet het: binnenverlichting, isowaarde-instelling, enz, alleen hij meet niet. Ik kan hem ook niet meer van F-waarde naar EV omschakelen. Misschien zit er een los contact achter dat knopje....

Gelukkig heb ik ook mijn opvallend lichtmeter bij mij, Minolta IVF, maar ik heb toch liever mijn spotmeter!

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    4x5 Format
    ik heb even zitten spelen met mijn spot F, maar ik krijg jou klacht niet gereproduceerd. de iso / time schakelaar blijft in alle gevallen werken. Wat ik wel weet van de mijne is dat als de batterij bijna leeg is dat hij heel vaak reset, dus terug naar de stand zoals hij is als je de batterij er uit gehaald hebt. (iso100). blijft bij jou de iso waarde wel ingesteld ? Of gebruik je 100 iso ? Probeer hem dan op een andere waarde dan 100 te zetten, en kijk of je na indrukken van iso/time weer op 100 staat. Dus gereset is. Dan is 't hopelijk de batt.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Hallo gary,

Bedankt voor de tip. Ik ga het straks uitproberen en ook de suggestie van Harry de batterij er langere tijd uit te laten. Hopelijk gaat hij het dan weer doen.

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Hallo Anne Marieke,

gebruik je soms oplaadbare batterijen ?
    Hier kan het probleem liggen omdat nieuwe bat.een overspanning hebben wat je met opladen niet bereikt.
    vaak zie je oplaadbare gebruik dat niet alle functies van de camera werken omdat te veel spanning nodig is.
    probeer dus nieuwe van een goed merk.
    ik heb dit vaker gezien bij andere gebruikers

groetjes

ruud.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Nee, geen oplaadbare batterijen. Het zijn gloednieuwe Duracell penlights. Heb ook al andere geprobeerd.

In ieder geval bedankt voor de tip!

Groetjes,
    Anne Marieke

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke View Post
    Hallo allemaal.
    Ik ben momenteel op het eiland Skye in Schotland, en helaas wil mijn spotmeter (Minolta, spotmeter F) niet meewerken. Ik krijg wel informatie in de display, en kan die ook wijzigen, zoals isowaarde enzo, maar het ding wil niet meten. Hij werkt op een penlight en die heb ik uiteraard al vervangen.
    Iemand enig idee wat er mis is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Groetjes en vast fijne feestdagen.
    Anne Marieke
    Een vreemd geval. Ik neem aan dat de meter van ISO op normaal is gezet, want dan meet die niet. Als je de batterij erin zet moet hij op 100 ISO opstarten. Zoniet ga de contacten na, bij de batterij en de aan-uit schakelaar. Dit doe je door flink heen en weer schuiven. Zonodig met contactreiniger reinigen. DE voeistof gewoon naar binnen spuiten (spuitbus) en de schakelaar heen en weer bewegen om de oxidelaag te verwijderen.. Deze schakelaar is een zwak punt bij deze meter. Maar ga ook de andere contacten na. Je zit in een vochtig land!
    Jed

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Bedankt Jed. Ik zal het thuis gaan proberen. Morgen ga ik richting huis en contactvloeistof hebben wij in huis.

Als dat niet werkt, heb ik ontdekt dat Sony de reparaties van Konica-Minolta heeft overgenomen na de overname Konica-Minolta door Sony. Die mensen zitten in Badhoevedorp en ik woon in Hoofddorp, dus dat is heel handig. Ga eerst jouw tips uitproberen.

De meter staat overigens gewoon op de juiste isowaarde en blijft daar ook op staan. Alleen de F/EV knop wil niet werken, maar hij staat wel op F, en hij meet niet. Misschien inderdaad een kwestie van contactvloeistof, alleen dat heb ik op dit Schotse eilandje niet voorhanden.

De meter staat erom bekend dat hij niet tegen vocht kan, en het kan hier inderdaad flink vochtig zijn. Maar ja, welke digitale spotmeter kan wel tegen vocht... Niet echt handig voor een landschapsfotografe met een grote voorkeur voor Schotse landschappen.

In ieder geval bedankt voor je hulp.
    Groetjes,
    Anne Marieke

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin