Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,545   Posts: 1,572,838   Online: 1019

Page 2 of 9 FirstFirst 12345678 ... LastLast
Results 11 to 20 of 81
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    <knip>
    Sorry. Ik wil niet beledigen.
    Is nooit mijn bedoeling geweest.
    Last edited by Merlin; 01-02-2007 at 05:51 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Waarom schreeuw je zo?
    Waarom zeur je zo?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Zelf hanteer ik een andere methode. Het kost alleen wat film en als je in 4x5 werkt tikt da wel aan. Misschien met een rolfilm achterwand ? Maar dan kun je je weer afvragen of de emulsies 't zelfde zijn. Maar goed ik ga zo te werk; Zoek een muur die grof gestuukt of egaal geverfd metselwerk, maak hier minstens 2 opnames van, maar mooier is 10, maar als 't er 2 zijn, de eerste belicht je 2,5 stop onder , de tweede 3,5 stop over. Ergo met 6 stop verschil. Als je er 10 maakt begin je bij -4 en oplopend telkens 1 stop verschil. Vervolgens ontwikkelen. Dan gaan we daar een afdruk van maken, met de minimale afdruktijd. Deze bepaal je door een blank stukje film in de vergroter de doen. Hier maak je een belichtings trapje mee. Gradatie 2,5 De goede tijd is die tijd die nodig is om maximaal zwart te behalen. Dus 't eerst vakje waarvan de volgende niet meer zwarter wordt. Deze belichtingstijd blijf je nu gebruiken. Druk beide negatieven af met die tijd. De eerste is dan heel donker en de 2e heel licht. Maar als alles goed is, is er in beide detail te zien ! Heb je 't idee dat de eerst donkerder zou kunnen zonder dat de details dichtlopen Is je belichtingsmeter te laag ingesteld, is 't detail al weg staat die te hoog, Bij de lichte foto, heb je 't idee dat die lichter kan moet je ontwikkeltijd verlengt worden, is die te licht ,geen detail meer, is de ontwikkeltijd te lang.

't Leuke van dit al is dat in praktijk je nu weet als je een schaduw die 2,5 onderbelicht wordt hoe hij er uiteindelijk op de foto er uit komt te zien, idem andere waardes. Je meet als 't ware de tonen van je uiteindelijke plaat, en zo kun je je daar een betere voorstelling van maken, terwijl je de foto maakt.

Wat jij doet is optimaliseren op het tonale middengebied.. Eigenlijk is dat geen optimaliseren. Willie-Jan en zo velen anderen willen een optimum uit het gehele gebied halen; de hoge lichten en diepe schaduwen moeten ook goed uit de verf komen. Dus je moet zorgen dat de hoge lichten bij de hoogste densiteit op je negatief komen te liggen in het optimalisatieproces. Dus bij de ijking moet je belichten op de hoge lichten en ontwikkelen op de hoogste lichten. Dit in tegenstelling tot de gewoonte bij de echte opnamen waarbij je moet belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de hoge lichten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Waarom schreeuw je zo?
    Ik weet niet waar je het over hebt. Over alle onderwerpen, die je aanhaalt is mij GEVRAAGD te schrijven. Goed, als het niet gewaardeerd wordt, stop ik er onmiddelijk mee.

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik weet niet waar je het over hebt. Over alle onderwerpen, die je aanhaalt is mij GEVRAAGD te schrijven. Goed, als het niet gewaardeerd wordt, stop ik er onmiddelijk mee.

Jed
    Ik denk dat ie klaagt over het hoofdletter gebruik van de aanhef.
    Mensen moeten wat te zeuren hebben.
    Laten we het maar gewoon weer over fotografie hebben.
    Dat boeit me meer.
    Jed ga zo door.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    Ik denk dat ie klaagt over het hoofdletter gebruik van de aanhef.
    Mensen moeten wat te zeuren hebben.
    Laten we het maar gewoon weer over fotografie hebben.
    Dat boeit me meer.
    Jed ga zo door.
    Daan, je steekt mij een hart onder de riem. Het meest vervelende van de interruptie vind ik dat het onderwerp dat door Willie-Jan aangehaald is, op een dergelijke manier verstoord wordt..
    Jed

Shooter
    4x5 Format
    Mijn belichting is volgens het oude principe: belichten op de schaduwen
    in je eerste 'stukje' maar op je reactie op mijn inbreng schrijf je ;

Dus bij de ijking moet je belichten op de hoge lichten en ontwikkelen op de hoogste lichten. Dit in tegenstelling tot de gewoonte bij de echte opnamen waarbij je moet belichten op de schaduwen en ontwikkelen op de hoge lichten
    Jet ik kan hier moeilijk een touw aan vastkopen. Belicht je op de schaduwen of op de hoge lichten ? Het zou fijn zijn als je je ijking procedure wat gestructureerder zou opschrijven.

Shooter
    Medium Format
    Een goed leesbaar boek hierover is : Way beyond monochrome. De schrijver(s) zijn overigens ook actief op APUG (Engels) forum.
    Een v.b. over o.a. split grade techniek en het basis principe vind je hier:

http://www.darkroomagic.com/Book/Bas...dePrinting.pdf

Het zonesysteem met expansie en compressie wordt ook uitstekend uitgelegd. Een aanrader.
    Alternatief hebben wij een meertalig geschreven boek van Schröder. Ook hierin wordt e.e.a. aangestipt:http://www.fotohuisrovo.nl/documenta..._Antworten.pdf

Voor het luttele geld een uitstekend naslagwerk. Ook mbt. I.R. fotografie waar de auteur veel ervaring mee heeft.

Groetjes,

Robert

PS. Sorry voor de onderbreking waar Jed een poging doet anderen uitleg te geven over een essentieël en soms lastig stuk in de z/w fotografie. Jammer dat dit niet altijd even gewaardeerd wordt.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis View Post
    PS. Sorry voor de onderbreking waar Jed een poging doet anderen uitleg te geven over een essentieël en soms lastig stuk in de z/w fotografie. Jammer dat dit niet altijd even gewaardeerd wordt.
    Allen,

Ik denk niet dat daar het probleem ligt, eerder bij het hoofdlettergebruik van Jed, dat op het www als schreeuwen of roepen wordt geïnterpreteerd.
    Mij viel het ook steeds weer op maar ik heb het genegeerd tot wanneer ik Jed in het echte leven heb ontmoet. Hij is een zeer zacht en beminnelijk persoon die daarmee enkel wat nadruk wil leggen.

Soit, tot daar de storingen zeker?

Jed,

schrijf gerust voort, voor sommigen is het een opfrissing, voor anderen nieuwe leerstof maar we weten hier allemaal dat het woord van 1 man niet heilig is. Wat we ervan oppikken, dat beslissen we uiteindelijk zelf.
    Ik leer nog altijd bij...

Gary,

de testmethode die je aanhaalt, is één van de meest interessante manieren om zonder het gebruik van een densiteitsmeter je hele proces te gaan afstemmen, op basis van je eigen film-ontwikkelmethode, bijna uitsluitend met aanpassing van de relatieve filmsnelheid.
    Een uitgebreide uitleg van het procédé, vinden jullie hier:
    Lloyd Erlick / Technical / The Ultimate Monochrome Print

P.S.: Lees daar ook het artikel over single tray processing...

Groeten,
    Geert

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Iedereen maakt fouten zullen we maar denken...

Laten we als analogisten elkaar helpen en niet bestrijden!
    Dat doen er al te veel op deze wereld.

Page 2 of 9 FirstFirst 12345678 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin