Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,971   Posts: 1,558,648   Online: 923

Page 3 of 9 FirstFirst 123456789 LastLast
Results 21 to 30 of 81

Shooter
    4x5 Format

kwaliteit negatief ( in kleine letters)

Ikzelf ben in het bezit van de Kodak publikatie 'Kodak professional black and white films' 2nd ed, nov 1976. Het is het meest voortreffelijke document op het gebied van negatief kwaliteit. Je zult er vergeefs naar zoeken; het is niet uitgegeven. De vermoedelijke reder is de aanstaande publikatie van boeken van Ansel, die het zone systeem zouden bevatten. Het zone systeem zou weggespeeld worden.
    Ik ben in het bezit van deze publikatie (ca 60 paginas B3/A4) gekomen doordat ik het heel lang geleden van Kodak medewerkers heb gekregen. De Kodak publikatie 'Kodak professional black and white films' is uiteindelijk in 1998 uitgegeven. Echter het deel dat in conflict met de boeken van Ansel zou komen, is weggelaten.
    Uit auteursrechtelijk oogpunt gebruik ik het slechts voor privegebruik. Maar ieder die het wil inzien kan dat wat mij betreft doen.

Het probleem is dat ik in enkele regels probeer duidelijk te maken, waar Kodak 60 paginas voor gebruikt. Misschien een idee om hier op een kroegmeeting op in te gaan.

Toch probeer ik nog eens de onduidelijkheid voor Gary duidelijk te maken.
    Voor een diffusievergroter wordt de densiteit voor de hoogste diffuus verstrooide lichten op 1,20 gesteld. Als je optimaal gebruik van de densiteits range van het negatief wil maken, moet je er voor zorgen dat de de hoogste diffuus verstrooide lichten uitkomen op een densiteit = 1,20. Om je ontwikkeltijd vast te stellen(ijking), moet je dus op de hoogste diffuus verstrooide lichten ( of zio je wilt een grijskaart) belichten om de ontwikkeltijd bij deze situatie (= startpunt) vast te stellen.

Bij de feitelijke opnamen belicht je op de schaduwen en je stelt de contrast-range van het onderwerp vast. Als de contrast-range van de normale range van 7 stops afwijkt, moet je de ontwikkeltijd bijstellen. In de Kodak publikatie wordt op deze zgn. contractie en expansie ingegaan. Dat zou hier te ver voeren en is bovendien filmsoort afhankelijk.

Ik hoop met deze korte uitleg toch wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nog even inhakend op de kwestie iets verder terug zou ik het volgende willen opmerken. In plaats dat we blij zijn dat we op het NL-APUG iemand hebben met zoveel kennis en vooral expertise, waarvan we allemaal op een of andere wijze kunnen leren, laten we dat nou koesteren. Eerlijk gezegd hebben we er hier niet zoveel die een dergelijke hoeveelheid aan fotografische-, procestechnische kennis en ervaring meebrengen...
    Met zijn niet aflatende enthousiasme heeft hij ons al laten kennis maken met zijn HDDeveloper en de prachtige foto's die daarmee tot stand zijn gekomen.
    Op het engelse forum is expertise genoeg voorhanden en deze lieden worden op handen gedragen. Misschien kunnen we op het nederlandse forum ook een beetje meer respect voor deze experts opbrengen. Het zou een mooi begin van 2007 kunnen zijn...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Hallo,

Ik lees met veel belangstelling de informatie over lichtmeting.Blij dat er uitvoeriger over gesproken wordt.
    in opleidingen van de =hobby opleiding= wordt er helaas weinig tot geen aandacht aangegeven.
    het geeft me veel meer inzicht.ik heb wel het bekende boek zwart-wit fotografie van gerard de jong.

Mijn vraag : ik begrijp dat je uitgangspunt bij de meting de waarde van de film aangehouden wordt dus tri-x 400 als 400 asa enz.
    Nu is het meestal zo dat 400 film als 250 asa ingesteld wordt en dan simpel met de grijskaart meten dan 20 % korter ontwikkelen.
    contrastomvang laat je in midden.gevolg : het gaat wel eens fout,uitgebeten lichten.
    ik zal eens proberen een handzame methode uit jullie voorlichting te halen.
    Ik krijg er in ieder geval meer plezier in daardoor.

groetjes

Ruud.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by argus View Post
    Jed,

schrijf gerust voort, voor sommigen is het een opfrissing, voor anderen nieuwe leerstof maar we weten hier allemaal dat het woord van 1 man niet heilig is. Wat we ervan oppikken, dat beslissen we uiteindelijk zelf.
    Ik leer nog altijd bij...

Beste wensen allemaal. Ik heb dit draadje slechts passief gevolgd en kan ten zeerste waarderen wat Jed aan kennis kan overbrengen. ik blijf geboeid volgen en hoop ook dat Jed in de nabije toekomst interressante artikels / commentaren blijft posten.

Marc

NB. Ik stel vast dat ik de genoemde publicatie "Kodak professional Black+White Films ed. 1998 im mijn boekenkast heb staan. Tijd om het nog eens door te nemen,.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Beste wensen allemaal. Ik heb dit draadje slechts passief gevolgd en kan ten zeerste waarderen wat Jed aan kennis kan overbrengen. ik blijf geboeid volgen en hoop ook dat Jed in de nabije toekomst interressante artikels / commentaren blijft posten.

Marc

NB. Ik stel vast dat ik de genoemde publicatie "Kodak professional Black+White Films ed. 1998 im mijn boekenkast heb staan. Tijd om het nog eens door te nemen,.

M.
    De uitgave van 1998 is uiterst interessant en is een onmisbaar complement op het zone systeem ( als je door hebt hoe je het moet lezen). Maar, ik zei het al eerder, het equivalent van het zone systeem, de contrastbeheersing, ontbreekt. Ik denk dat we na deze discussies een en ander in een ( of meerdere) kroegmeeting(s) moeten doornemen. In ieder geval hoop ik de eerste zet te kunnen maken; en dat is de beantwoording van vraag van Willie-Jan om een contrastomvang van 7 stops optimaal in de vingers te krijgen.

Jed

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Jed, jij schrijft
    Om je ontwikkeltijd vast te stellen(ijking), moet je dus op de hoogste diffuus verstrooide lichten ( of zio je wilt een grijskaart) belichten om de ontwikkeltijd bij deze situatie (= startpunt) vast te stellen.
    ik schrijf;
    Bij de lichte foto, heb je 't idee dat die lichter kan moet je ontwikkeltijd verlengt worden, is die te licht ,geen detail meer, is de ontwikkeltijd te lang.
    volgens mij proberen we 't zelfde te zeggen.
    waar ik even op 't verkeerde been gezet ben is jou opmerking naar mijn inbreng

Wat jij doet is optimaliseren op het tonale middengebied.. Eigenlijk is dat geen optimaliseren.

Shooter
    4x5 Format
    Voor de historisch ge´nteresseerden Ansel Adams doceert in 1941 aan de Art Center School in Los Angeles. Alwaar hij 't zone systeem ontwikkeld. En over publiceert. Bijna 40 jaar voor de genoemde Kodak pubikatie.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post

Marc

M.
    bij amazon hebben ze deze nog beschikbaar a +/- 10 dollar.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voor de historisch ge´nteresseerden Ansel Adams doceert in 1941 aan de Art Center School in Los Angeles. Alwaar hij 't zone systeem ontwikkeld. En over publiceert. Bijna 40 jaar voor de genoemde Kodak pubikatie.
    Interessant dat je deze historische ontwikkeling aanhaalt. Ik kan daar nog wat aan toevoegen, dat meer dan historische waarde heeft. Sinds het begin van de 40-er jaren heeft de 'ontwikkeling van het zone systeem' plaats gevonden. Ansel heeft zelf veel gewijzigd en anderen hebben veel gekritiseerd, gewijzigd, bijgedragen en wat dan ook. In 1981 publiceert Ansel een versie die 'definitief' is. (hij overlijdt 1984).

Het is interessant om naar de kritiek te kijken.
    Het zone systeem ( of welk systeem met die bedoeling) gaat uit van betrouwbare (reproduceerbare) filmeigenschappen en de mogelijkheid van lichtmeting. In 1941 werd aan geen van deze eisen voldaan. De lichtmeting kwam van lieverlee via de Weston Electrical Company in beeld. De kwaliteitsbeheesing bij de filmproductie kwam bij Kodak pas in de 70-er jaren van de grond. Het gevolg was dat, ook met het zone systeem, de fotografische procedure vaak op 'prijsschieten' neerkwam.
    Pas toen de uitgangspunten voor de beheersing van negatiefkwaliteit bereikt waren, heeft Kodak in 1976 de genoemde publikatie geproduceerd ( maar niet gepubliceerd).

Dat het tussen 1941 en ca 1975 prijsschieten was, vond zijn weerslag in de talloze grappen die in die tijd de ronde gingen. De mislukkingen bij Ansel zelf waren een onderdeel hiervan.

Ik gebruik zelf het originele document van Kodak. Dit niet in de laatste plaats omdat de verdere beperkingen genoemd worden. Een ander veel genoemd bezwaar tegen het zone systeem. Maar omdat eigenlijk niemand de toegang tot het Kodak document heeft, is het zone systeem een goad alternatief, mits het wordt gebruikt in combinatie met het Kodak document uit 1998, waar de beperkingen nog in zijn opgenoemen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jed, jij schrijft

ik schrijf;

volgens mij proberen we 't zelfde te zeggen.
    waar ik even op 't verkeerde been gezet ben is jou opmerking naar mijn inbreng
    Gary, om je de waarheid te zeggen, begrijp niet eenduidig wat je bedoelt. Dat is niet zo verwonderlijk bij deze materie. Bovendien is mijn uitgangspunt een publikatie, die jij niet ter beschikking hebt. Een kroegmeeting lijkt mij een goede aanpak om duidelijkheid in deze materie te krijgen.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin