Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,849   Posts: 1,582,839   Online: 746

Page 4 of 9 FirstFirst 123456789 LastLast
Results 31 to 40 of 81

Shooter
    4x5 Format
    Jed,

begin jaren 70 woonde ik in de VS en een oom van me werkte bij kodak en de publicatie is me wel bekend, ook de controverse tussen kodak en polaroid. Wat me amuseert is dat er nog mensen zijn die dit nog niet achter zich gelaten hebben. Terwijl pola zo goed al voorbij is en kodak misschien wel, god mag 't verbieden, stopt met productie van analoge fotografie .

En nee, de behoefte om in een klasje te leren fietsen is er niet, al zins lange tijd zet ik mijn eigen tochten uit. De meetings zouden wat mij betreft mogen blijven voor wat 't was de laatste keer. Een uitwisseling van elkaars beelden. Hoe iemand ze maakt, als ik dat al niet zelf kan bedenken, kan prima in dit forum besproken worden. Onze foto's moet je live zien. En geen digitaal aftreksel.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Jed,

begin jaren 70 woonde ik in de VS en een oom van me werkte bij kodak en de publicatie is me wel bekend, ook de controverse tussen kodak en polaroid. Wat me amuseert is dat er nog mensen zijn die dit nog niet achter zich gelaten hebben. Terwijl pola zo goed al voorbij is en kodak misschien wel, god mag 't verbieden, stopt met productie van analoge fotografie .

En nee, de behoefte om in een klasje te leren fietsen is er niet, al zins lange tijd zet ik mijn eigen tochten uit. De meetings zouden wat mij betreft mogen blijven voor wat 't was de laatste keer. Een uitwisseling van elkaars beelden. Hoe iemand ze maakt, als ik dat al niet zelf kan bedenken, kan prima in dit forum besproken worden. Onze foto's moet je live zien. En geen digitaal aftreksel.
    Gary, helaas was er ook een controverse tussen Kodak en Ansel. Dit staat geheel los van de politiek van de directie van Kodak uit die tijd. De directie van Kodak is er echter op terug gekomen. In 1986 werd het barietpapier elite geintroduceerd!! Nadat vele mensen van Kodak de straat op waren gestuurd. We maken ons nu wel eens druk om de digitale fotografie. Maar als ik mij die tijd herinner, dan zitten we nu op fluweel. Bedenk eens hoeveel keus wij nu hebben uit analoog film en papier materiaal, van echt goede kwaliteit.

Jouw opmerking over het overdragen van kennis op welk gebied dan ook, is een keus van ieder persoon. De een kiest voor een dergelijke overdracht. De ander niet. Het is ieders vrije keus.

Als negatiefkwaliteit het onderwerp van een kroegmeeting is, dan zullen alleen die mensen komen om daar van gedachten te wisselen. Zo zal de ene persoon het hebben over (studio)portetopnemen en de ander het over landschap hebben. De benadering zal een wereld van verschil zijn. Het is maar welk onderwerp op de meeting wordt aangesneden.

Jed

Shooter
    4x5 Format

vervolg historische beschouwing

In mijn 'historisch verhaal' ben ik nog een belangrijk deel vergeten te vermelden. In de contrastbeheersing van het uiteindelijke beeld speelt de contrastoverdracht van het opname-objectief en het vergrootobjectief een belangrijke rol. In de tijd van ongecoate lenzen (flare) was dit een factor waar terdege rekening mee gehouden moest worden. Ansel heeft dat in het zone systeem niet gedaan. Kodak heeft dit in zijn 1976 publikatie wel gedaan. Ansel moet dit hiaat in het zone systeem gezien hebben. Bij de komst van de moderne gecoate lenzen kwam dit hiaat naar voren. Ansel reageerde er op, dat hij de moderne lenzen niet erg kon waarderen. Een geliud dat meer te horen is; de moderne lenzen tekenen maar hard.
    Feit is dat de moderne gecoate lenzen berekenbaar zijn; de oude ongecoate optiek kan erg mooi zijn, maar niet makkelijk te hanteren.

Niet onvermeld mag blijven dat Kodak in 1977 het klassieke werk 'The theory of the photographic process, 4th edition' heeft gepubliceerd. In hoofdstuk 'Tone reproduction' beschrijft Nelson alle details en de beperkingen van de sensitometrie ( de basis waarop Ansel zioch beroept). Verder makt Nelson duidelijk dat de tone reproduction slechts een benadering is, die acceptabel is omdat de technologie zijn beperkingen had. Nu is de technologie op een punt gekomen dat de benadering niet meer zo maar aangenomen kan worden. De micro tone reproduction is in zicht; niet alleen bij de fotografie, maar ook bij de TV en audio. Dit nu wordt high definition genoemd.

Menigeen zal denken; nou dan moet je wel heel wat van de achtergronden afweten (als je mijn verhaal hebt gevolgd). Niets is minder waar. Het is interessant de achtergronden te kennen, maar het feitelijke werken is veel eenvoudiger geworden. Dat is niet verwonderlijk want allerlei onberekenbare factoren zijn geelimineerd. Je kunt je echt op het fotograferen beeld concentreren. En daar gaat het maar om.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Afgelopen week nog wat tests uitgevoerd omdat ik afwijkende resultaten verkreeg en het volgende vastgesteld.

pyrocat HD ontwikkeling 1:1:100 gedaan met een fp4+ film. Bij een ontwikkeling van 21 minuten, was de dekking nog steeds niet voldoende.

Wat blijkt. Ik heb de test gedaan bij kunstlicht (500 watt lampen). door een grijskaart te fotograferen incl. zwart en witte sportsok op kunstlicht en daglicht, bleek er een verschil te zijn in grijskaart densiteit van 0.10 (2/3 stop). Ze zijn beiden in dezelfde tank ontwikkelt.

Conclusie was dus dat een lichtmeter onder een lamp van 3300K anders reageert dan op daglicht van +/-5000K.

misschien voor jullie niet zo spannend, maar voor mij een oogopener...

Kreeg reaktie van iemand dat de fp4+ een panchromaat is en dus minder gevoelig is voor rood licht. Met een orthopan film zoals de fuji across, zou dit effect minder moeten zijn volgens mij.

Shooter
    4x5 Format
    Kreeg reaktie van iemand dat de fp4+ een panchromaat is en dus minder gevoelig is voor rood licht. Met een orthopan film zoals de fuji across, zou dit effect minder moeten zijn volgens mij.[/QUOTE]

[QUOTE=Willie Jan;414786]Afgelopen week nog wat tests uitgevoerd omdat ik afwijkende resultaten verkreeg en het volgende vastgesteld.

pyrocat HD ontwikkeling 1:1:100 gedaan met een fp4+ film. Bij een ontwikkeling van 21 minuten, was de dekking nog steeds niet voldoende.

Wat blijkt. Ik heb de test gedaan bij kunstlicht (500 watt lampen). door een grijskaart te fotograferen incl. zwart en witte sportsok op kunstlicht en daglicht, bleek er een verschil te zijn in grijskaart densiteit van 0.10 (2/3 stop). Ze zijn beiden in dezelfde tank ontwikkelt.

Conclusie was dus dat een lichtmeter onder een lamp van 3300K anders reageert dan op daglicht van +/-5000K.

misschien voor jullie niet zo spannend, maar voor mij een oogopener...

Je vermeldt hier twee waarnemingen. Problemen met de pyrocat HD ontwikkeling en het feit dat een lichtmeter en film kleurgevoelig zijn. Dat er een kleur ( of spectrale) gevoeligheid is, is bekend.
    De problemen met pyrocat HD kun je op internet terugvinden in allerlei ervaringen met deze ontwikkelaar. Sandy King, de ontwerper van deze ontwikkelaar, heeft vermoedelijk om die reden de nodige modificaties aangebracht. Persoonlijk ben ik niet met deze ontwikkelaar begonnen, omdat de receptuur mij niet zo bevalt.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Je vermeldt hier twee waarnemingen. Problemen met de pyrocat HD ontwikkeling en het feit dat een lichtmeter en film kleurgevoelig zijn. Dat er een kleur ( of spectrale) gevoeligheid is, is bekend.
    De problemen met pyrocat HD kun je op internet terugvinden in allerlei ervaringen met deze ontwikkelaar. Sandy King, de ontwerper van deze ontwikkelaar, heeft vermoedelijk om die reden de nodige modificaties aangebracht. Persoonlijk ben ik niet met deze ontwikkelaar begonnen, omdat de receptuur mij niet zo bevalt.
    Jed
    Jed,
    het ligt niet zozeer aan de pyrocat. Mijn ervaring vertelde me dat 21 minuten niet kon en daarom ben ik verder gaan zoeken. de film was dus 2/3 stop onderbelicht, waardoor deze tijd ontstaat. Ik heb gisteren een nieuwe print gemaakt en kom nu op 18 minuten uit voor gamma 0.75

Shooter
    4x5 Format
    Kreeg reaktie van iemand dat de fp4+ een panchromaat is en dus minder gevoelig is voor rood licht. Met een orthopan film zoals de fuji across, zou dit effect minder moeten zijn volgens mij.
    Willie,

een panchromaat (vrij vertaald in 't grieks= alle kleuren) is juist gevoelig voor alle kleuren licht. Daarom in de doka in 't volledig donker. Orthochromatisch is niet gevoelig voor rood licht. Daarom kun je in de doka 't bij rood licht verwerken. Anderzijds jou conclusie dat je meter anders reageert op kunstlicht / daglicht is denk ik wel juist. De spectrale gevoeligheid van je film komt niet overeen met die van je lichtmeter. Wat ook nog kan, en mijns inziens heel interessant is is dat je ontwikkelaar wel eens je spectrale gevoeligheid van je film kan be´nvloeden. Iets wat ik niet wist, maar nu toch begin te vermoeden.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jed,
    het ligt niet zozeer aan de pyrocat. Mijn ervaring vertelde me dat 21 minuten niet kon en daarom ben ik verder gaan zoeken. de film was dus 2/3 stop onderbelicht, waardoor deze tijd ontstaat. Ik heb gisteren een nieuwe print gemaakt en kom nu op 18 minuten uit voor gamma 0.75
    Ik gebruik de Contrast index ipv gamma. Maar een gamma van 0.75 komt mij hoog voor. De ontwikkeltijd lijkt mij ook aan de hoge kant. Ofschoon ik nog niet alles van jouw probleem doorgrond, kan ik mij jouw aanvankelijke probleem van de kleine contrastomvang van 5 stops voorstellen. Ik vraag mij af waarom je naar zo een hoog contrast op je negatief toewerkt!
    Zoals gezegd, met pyrocat heb ik zelf geen praktische ervaring. Ik ga af op de ervaringen van anderen.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Willie,

een panchromaat (vrij vertaald in 't grieks= alle kleuren) is juist gevoelig voor alle kleuren licht. Daarom in de doka in 't volledig donker. Orthochromatisch is niet gevoelig voor rood licht. Daarom kun je in de doka 't bij rood licht verwerken. Anderzijds jou conclusie dat je meter anders reageert op kunstlicht / daglicht is denk ik wel juist. De spectrale gevoeligheid van je film komt niet overeen met die van je lichtmeter. Wat ook nog kan, en mijns inziens heel interessant is is dat je ontwikkelaar wel eens je spectrale gevoeligheid van je film kan be´nvloeden. Iets wat ik niet wist, maar nu toch begin te vermoeden.
    oeps, klopt de fuji is panchromaat, de ilford niet...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik gebruik de Contrast index ipv gamma. Maar een gamma van 0.75 komt mij hoog voor. De ontwikkeltijd lijkt mij ook aan de hoge kant. Ofschoon ik nog niet alles van jouw probleem doorgrond, kan ik mij jouw aanvankelijke probleem van de kleine contrastomvang van 5 stops voorstellen. Ik vraag mij af waarom je naar zo een hoog contrast op je negatief toewerkt!
    Zoals gezegd, met pyrocat heb ik zelf geen praktische ervaring. Ik ga af op de ervaringen van anderen.

Jed
    ik heb een diffusor vergroter lpl 4x5 en wil op gradatie 2 (+/-) afdrukken. daarvoor moet ik richting 0.75.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin