Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,276   Posts: 1,534,705   Online: 932

Page 5 of 9 FirstFirst 123456789 LastLast
Results 41 to 50 of 81

Shooter
    4x5 Format
    Willie,

bedoel je met 0.75 de densiteit van je grijskaart op 't negatief bij nominale belichting ? Als streefwaarde gamma lijkt 't mij ook wat hoog.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik heb een diffusor vergroter lpl 4x5 en wil op gradatie 2 (+/-) afdrukken. daarvoor moet ik richting 0.75.
    Ik zou toch eens de vergrootlens bekijken. Is die wel goed schoon en niet verweerd.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ben ook gebruiker van een LPL 4x5". Deze densiteit lijkt me wel erg hoog. Normale densiteit die ik gebruik ligt rond de .58 en zit daarmee rond gradatie 2. Hangt een beetje van het gebruikte papier af. Kentmere Fineprint scoort hier het slechts zoals elders al eens is besproken.
    harry

Release, the best you can do...

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Willie,

bedoel je met 0.75 de densiteit van je grijskaart op 't negatief bij nominale belichting ? Als streefwaarde gamma lijkt 't mij ook wat hoog.
    Ja klopt, ik bedoel de densiteit van de grijskaart gemeten boven de grondsluier.
    Ik begin e.e.a. door elkaar te halen... (te veel rodinal gesnoven)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Ben ook gebruiker van een LPL 4x5". Deze densiteit lijkt me wel erg hoog. Normale densiteit die ik gebruik ligt rond de .58 en zit daarmee rond gradatie 2. Hangt een beetje van het gebruikte papier af. Kentmere Fineprint scoort hier het slechts zoals elders al eens is besproken.
    ik gebruik de lpl 7451 (kleurenkop).
    testafdruk maak ik op magenta 0
    lens is een rodagon 150/5.6. De lens heb ik vergeleken met een componon-s 150 5.6 van een vriend en geeft hetzelfde resultaat.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ja klopt, ik bedoel de densiteit van de grijskaart gemeten boven de grondsluier.
    Ik begin e.e.a. door elkaar te halen... (te veel rodinal gesnoven)
    Als de 0,75 de densiteitswaarde is voor je middengrijs, dan is dat ook hoog. De waarde, die Harry geeft, lijkt mij in de juiste richting. Maar goed, wat kan hier fout zijn, that is the question. In de eerste plaats zou ik minder rodinal snuiven. In de tweede plaats zou je de lampvoet van de vergroter kunnen vervangen en zonodig de lamp. In ieder geval de pootjes van de lamp schoonschuren. Als je daar een overgangsweerstand hebt, verschuift de kleur van je lamp met alle gevolgen van dien.
    P.S. Ik heb slechte ervaringen met de lampvoeten, die ik in Nederland kocht. Nu, meer dan een jaar geleden heb ik lampvoeten (en lampen) bij een firma in Toulouse per internet gekocht. Ze zijn goedkoop en van prima kwaliteit.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-11-2007 at 06:31 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Of 0.75 als waarde voor middelgrijs te hoog is wil ik me niet over uitlaten, dat heeft ook heel veel met smaak te maken. Wat wel heel interessant is, is welke densiteit meet je als je een min 4 belichting maakt. Dus je kiest een diafragma zo dat de tijd 1/15 is. Dan belicht je op 1/250. Dit is maar een voorbeeld, om duidelijk te maken wat ik met min 4 bedoel, Je kunt 't ook met 't verdraaien van 't diafragma doen. Soms zijn diafragma waardes zuiverder dan een sluiter.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Of 0.75 als waarde voor middelgrijs te hoog is wil ik me niet over uitlaten, dat heeft ook heel veel met smaak te maken. Wat wel heel interessant is, is welke densiteit meet je als je een min 4 belichting maakt. Dus je kiest een diafragma zo dat de tijd 1/15 is. Dan belicht je op 1/250. Dit is maar een voorbeeld, om duidelijk te maken wat ik met min 4 bedoel, Je kunt 't ook met 't verdraaien van 't diafragma doen. Soms zijn diafragma waardes zuiverder dan een sluiter.
    Je wil dus een zone 1 meting doen om te kijken of deze .10 boven de grondsluier is.

Shooter
    4x5 Format
    Met dit experiment kun je de C.I. bepalen, mits de tweede meting binnen het bereik valt. Willie-Jan heeft echter eerder gezegd in totaal slechts 5 stops te kunnen behappen. Even aangenomen dat die 5 stops juist zijn, verwacht ik dat het '4 stop experiment' uitkomt op D<0,10'. Het experiment moet dan worden gezien als een verificatie van een te grote C.I.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Het is natuurlijk zaak dat Willie-Jan zijn contrast problemen zo snel mogelijk onder de knie krijgt. Nu herinner ik mij dat je vroeger een soort step tablet van Kodak had in de vorm van een negatief. Ik moet zelf ook nog zo'n ding ergens hebben. Met dat ding kon je het hele gebeuren, qua contrast 'inregelen'. Overigens was 'het ding' eigenlijk bedoeld om de belichting bij het vergroten vast te stellen. Het was een cirkel met sectoren met verschillende densiteit.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin