Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,821   Posts: 1,581,653   Online: 887

Page 6 of 9 FirstFirst 123456789 LastLast
Results 51 to 60 of 81

Shooter
    4x5 Format
    Wat ik altijd moeilijk vind, is als er uit een practicum zulke mooie getallen komen. Ik laat studenten vaak een onnauwkeurigheid berekening van hun experiment maken. Daaruit kun je weer bepalen hoe groot de kans is dat er precies de theoretisch waarde uit komt..... Maar goed dat terzijde. Met een min 4 meting bepaal je natuurlijk of je belichting goed zit. Als je dit al niet gedaan hebt. Vervolgens kun je iets zinnigs zeggen over de 0.75 waarde die je meet.

Ik neem aan dat je de draad kent op een ander forum http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=22350 Misschien is er iets ongebruikelijk aan de hand met de combi FP4 en Pyrocat HD
    Last edited by gary mulder; 01-11-2007 at 04:47 PM. Click to view previous post history.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik weet dat de densiteitsmeter een verkeerde waarde weergeeft met een pyro negatief, echter daarom doe ik een test waarbij ik een wollen witte trui samen met een zwarte wollen trui en een grijskaart afdruk. zwarte partij is 2 stops lager dan grijskaart en wit 2 stops hoger.
    de afdruk wordt dan gemaakt op basis van de grijskaart zodat deze precies dezelfde tint heeft als de grijskaart zelf op gradatie 2. Indien ik nu doortekening in wit en zwart zie, dan is het negatief voor mij ideaal.

in mijn geval betekent dit belichten als 64, pyro 1:1:100, 15min
    20graden, 1e min kiep, daarna 1x per 30 sec.

Als ik daarna de densiteit toch meet, krijg ik een waarde .85, echter ik mot nog een clear negatief meten om te zien wat de grondsluier is. Dus blijkbaar wijkt e.e.a. niet zo dramatisch af als men beweerd.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik weet dat de densiteitsmeter een verkeerde waarde weergeeft met een pyro negatief, echter daarom doe ik een test waarbij ik een wollen witte trui samen met een zwarte wollen trui en een grijskaart afdruk. zwarte partij is 2 stops lager dan grijskaart en wit 2 stops hoger.
    de afdruk wordt dan gemaakt op basis van de grijskaart zodat deze precies dezelfde tint heeft als de grijskaart zelf op gradatie 2. Indien ik nu doortekening in wit en zwart zie, dan is het negatief voor mij ideaal.

Als ik daarna de densiteit toch meet, krijg ik een waarde .85, echter ik mot nog een clear negatief meten om te zien wat de grondsluier is. Dus blijkbaar wijkt e.e.a. niet zo dramatisch af als men beweerd.

Een pyrogallol negatief ( met stain) is niet zo eenvoudig densitometrisch te beoordelen. Ik denk nu echter aan de workshop in Veghel. Hier hebben we Harry en wat grijstrappen gefotografeerd en de negatieven ook met de pyrocatechol ontwikkeld. Deze negatieven zou wel op de densiteit moeten kunnen beoordelen. Wat is daar bij jou uitgekomen? [ Je kunt verschillende proefstroken maken van de grijstrap op de foto uit Veghel, waaruit je je C.I. af kunt leiden, als je geen densitometer hebt of wanneer je die niet vertrouwt.Deze procedure kun je dus ook op het pyrogallol negatief uit Veghel toepassen.]
    Ik heb mijn negatieven uit Veghel niet echt nauwkeurig bekeken, maar zo op het oog lijkt mij er niets mis mee ( afgezien van dat ik ze een stop onderbelicht heb, maar dat wist ik bij de opname al.)

Jed

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Jed,

Het zou tof zijn dat je al je kennis in een boekje "giet".
    Of tenminste in word hoofstukjes...
    Zodanig dat jou en mijn achterkleinkinderen die kennis ook nog kunnen consulteren....
    :-)

Stuur je een exemplaar naar Willebroek?? :-)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Beste Jed,

Het zou tof zijn dat je al je kennis in een boekje "giet".
    Of tenminste in word hoofstukjes...
    Zodanig dat jou en mijn achterkleinkinderen die kennis ook nog kunnen consulteren....
    :-)

Stuur je een exemplaar naar Willebroek?? :-)

Fred,
    Ik realiseer mij dat. Ik al jarenlang allerlei 'notes' in mijn computer heb opgeslagen. In wezen zie ik een workshop, zoals we laatst in Veghel hadden, wel als een onderdeel van een dergelijke kennisoverdracht.
    Het moeilijkste is: 'hoe draag je kennis over, zodat het ook werkelijk wordt overgedragen'. Dat is helemaal geen specifiek fotografisch probleem. Van lieverlee, door communicatie op de APUG site, door een workshop etc. leer je dat.
    En, als je dat dan eenmaal enigszins onder de knie hebt, moet je ook nog de tijd vinden om een en ander op een geordende wijze in een boek onder te brengen. En ik wil ook nog de tijd vinden om te fotograferen.
    In ieder geval wordt door alle APUG bijdragen, mijn notes en niet te vergeten het fotografisch werk zelf een en ander vastgelegd.
    Ik waardeer het overigens enorm dat op deze wijze waardering wordt uitgedrukt voor wat er nu gebeurd.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Fred,
    Misschien is het interessant te laten weten hoe een dergelijk boek(je) er naar mijn idee uit zou moeten zien.

In de fotografie komt het uiteinelijke beeld tot stand na een reeks 'technische' stappen, nadat de fotograaf het gestalte heeft gegeven in een (licht)compositie. Iedere technische stap in het fotografisch proces draagt bij tot het uiteindelijke beeld.
    Het boek(je) zou de eigenschappen van de verschillende stappen moeten beschrijven, op een manier dat een fotograaf er ideeen mee zou kunnen opdoen om zijn eigen fotografische beelden meer kracht te kunnen geven. Als ik terugblik dan is het boek van Hans Windisch 'Neue Fotoschule' ( uit de dertiger jaren) het boek dat mij het meeste aanspreekt. Het boek is niet voor niets eindeloos herdrukt in vele talen. UIiteraard is het niet up-to date. Er is zoveel veranderd. En er is zoveel meer als gevolg van veranderde technologie. Dat maakt alles zoveel complexer aan de ene kant, maar ook veel overziochtelijker aan de andere kant door wetenschappelijke inzichten.
    Nou, dan weet je een klein beetje hoe ik tegen alles aankijk.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Als ik terugblik dan is het boek van Hans Windisch 'Neue Fotoschule' ( uit de dertiger jaren) het boek dat mij het meeste aanspreekt. Jed
    Dit boek is ook voor mij nog regelmatig een uitstekende vraagbaak gebleken om "vergeten" zaken weer even op te frissen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ik ben een volledige newbie op zwart-wit gebied. Maar wel zeer ge´nteresseerd en ondanks mijn leeftijd leergierig.
    Van een kennis van de fotoclub 2 boekjes van Mich Buschmann te leen, "basisboek zwartwit"en "basisboek licht meten", Ga deze zeker aanschaffen. In de kringloop winkel een paar boekjes gevonden over de DOKA. Ik zoek nog een goede aanvulling over zwartwit in het bijzonder. Zowel voor de camera als de DOKA.
    De boven omschreven technieken zijn mij nog onbekend.
    Gaarne suggesties.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Ik ben een volledige newbie op zwart-wit gebied. Maar wel zeer ge´nteresseerd en ondanks mijn leeftijd leergierig.
    Van een kennis van de fotoclub 2 boekjes van Mich Buschmann te leen, "basisboek zwartwit"en "basisboek licht meten", Ga deze zeker aanschaffen. In de kringloop winkel een paar boekjes gevonden over de DOKA. Ik zoek nog een goede aanvulling over zwartwit in het bijzonder. Zowel voor de camera als de DOKA.
    De boven omschreven technieken zijn mij nog onbekend.
    Gaarne suggesties.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
    Alle handleidingen zijn natuurlijk prima, maar je leert nooit zoveel als wanneer je in de praktijk ziet hoe iemand, die ervaring heeft, er mee omgaat. Wat betreft het onderwerp 'lichtmeten' zouden we dat op de agenda van een volgende kroegmeeting kunnen zetten. Als het dan een redelijke dag is, kunnen we ook buiten lichtmeten en een en ander in een lichtcompositie vertalen.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post

Willie-Jan, als ik het goed begrijp heb je hier een contrast range van 4 stops [ 2 naar boven en twee naar beneden]. Naar boven toe is dat redelijk; naar beneden toe is dat weinig. OK, je kunt er binnen met een portret mee wegkomen; maar in een landschap loop je vast.
    Als ik jouw verhaal in andere woorden omzet, dan concludeer ik dat je belicht op de hoge lichten en ook daarop ontwikkel. Wil je een grotere contrast range bestrijken, dan zal je meer moeten belichten en minder ontwikkelen.

[ Je vermeld dat je een densiteit van 0,85 meet; maar waar meet je die densiteit?]

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin