Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,417   Online: 1013

Page 7 of 9 FirstFirst 123456789 LastLast
Results 61 to 70 of 81

Shooter
    4x5 Format
    2 stops naar boven en 2 stops naar beneden geeft een range van 5 niet 4 , namelijk -2,-1,0,+1,+2
    Op zich ben ik 't wel met je eens dat 't voor buiten opnames snel een te kleine range zal zijn.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    2 stops naar boven en 2 stops naar beneden geeft een range van 5 niet 4 , namelijk -2,-1,0,+1,+2
    Op zich ben ik 't wel met je eens dat 't voor buiten opnames snel een te kleine range zal zijn.
    Dat is helemaal juist (telefoonpalenprobleem), maar toch blijft twee stops naar beneden ( en zo keek ik er tegen aan) een te kleine range voor opnamen buiten. De 5 stops als range was overigens het bezwaar waar Willie Jan tegen aan gelopen is.
    Om op het telefoonpalenprobleem terug te komen: Een normaal contrastbereik ( zonnige dag) is 7,2 stops.; dus in de telefoonterminologie liggen de uiterste punten 8,2 stops uit elkaar. Zo zie je maar hoe precies je de boel moet bekijken.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 01-13-2007 at 03:52 PM. Click to view previous post history.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by Theo Bartelings View Post
    Ik ben een volledige newbie op zwart-wit gebied. Maar wel zeer geïnteresseerd en ondanks mijn leeftijd leergierig.
    Van een kennis van de fotoclub 2 boekjes van Mich Buschmann te leen, "basisboek zwartwit"en "basisboek licht meten", Ga deze zeker aanschaffen. In de kringloop winkel een paar boekjes gevonden over de DOKA. Ik zoek nog een goede aanvulling over zwartwit in het bijzonder. Zowel voor de camera als de DOKA.
    De boven omschreven technieken zijn mij nog onbekend.
    Gaarne suggesties.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
    Theo,

Als je op zoek bent naar een goed standaard werk, kan ik je "Way beyond Monochrome" van Lambrechts en Woodhouse aanbevelen. Dit werk is uit 2003, dus redelijk recent en gaat veel verder als Buchman. Hier onder de link naar de sites van beide schrijvers. Het boek is wel in het Engels.

http://www.darkroomagic.com/

http://www.ktphotonics.co.uk/

Shooter
    Medium Format
    @Naaldvoerder bedankt voor de tip. de 2 site's staan in de "bladwijzers"

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Als je op zoek bent naar een goed standaard werk, kan ik je "Way beyond Monochrome" van Lambrechts en Woodhouse aanbevelen.
    Het is het beste boek voor monochroom, maar ik weet niet of het geschikt is voor de beginner. Daarvoor zit er te weinig basis in. Ik denk dan dat The Photographer's Master Printing Course van Tim Rudman dan beter geschikt is, genoeg voor de beginner en om door te groeien...

Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    http://www.stop-system.com/

afdrukken in "stops"-logica...

interessant

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Willie-Jan, als ik het goed begrijp heb je hier een contrast range van 4 stops [ 2 naar boven en twee naar beneden]. Naar boven toe is dat redelijk; naar beneden toe is dat weinig. OK, je kunt er binnen met een portret mee wegkomen; maar in een landschap loop je vast.
    Als ik jouw verhaal in andere woorden omzet, dan concludeer ik dat je belicht op de hoge lichten en ook daarop ontwikkel. Wil je een grotere contrast range bestrijken, dan zal je meer moeten belichten en minder ontwikkelen.
    [ Je vermeld dat je een densiteit van 0,85 meet; maar waar meet je die densiteit?]
    Jed
    Jed,
    ik zet een grijskaart neer (buitenlicht), meet deze en neem deze waarde als belichtingstijd. De film(3 stuks) belicht ik normaal, 1 stop over en 2 stops over.
    Door nu naast de grijskaart een witte sportsok en zwarte sportsok te hangen en te wachten dat het licht het wit 2 stop boven en het zwart 2 stops onder de grijskaart meting zet. Vervolgens de opname schieten.

Dit is overigens hoe men het op de fotovakschool ook deed...
    Beide sokken moeten goed doortekend worden afgebeeld als de grijswaarde van de kaart(afdruk) gelijk is aan de grijswaarde van de grijskaart.

De densiteit die ik vermeld is de gemeten grijswaarde.
    Ik schat dat de densiteit boven de base+fog uitkomt rond de 0,73 maar zeker weten doe ik het niet daar op internet wordt beweerd dat een pyro negatief niet gemeten kan worden door een densito meter... Echter door nu mijn ideaal negatief te creeeren en achteraf de grijswaarde te meten, weet ik welke densiteitswaarde voor mij de ideale is.

De overbelichte negatieven worden 20% korter ontwikkeld per stop.
    Als je daarna de negatieven onder elkaar legt, zie je (bij de juiste tijden..) dat de grijskaart dezelfde densiteit geeft, en de doortekening in het wit en zwart toeneemt. de praktijk zal uitwijzen wat de juiste belichting is voor een doortekend zwart. met deze test heb je direkt de tijden voor overbelichting van je film.

Willie Jan

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Ik wilde eerst optimaliseren voor studio (fineart) opnames.
    Daarna verder optimaliseren voor grotere omvang.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jed,
    ik zet een grijskaart neer (buitenlicht), meet deze en neem deze waarde als belichtingstijd. De film(3 stuks) belicht ik normaal, 1 stop over en 2 stops over.
    Door nu naast de grijskaart een witte sportsok en zwarte sportsok te hangen en te wachten dat het licht het wit 2 stop boven en het zwart 2 stops onder de grijskaart meting zet. Vervolgens de opname schieten.

Dit is overigens hoe men het op de fotovakschool ook deed...
    Beide sokken moeten goed doortekend worden afgebeeld als de grijswaarde van de kaart(afdruk) gelijk is aan de grijswaarde van de grijskaart.

De densiteit die ik vermeld is de gemeten grijswaarde.
    Ik schat dat de densiteit boven de base+fog uitkomt rond de 0,73 maar zeker weten doe ik het niet daar op internet wordt beweerd dat een pyro negatief niet gemeten kan worden door een densito meter... Echter door nu mijn ideaal negatief te creeeren en achteraf de grijswaarde te meten, weet ik welke densiteitswaarde voor mij de ideale is.

De overbelichte negatieven worden 20% korter ontwikkeld per stop.
    Als je daarna de negatieven onder elkaar legt, zie je (bij de juiste tijden..) dat de grijskaart dezelfde densiteit geeft, en de doortekening in het wit en zwart toeneemt. de praktijk zal uitwijzen wat de juiste belichting is voor een doortekend zwart. met deze test heb je direkt de tijden voor overbelichting van je film.

Willie Jan

n de eerste plaats: Onder studio condities heb je in het algemeen een niet zo grote helderheidsomvang (luminantie-range) als onder bepaalde omstandigheden buiten in de natuur. 5 stops wordt voor studio vaak aangehouden, al is dat alleen maar omdat kleurenfilm die omvang heeft.

Bij de beschrijving van de test, zou je moeten aangeven op welke ISO (of EI) waarde je jouw belichtingsmeter instelt.
    Het experiment dat je beschrijft (witte en zwarte sok) omvat een beperkte luminantie-range, vermoedelijk als gevolg van het winterlicht. Het heeft het meeste weg heeft van een studio situatie. Ik weet niet of dat het doel van je test ( en afstemming ontwikkelprocedure) is.
    Het lijkt mij dat je eerst het doel van je test omschrijft ( bijv. ik wil een luminantie-range van 7 stops). Vervolgens maak je een test situatie, waarbij je de beschikking hebt over een range van 7 stops. En vervolgens maak je enkele testopnamen om uit te vinden welke conditie aan het doel van je test voldoet.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    n de eerste plaats: Onder studio condities heb je in het algemeen een niet zo grote helderheidsomvang (luminantie-range) als onder bepaalde omstandigheden buiten in de natuur. 5 stops wordt voor studio vaak aangehouden, al is dat alleen maar omdat kleurenfilm die omvang heeft.

Bij de beschrijving van de test, zou je moeten aangeven op welke ISO (of EI) waarde je jouw belichtingsmeter instelt.
    Het experiment dat je beschrijft (witte en zwarte sok) omvat een beperkte luminantie-range, vermoedelijk als gevolg van het winterlicht. Het heeft het meeste weg heeft van een studio situatie. Ik weet niet of dat het doel van je test ( en afstemming ontwikkelprocedure) is.
    Het lijkt mij dat je eerst het doel van je test omschrijft ( bijv. ik wil een luminantie-range van 7 stops). Vervolgens maak je een test situatie, waarbij je de beschikking hebt over een range van 7 stops. En vervolgens maak je enkele testopnamen om uit te vinden welke conditie aan het doel van je test voldoet.

Jed
    Ik wilde eerst de variabelen voor mijn studio omgeving bepalen.
    Nu heb ik dus een tijd voor de pyro bij een omvang van 5 stops.
    Volgende stap is dat ik een opname heb gemaakt van een scene met dezelfde (gewassen) sokken 3 stops naar links,3 stops naar rechts (dus 7 stops).
    Vervolgen heb ik dit (fp4+ vlakfilm belicht as 64) op 1:1:150 ontwikkeld in de pyro met semi stand ontwikkeling op 22 minuten met 30 sec. kiep initieel en daarna 1x na 6 minuten, 1x na 12min en 1x na 18 min.
    neg moet nog geprint worden maar ziet er op het eerste oog goed uit.
    Ik denk dat hij nog iets langer ontwikkeld mag worden.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin