Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,717   Posts: 1,483,100   Online: 987

Page 8 of 9 FirstFirst ... 23456789 LastLast
Results 71 to 80 of 81

Shooter
    4x5 Format
    ben even de draad kwijt, heb je nu voor een contrast omvang van 6 stop 21 ,18 of 15 min ontwikkeltijd ? teruglezend werd dat me niet duidelijk. Maar ga je nu voor een hoger contrast omvang langer ontwikkelen (22,5 min ) ?

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik wilde eerst de variabelen voor mijn studio omgeving bepalen.
    Nu heb ik dus een tijd voor de pyro bij een omvang van 5 stops.
    Volgende stap is dat ik een opname heb gemaakt van een scene met dezelfde (gewassen) sokken 3 stops naar links,3 stops naar rechts (dus 7 stops).
    Vervolgen heb ik dit (fp4+ vlakfilm belicht as 64) op 1:1:150 ontwikkeld in de pyro met semi stand ontwikkeling op 22 minuten met 30 sec. kiep initieel en daarna 1x na 6 minuten, 1x na 12min en 1x na 18 min.
    neg moet nog geprint worden maar ziet er op het eerste oog goed uit.
    Ik denk dat hij nog iets langer ontwikkeld mag worden.
    Als ik het goed begrijp wil je nu de condities vast stellen voor een grotere helderheidsomvang. Laten we zeggen 7,3 stops, een vrij gebruikelijke omvang in een wat zonniger deel van het jaar. Een paar dagen terug, toen het weer wat beter was heb ik dit gemeten tussen de doortekende diepe schaduwen en de reflectie op piepschuim ( bij gebrek aan wolken) in de zon.
    Ik zou nu een aantal testopnamen maken met verschillende belichtingstijd en kijken bij welke belichting de schaduw-doortekening naar je zin is. De helderheid van deze schaduw partij ligt dan ergens op 7 stops van de helderheid van het piepschuim. Je moet dit globaal zien, want de helderheid in een doortekende schaduw wisselt van plek tot plek. Dit levert je een E.I op, waarbij de doortekende schaduw naar jouw wens doorkomt. In de hiervoor beschreven test ligt de densiteit van het piepschuim mogelijk nog niet optimaal ( zeg densiteit=1,20), maar dat regel je bij door de ontwikkeltijd aan te passen.

Jed

Shooter
    Medium Format

contrast omvang

naar aanleiding van jullie verschillende artikelen over contrastomvang ben ik ook weer eens in mijn oude boeken gaan kijken teneinde de discussie beter te kunnen volgen.Het heeft me veel geleerd.
    Wat ik tegenkwam in het zwart-wit boek van de jong is dat filters een geweldige invloed zouden hebben op de contrastomvang.m.n.oranjefilters dus ook rood en polarfilters? omdat ze het blauw drukken.contrastomvang bij landschap zou terug lopen van 5 naar 3 LW verschil.
    ik had wel eens bemerkt dat ik flauwe afdrukken kreeg van prachtige wolkenfotos uit frankrijk waar ik oranjefilters gebruikte en wist hier niets mee te doen.
    mischien weet jed of iemand anders hier iets over te zeggen.
    na wat ik geleerd heb van de discussies ga ik hier beslist beter op letten en dus mooiere afdrukken maken hoop ik.
    zeer benieuwd naar reacties of maak ik een denkfout ?
    Ruud.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    ben even de draad kwijt, heb je nu voor een contrast omvang van 6 stop 21 ,18 of 15 min ontwikkeltijd ? teruglezend werd dat me niet duidelijk. Maar ga je nu voor een hoger contrast omvang langer ontwikkelen (22,5 min ) ?
    gary,
    ik heb de verdunning van 1:1:100 aangepast naar 1:1:150 waardoor ik de gevonden tijd van 15 minuten op 1:1:100 weer moet verlengen,

Daarnaast ben ik veel minder gaan kiepen, waardoor de ontwikkeling tevens wordt beinvloed en langere tijd is benodigd. probeer maar eens als je nog wat film strookjes hebt om te ontwikkelen met normaal kiepritme en dit te verdubbelen (om de 30 sec, andere film om de 15 sec). je zal zien dat een verhoogd kiepritme een harder negatief oplevert.

dit kan je dus gebruiken om je contrast nog te sturen.
    Als je bv een grijze opname hebt (omvang 2 stops), kan je door meer te kiepen het contrast omhoog brengen.
    als het contrast hoog is, kan je besluiten om minder te kiepen om het iets terug te brengen.

Het punt is dat kiepen veel invloed heeft op je negatief daar waar er veel licht op terecht is gekomen. Een donkere (schaduw) partij zal op je negatief niet veel wijzigen door veel of weinig kiepen.
    Het mooie is dus dat namate er meer licht op het negatief is gevallen het kiepen meer invloed hierop heeft en je het dus kan gebruiken.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Ruud View Post
    naar aanleiding van jullie verschillende artikelen over contrastomvang ben ik ook weer eens in mijn oude boeken gaan kijken teneinde de discussie beter te kunnen volgen.Het heeft me veel geleerd.
    Wat ik tegenkwam in het zwart-wit boek van de jong is dat filters een geweldige invloed zouden hebben op de contrastomvang.m.n.oranjefilters dus ook rood en polarfilters? omdat ze het blauw drukken.contrastomvang bij landschap zou terug lopen van 5 naar 3 LW verschil.
    ik had wel eens bemerkt dat ik flauwe afdrukken kreeg van prachtige wolkenfotos uit frankrijk waar ik oranjefilters gebruikte en wist hier niets mee te doen.
    mischien weet jed of iemand anders hier iets over te zeggen.
    na wat ik geleerd heb van de discussies ga ik hier beslist beter op letten en dus mooiere afdrukken maken hoop ik.
    zeer benieuwd naar reacties of maak ik een denkfout ?
    Ruud.
    Filters hebben inderdaad invloed op de contrastomvang. Overigens ik hanteer liever het begrip luminantiebereik. Ik zak een voorbeeld geven van een dergelijke invloed van het filter. Iedere film heeft een spectrale (kleur) gevoeligheid. De filmfabrikanten geven dat in hun specificaties.
    Het gereflecteerde licht in de natuur heeft vaak een kleurvoorkeur. Zo hebben schaduwpartijen een blauwvoorkeur. Ga je nu een filter gebruiken, bijv. een geelfilter dan wordt het blauw selectief teruggedrongen. Of, een relatieve onderbelichting treedt op. Het luminantie-bereik (contrastomvang) wordt gewijzigd.
    Mooi, dat de artikelen je aan het denken zetten! Wat willen we meer!!

Jed

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Filters hebben inderdaad invloed op de contrastomvang. Overigens ik hanteer liever het begrip luminantiebereik. Ik zak een voorbeeld geven van een dergelijke invloed van het filter. Iedere film heeft een spectrale (kleur) gevoeligheid. De filmfabrikanten geven dat in hun specificaties.
    Het gereflecteerde licht in de natuur heeft vaak een kleurvoorkeur. Zo hebben schaduwpartijen een blauwvoorkeur. Ga je nu een filter gebruiken, bijv. een geelfilter dan wordt het blauw selectief teruggedrongen. Of, een relatieve onderbelichting treedt op. Het luminantie-bereik (contrastomvang) wordt gewijzigd.
    Mooi, dat de artikelen je aan het denken zetten! Wat willen we meer!!

Jed
    hallo Jed,
    Hoe neem je dan een filter in je licht meting mee.
    Meet je misschien door de filter heen? Dit lijkt mij het meest juiste, maar minder handig van wegen dat je dan volle handen hebt.
    Of corrigeer je gewoon bijvoorbeeld 1 stop (filter afhankelijk), en dan geen rekening te houden met de blauwe schaduwen. Praktische tips graag.

Daniel

Shooter
    4x5 Format
    Daniel

Op bijna elk filter staat een verlengings factor. B.v. 2X of 1,5 of 3X enz. Deze factor is de factor waarmee je de belichtingstijd moet vermenigvuldigen. B.v. stel dat je een belichtingstijd van 1/125 hebt en je wilt een geelfilter gebruiken waar 2X op staat. Dan belicht je met 2X 1/125 = 1/60

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72 View Post
    hallo Jed,
    Hoe neem je dan een filter in je licht meting mee.
    Meet je misschien door de filter heen? Dit lijkt mij het meest juiste, maar minder handig van wegen dat je dan volle handen hebt.
    Of corrigeer je gewoon bijvoorbeeld 1 stop (filter afhankelijk), en dan geen rekening te houden met de blauwe schaduwen. Praktische tips graag.

Daniel
    Zoals Gary zegt, op de filters staat een verlengingsfactor. Deze factor is een soort gemiddelde verlengingsfactor. De vraag van Ruud had betrekking op de contrastomvang. Door de belichting te verlengen vang je automatisch verlies aan contrastomvang op ( belichten op de schaduwen ligt hier aan ten grondslag). De hoogste lichten ( bijv witte wolken) bevatten verhoudingsgewijs minder blauw licht dan de schaduwen. Het blauw in de schaduwen wordt veroorzaakt door het blauwe licht uit de hemel. Ik hoop dat deze dingen duidelijk overkomen. Aarzel niet om door te vragen.
    Jouw idee om door het filter heen met een spotmeter op de schaduwen te meten is helemaal zo gek nog niet. Dat heb ik ook wel gedaan.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Willie

Zelf vind ik belerend zijn niet zo'n fijne eigenschap. En ik realiseer me dat ik me nu op een hellend vlak ga bevinden. Maar is 't wel verstandig om tegelijkertijd 3 factoren te veranderen ? (agitatie, verdunning en tijd t.o.v. onderwerps contrast) Een oud adagium is om slechts 1 factor tegelijk te veranderen.

Zelf ben ik een paar jaar geleden over gegaan om met een jobo te ontwikkelen, juist om een constanter resultaat te hebben. Het enige wat ik varieer is de tijd. Zelfs de hoeveelheid film die ik in een run ontwikkel probeer ik 't zelfde te houden. 2 stuks 4 X 5 op 270ml x-tol.

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Zoals Gary zegt, op de filters staat een verlengingsfactor. Deze factor is een soort gemiddelde verlengingsfactor. De vraag van Ruud had betrekking op de contrastomvang. Door de belichting te verlengen vang je automatisch verlies aan contrastomvang op ( belichten op de schaduwen ligt hier aan ten grondslag). De hoogste lichten ( bijv witte wolken) bevatten verhoudingsgewijs minder blauw licht dan de schaduwen. Het blauw in de schaduwen wordt veroorzaakt door het blauwe licht uit de hemel. Ik hoop dat deze dingen duidelijk overkomen. Aarzel niet om door te vragen.
    Jouw idee om door het filter heen met een spotmeter op de schaduwen te meten is helemaal zo gek nog niet. Dat heb ik ook wel gedaan.

Jed
    Hallo Jed,

De luminantieomvang zou bij gebruik van een oranjefilter van 5 naar 3 kunnen teruglopen vlgs de literatuur .
    door door het filter te meten krijg je zoals je zegt een verlenging van je belichtingstijd en een correctie op de omvang van het contrast.
    betekend dit dat je dan toch wel langer moet ontwikkelen dus richting 30 tot 50 procent meer ,om weer de ideale omvang te krijgen ? en daardoor brillante landschapsafdrukken.
    het lijkt logisch maar je vind er niets over bij gebruik filters.
    Zou je hier iets over willen zeggen.
    In feite ga je natuurlijk niet langer belichten op het neg.maar een langere belichtingstijd toepassen,immers het filter houd licht tegen en dit dient gecorrigeerd te worden.
    de gehele procedure dient denk ik dus in de gaten te worden gehouden .uitgaan van de eerste luminantie meting.
    blijft mijn vraag ,als de contrastomvang zo ver terugloopt dan langer ontwikkelen.
    Ben benieuwd naar je reactie.

Ruud.

Page 8 of 9 FirstFirst ... 23456789 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin