Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,179   Online: 859

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format

Analoge pentax spotmeter III

Is een pentax spotmeter III van 30 jaar oud nog nuttig te gebruiken ?
    Heb al gelezen op internet dat de kwik batterij van 1.35V niet meer te verkrijgen is.
    Een knoopcel van 1.5 volt zou je er ook voor kunnen gebruiken maar dan zal je hem moeten ijken met een wat recentere spotmeter omdat het voltage wat hoger is.
    Of is het zonde van het geld (50 euro) om deze meter te kopen.

Groeten,
    Mike
    --Mike

Shooter
    4x5 Format
    Als het mijn keuze zou zijn zou ik er niet aan beginnen. Als hij al werkt op een hoger voltage heb je ook nog de kans dat hij niet lineair meer is.

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    50 Euro is een spotprijsje, zeker als je weet dat er een landgenoot van jou is die uitstekend werkende adaptortjes maakt zodat je een 1,5 V (RR40) batterijtje kunt gebruiken zonder het apparaat te moeten ijken noch om te bouwen!
    Ik heb er twee voor m'n Leica's M5, en ze werken perfect.
    Alleen ben ik zijn website en e-mail adres kwijt, het is dan ook al enkele jaren geleden, maar ik denk dat Google wel raad brengt.

Good luck,

Philippe
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Philippe,

Het is een spotmeter III dus een redelijke oude, heb wel wat analoge spotmeter V's gezien die ongeveer rond de E 125 liggen. Dat is misschien een betere keus.

Ik heb even gegoogled, en wat blijkt, degene die de adapter aanbiedt woont 600 meter vanaf mijn huis

Ik heb hier de link naar het artikel:
    NL: http://www.fotografica.nl/batt-adapt-NL.pdf
    EN: http://www.butkus.org/chinon/batt-adapt-us.pdf
    --Mike

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Nu ben ik wat meer aan het rondkijken en zie ook minolta spotmeters voor een redelijke (ongeveer 100 euro) prijs.
    Wat is te preferen een oudere pentax of een minolta.
    --Mike

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Nu ben ik wat meer aan het rondkijken en zie ook minolta spotmeters voor een redelijke (ongeveer 100 euro) prijs.
    Wat is te preferen een oudere pentax of een minolta.
    600 meter... dat met de voetenwagen, goedkoper kan niet!

Lag het aan mij, doe maar een Pentax, maar ja, ik ben natuurlijk niet onbevooroordeeld met m'n Pentax digspot (*)...
    Vergeet niet dat er Pentax analoge spotmeters zijn die TWEE verschillende batterijtjes nodig hebben, ik weet niet meer juist welke modellen en ook niet meer waarom, maar een van die batterijtjes was een gewoon 9 V blokje, of zoiets.

Philippe

(*) A.A. had er ook zo een, eerst een analoge : eerst een III dan een V, en aan het 'einde' een digi, als dat inspirerend mocht zijn...
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik zou de Pentax V kiezen. Zeer betrouwbare spotmeters met een nauwkeuriger aflezing dan de digitale pentax (die ik zelf heb). Minolta is natuurlijk ook goed, maar een andere filosofie. Meer op studio gericht. Ik vind de Pentax praktischer voor landschap, architectuur, portretten op locatie etc.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    ik gebruik de digitale spotmeter van pentax (had eerst de V).
    Deze heeft tov de analoge als voordeel:

- dat je met donkere scenes nog steeds kan aflezen wat de waarde is.
    - deze veel kleiner is en makkelijk in je jas zak past, de oudere is te groot.
    - je bij de analoge de waarde verkeerd kan aflezen of verkeerd afrond op stops.
    - er minder bewegende onderdelen in zitten die kapot kunnen.

Maar het belangrijkste is dat je weet waar je mee bezig bent, anders kan je net zo goed integraal meten...
    Ikzelf vind het ideaal om met de spot te meten. Integraal meters gebruik ik niet.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Ik ga vanmiddag kijken naar de Spotmeter III, ik zal bovenstaande in gedachte houden.
    De prijzen van de spotmeter V (analoog en digitaal) zijn veel hoger dan de E50 die deze meter gaat kosten.
    Dus dat zal op dit moment de doorslag geven, ik ben nog onbekend met spotmeten en wil dit gaan leren.
    --Mike

Shooter
    Medium Format
    knoopbatterijen van 1,35 volt zijn nog wel te krijgen nl van Wein cell
    dit zijnzg zinkbatterijen
    in ned niet maar wel bij Foto mayr in dld en zeker via internet bij calumet .US
    http://www.calumetphoto.com/item/CG4050/
    daar staan ze op hun internetsite
    alkaline moet je niet kopen spanningsverloop is te groot

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin