Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,732   Posts: 1,515,287   Online: 898

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28

Thread: Hand meting

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by clogz
    ...knipperde knip...
    Laten we het goede van Adams'systeem gebruiken (het visualiseren bijv.) maar van het ZS een cultus te maken gaat me toch een tikkie te ver.
    ik hoor mijzelf praten....helemaal mee eens.

Huib

-- survived a major injury from a massive golden cut.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Ik wil tittel noch jota afdoen aan het werk en de publicaties van Ansel Adams maar er is in de jaren die verstreken zijn tussen de formulering van het Zone Systeem (jaren veertig) en nu toch wel het een en ander veranderd. Moderne Z/W films zijn veel toleranter v.w.b. een tikje verkeerde belichting en ontwikkeling.
    Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat misschien op voor C41 films of voor ouderwetse emulsies. Maar absoluut niet voor moderne T-grain films. Waar bij een ouderwetse film 30 % meer of minder ontwikkeling een zone verschil oplevert, is dat bij moderne emulsies al bij 8 - 10% het geval. M.a.w. die reageren veel gevoeliger op verkeerde ontwikkeling. En omdat ze een heel rechte curve hebben betekent een stop meer belichting al gauw kogelvrije hoge lichten. Dat was in het begin vooral bij TMAX films een groot probleem. Vitamine C ontwikkelaars geven met deze films wat betere resultaten omdat die een schouder in de curve produceren.

Bovendien kan een niet geheel perfect negatief uitstekend worden afgedrukt op de huidige, zeer goede, variabel contrast papieren. En gelukkig maar want het toepassen van het Zone Systeem kan eigenlijk alleen maar bij gebruik van grootformaat camera's waarbij elk negatief apart ontwikkeld kan worden. Met rolfilm/kleinbeeldfilm is dit een stuk lastiger.
    Daar ben ik het ook niet mee eens. Natuurlijk is het Zone Systeem gemakkelijker toe te passen bij individuele negatieven. Maar het valt ook prima te gebruiken bij rolfilms. Dat geldt misschien niet voor een fotojournalist. Maar daar is vooral een nivellerende tweebads ontwikkelaar een verstandige methode. En we hebben het hier niet over amateurs die hun rolletjes een half jaar ongebruikt laten liggen voordat ze hem vol maken. In de praktijk heb je zelden allerlei verschillende belichtingssituaties op een rolletje.

In middenformaat zitten er maar 12 opnamen op een rolletje. Tijdens een normale fotosessie worden de meeste negatieven ongeveer hetzelfde belicht. Bij kleinbeeld kun je kortere rolletjes gebruiken (zelf opspoelen), twee cameras gebruiken, of de film halverwege terugspoelen en later opnieuw gebruiken. (Tenminste, als je niet zo'n alles-automatisch toestel hebt.)

Ik gebruik het Zone Systeem al jaren met kleinbeeld, middenformaat en grootformaat zonder problemen.

Laten we het goede van Adams'systeem gebruiken (het visualiseren bijv.) maar van het ZS een cultus te maken gaat me toch een tikkie te ver.
    Gegroet
    Hans
    Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens. Helaas zijn veel Zone Systeem gebruikers meer geinteresseerd in de techniek dan in goede foto's.

Maar of je Ansel Adams nu wel of niet volgt, het Zone Systeem gebruik je toch. Zodra je een film belicht en ontwikkeld hebt, heb je het Zone Systeem gebruikt. Als je dat niet bewust doet, laat je de toonschaal van je film door de voorzienigheid bepalen. Dan heb ik toch liever een minimum aan beheersing.

Gilbert
    Last edited by argentic; 08-20-2006 at 07:15 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Gilbert,

Ik deel je ervaring in zijn geheel niet (toonschaal aan de voorzienigheid overlaten) en ik meet gewoon opvallend licht, hooguit belicht ik 1/3 stop extra dan gemeten als er veel schaduw partijen zijn waarvan ik de doortekening wil handhaven. Ik gebruik in 4x5 TMX.

Bullet-proof negatieven heb ik ook niet, behalve die ene die ik per ongeluk te lang ontwikkeld heb, en die was ook nog afdrukbaar zonder dat de hoge lichten geen detail meer hadden.

Ik ben best wel nieuwsgierig naar hoe verschillend de resultaten zijn tussen jou en mijn methode van werken: Heb je binnenkort eens een Zaterdag of Zondag de tijd om in de buurt van Utrecht elkaar te ontmoeten? schieten we op hetzelfde moment een plaatje van hetzelfde onderwerp, jij ontwikkeld en drukt af en ik ook, sturen we elkaar toe en vergelijken het met de eigen afdruk.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Huib
    Gilbert,
    Ik ben best wel nieuwsgierig naar hoe verschillend de resultaten zijn tussen jou en mijn methode van werken: Heb je binnenkort eens een Zaterdag of Zondag de tijd om in de buurt van Utrecht elkaar te ontmoeten? schieten we op hetzelfde moment een plaatje van hetzelfde onderwerp, jij ontwikkeld en drukt af en ik ook, sturen we elkaar toe en vergelijken het met de eigen afdruk.
    Huib
    Voor dit soort voorstellen ben ik altijd te porren. Maar dat wordt dan wel pas na de zomer..
    Last edited by argentic; 08-20-2006 at 07:19 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Gilbert,

Okido, we prikken na augustus wel een datum, ergens in een weekend. September is de laatste jaren vaak nog een mooie maand.

Groet,

Huib

Ps. dan breng ik het BTZS boek mee, kan je zien wat dat inhoud.
    Last edited by Huib; 07-23-2004 at 06:54 AM. Click to view previous post history. Reason: Ps added

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Da's nou ook wat: je bedenkt het zone systeem en dan blijkt dat men dat al zo'n honderd jaar toegepast heeft.

Tja, je gaat de stad eens in, neemt je meetzoekercamera mee, je wilt het licht en luchtig houden, maakt wat foto's onderweg, het weer is nogal grijs enz. Je gaat een hapje eten en wat blijkt in die tent gaan later op de avond wat jazzmusici een optreden geven. Je kent die jongens en je belooft wat opnamen te maken als de jongens in de spotlight staan. En dit alles op hetzelfde filmpje. Gelukkig is daat de voorzienigheid in de vorm van een tweebadsontwikkelaar. Zowel de opnamen in de stad als op het podium kwamen er goed uit. Negatieven doorgemeten trouwens. Filmpje:HP5, ben niet zo'n Theemaks liefhebber.
    Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tja Hans,

Voor dat soort situaties gebruik ik ook 2bads. Of ik neem een nieuw filmpje ;o)
    Voor landscahappen of portretten gebruik ik het zonesysteem.

Gilbert
    Last edited by argentic; 08-20-2006 at 07:20 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Bruggie's Avatar
    Shooter
    35mm
    hallo ik ben hier nieuw en ben nog zoekende maar kan iemand mij het verschil vertellen tussen een hoog velichtingscontrast en een laag verlichtingscontrast en zo ook over een hoog onderwepscontrast een een laag onderwerpscontrast ?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Bruggie
    hallo ik ben hier nieuw en ben nog zoekende maar kan iemand mij het verschil vertellen tussen een hoog velichtingscontrast en een laag verlichtingscontrast en zo ook over een hoog onderwepscontrast een een laag onderwerpscontrast ?
    Wel stel je een kolenkelder voor met een zwarte kat erin, verlicht met 10000 Watt Xenon lampen. Hier heb je hoog verlichtingscontrast en laag motief contrast. Anderzijds stel je dezelfde zwarte kat voor op een sneeuwpiste bij mist. Hier heb je laag verlichtingscontrast maar hoog motief contrast.

hth, M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Bruggie
    Kort antwoord:
    Bedoel je met verlichtingscontrast het soort licht wat op het onderwerp valt? Bijvoorbeeld hard licht van de zon of een flitser, tegenover zacht licht van mist of een softbox. Met onderwerpcontrast wordt het verschil in lichte en donkere partijen van het onderwerp bedoeld.

Lang antwoord:

Eigenlijk zijn er maar drie soorten contast:

1) Onderwerpscontrast. Dit is het contrast tussen de lichte en donkere partijen van het onderwerp. Dat kan heel hoog zijn als je te maken hebt met donkere onderwerpen in de schaduw tegelijk met lichte onderwerpen in de felle zon. Of heel laag met een egaal grijs onderwerp in de mist.

2) Filmcontrast. Dat maak je zelf door op een bepaalde manier te belichten en langer of korter te ontwikkelen.

3) Papiercontrast. Dit is het contrast wat al in je papier ingebakken zit. Bij VC papier kun je dat met filters nog wel wat aanpassen, maar uiteindelijk moet je het doen met het papiercontrast wat aanwezig is.

De kunst is om het (hoge of lage) onderwerpscontrast door de ontwikkeling van je filmcontrast netjes af te dtrmmrn op het vastliggende papiercontrast.

Bij een hoog onderwerpscontrast belicht je meer en ontwikkel je korter om een zachter negatief te krijgen. En bij een laag onderwerpcontrast belicht je minder en ontwikkel je langer om een harder negatief te krijgen. Dat alles zodanig dat je onderwerp uiteindelijk netjes op het papier past.

Het zonesysteem maakt van dit hele proces geen gissen en missen meer, maar meten en sturen. Helaas worden in de literatuur die drie soorten contrast vaak door elkaar gebruikt.
    Last edited by argentic; 08-20-2006 at 07:28 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin