Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,522   Posts: 1,543,803   Online: 757

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: Hand meting

Shooter
    35mm

hallo ik ben nieuw hier

en ik heb een vraagje. Ik werk vaker met het zonesysteem maar ik heb nu een discussie met iemand over de preciese werking daarvan. Wat is het verschil van opvallende lichtmeting en reflecterende lichtmeting met betrekking tot het zonesysteem??
    Groetjes Indra
    www.brutesque.nl/indra

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Euh. Bij mijn weten gaat strict gezien het ZS alleen maar met reflecterende meting aangezien je de gemeten 'zone' visueel gaat plaatsen door belichting/ontwikkeling (meestal bij belichting van de schaduwen is dat op zone III ).
    Opvallende meting is onafhankelijk van het onderwerp en zal (weliswaar uiterst precies)het onderwerp altijd op zone V plaatsen.

M.
    Last edited by Marc Leest; 05-19-2006 at 05:20 PM. Click to view previous post history. Reason: niet alleen Ilford maakt typo's :D
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Opvallende meting is onafhankelijk van het onderwerp en zal (weliswaar uiterst precies)het onderwerp altijd op zone V plaatsen.
    Volgens mij kun je niet zeggen "zal het onderwerp altijd op zone V plaatsen" want dat hang af van de reflectie van het onderwerp... iets wits zal rond zone VII komen en iets zwarts rond zone III, niet Marc?!

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    Volgens mij kun je niet zeggen "zal het onderwerp altijd op zone V plaatsen" want dat hang af van de reflectie van het onderwerp... iets wits zal rond zone VII komen en iets zwarts rond zone III, niet Marc?!
    Hmmm. zo bedoel ik het niet - ELKE lichtmeter is afgesteld voor zone V: veronderstel een zwarte kat in een kolenkelder (laat ons voor het gemak de kat een waarde van zone II toekennen)
    Meet ik nu de kat, dan plaats ik zone II op zone V: gevolg overbelichting en ik heb een grijze kat. Ik dien bijgevolg de belichting te corrigeren met 3 stops om zone II juist te belichten.
    Met een opvallend licht meter dien ik deze correctie NIET te doen - ondanks dat beide lichtmeters zijn gecalibreerd voor zone V..

M
    Randy Pausch

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Hmmm. zo bedoel ik het niet.
    Ik snap dat je het niet zo bedoelde, en wist dat ik het jou ook niet hoef uit te leggen... maar het stond er wat vreemd. Vandaar mijn post.

Shooter
    4x5 Format
    Hmmm. zo bedoel ik het niet - ELKE lichtmeter is afgesteld voor zone V:
    M
    Het is niet zo dat ELKE lichtmeter gecalibreerd is op de 'middengrijs-reflectie'. Er zijn twee calibraties in omloop, die 2/3 stop verschillen. De ene calibratie is de officiele calibratie. De andere calibratie is de praktische calibratie voor zwart-wit fotografie. Op gegeven moment had ik twee Rollei SLX bodies, waarvan de calibraties verschilden. En beiden waren bij Rollei gecalibreerd!
    Overigens heeft dit niets met het zone systeem te doen.
    Wat dat betreft: de opvallend lichtmeting is accuraat, snel, maar je moet opletten wanneer en hoe je het toepast. Het zone systeem is bedoeld om gericht met afwijkingen om te gaan, op basis van sensitometrische principes. Je moet daar echter heel goed weten waar je mee bezig bent [wat is nou bijna wit?]. Het ZS is nogal tijdrovend bij de beoordeling. En ik heb wel eens de indruk gekregen dat de fotograaf meer in beslag is genomen door de zones dan door zijn onderwerp. Bovendien lenen de moderne films zich niet meer goed voor contractie en expansie.
    Zelf pas ik opvallend lichtmeting toe en kijk dan of de donkere partijen daarin behoorlijk zullen doorkomen. Eigenlijk een hele oude methode, waarin opvallend licht gecombineerd wordt met een controle op diepe zwarten( reflecterend licht).

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Het is niet zo dat ELKE lichtmeter gecalibreerd is op de 'middengrijs-reflectie'. Er zijn twee calibraties in omloop, die 2/3 stop verschillen. De ene calibratie is de officiele calibratie. De andere calibratie is de praktische calibratie voor zwart-wit fotografie. Op gegeven moment had ik twee Rollei SLX bodies, waarvan de calibraties verschilden. En beiden waren bij Rollei gecalibreerd!
    Dit zou toch in de handleiding moeten staan. In de handleding van mijn meter staat daar niets van in - Minolta autometer V. Ik weet wel dat (zonder het ooit nagegaan te hebben) de fameuze grijskaart door sommigen niet als 18% grijs maar 15% grijs bestempeld wordt.

Overigens heeft dit niets met het zone systeem te doen.
    Het calibreren van de meter naar persoonlijke EI is toch de eerste taak ?

Bovendien lenen de moderne films zich niet meer goed voor contractie en expansie.
    Ik was eerst ook sceptisch tov. het ZS om die redenenen. Het is idd. zo dat de zgn. 5stop contrast-range van het negatief tegenwoordig vér overtroffen wordt en het ZS idd. tijdrovend is zonder veel meer op te brengen. Ook ik dacht bijgevolg dat de multigrade papieren in de DOKA de rest zullen doen.
    Fout gedacht. De contrast omvang van de moderne papieren om de juiste grijswaarden te vinden is nog steeds beperkt - zelfs met preflashen en doordrukken heb ik negatieven wiens contrastomvang zo groot is, dat ik ze niet goed krijg.

Zelf pas ik opvallend lichtmeting toe en kijk dan of de donkere partijen daarin behoorlijk zullen doorkomen. Eigenlijk een hele oude methode, waarin opvallend licht gecombineerd wordt met een controle op diepe zwarten( reflecterend licht).
    Zo is het : expose voor de shadows, develop voor de highlights

Marc
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Ik was eerst ook sceptisch tov. het ZS om die redenenen. Het is idd. zo dat de zgn. 5stop contrast-range van het negatief tegenwoordig vér overtroffen wordt en het ZS idd. tijdrovend is zonder veel meer op te brengen. Ook ik dacht bijgevolg dat de multigrade papieren in de DOKA de rest zullen doen.
    Fout gedacht. De contrast omvang van de moderne papieren om de juiste grijswaarden te vinden is nog steeds beperkt - zelfs met preflashen en doordrukken heb ik negatieven wiens contrastomvang zo groot is, dat ik ze niet goed krijg.
    In zwart-wit ga ik uit van een gebruikelijke 7 stop contrast range. ( de 5 stop contrast range hoort bij kleur). De zwart-wit filmontwikkelaar (in mijn geval de HD ontwikkelaar) wordt op deze 7 stop range afgestemd. Met dit als uitgangspunt ontmoet ik praktisch vrijwel nooit een probleem bij het drukken. Ik hoef bij variabel contrast papieren weinig te veranderen en gebruik regelmatig vast contrast papieren. Ik heb de filmontwikkelaar zo afgestemd dat een print range van 90 ISO bij vast gradatie papieren goed uitkomt. Bij een druk uit Italie heb ik onlangs partieel wat moeten doordrukken. Maar dan praat je over 9 a 10 stops contrast range in het onderwerp.

Jed
    Last edited by argentic; 08-20-2006 at 07:32 PM. Click to view previous post history.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin