Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,558   Posts: 1,573,290   Online: 966

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat het instellicht niet dimbaar is, ligt vooral aan dit soort lampen. Die kunnen absoluut niet gedimd worden. Verder kan het aan je flitsset liggen, maar er zijn er genoeg waarvan het instellicht proportioneel is met de flits, dus dimbaar. Het is in mijn ogen een verkeerde besteding om goedkope lampen te kopen, die niet voldoen. De Engelsen noemen dat penny wise but pound foolish.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Het is in mijn ogen een verkeerde besteding om goedkope lampen te kopen, die niet voldoen. De Engelsen noemen dat penny wise but pound foolish.
    Merlin,

Duizendmaal excuses dat ik, als "stingy" Nederlander een te goedkope flitsset heb aangeschaft. En daar dan vervolgens een domme vraag over stellen. Hoe kon ik zo "foolish" zijn. Dank voor je terechtwijzing. Ook dank aan iedereen die wel op m'n vraag heeft proberen te antwoorden.

Jaap Jan

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Dat het instellicht niet dimbaar is, ligt vooral aan dit soort lampen. Die kunnen absoluut niet gedimd worden.
    Er zijn fluorescentielampen met E27 draad op de markt die wel kunnen worden gedimd.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Het instellicht is niet dimbaar. Ik doe uitsluitend zwartwit. Ik zou graag zo veel mogelijk licht bekomen.

JJ
    Ik begrijp dat jouw doel is om zoveel mogelijk continu licht te krijgen. Vermoedelijk om tot redelijke belichtingstijden bij bewegende onderwerpen te komen. Vaak gaat het dan om portretten. Maar als dat zo is, dan zet je de geportretteerde in zoveel licht, dat ze van schrik weglopen. Er zijn dan grenzen aan de hoeveelheid continu licht. Maar goed; hier komen we op het vlak van het uitlichten en dat is een onderwerp op zichzelf.

Jed

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Jed,

maar 150W via gloeilamp is niet veel gezien wat men in de tijden voor de studio flits toepasde.

Het instellicht is niet dimbaar. Ik doe uitsluitend zwartwit. Ik zou graag zo veel mogelijk licht bekomen.

Als het gewoon gaat om maximaal lichtopbrengst-per-lamp dan valt de keuze op gloeilampen en HMI of soortgelijke lampen. De laatsde vergen wel en bepaalde voeding.

En met beiden krijg je vlug een warmteprobleem.

Maar intussen zijn de compacte fluorescentielampen wel opgevoerd in lichtopbrengst. Zij zitten nu in de buurt van een gewome 150W gloeilamp.
    Dat betekent wel in jouw geval dat jij eigenlijk geen winst zou haalen door gebruik van zulk een lamp.

Jij kunt trachten een oude foto-gloeilamp van 150W te krijgen die al op overspanning is opgesteld. Met de verhoging van ons netspanning erbij heb jij nog meer overspanning en dus nog meer rendement.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Jed,

maar 150W via gloeilamp is niet veel gezien wat men in de tijden voor de studio flits toepasde.

.
    Dat is vokomen juist. Maar in de praktijk ben ik met portretten op electronenflitslicht terecht gekomen. Ik heb alleen zo uitgelicht dat je eigenlijk niet merkt dat het zulk soort licht nis. Zo heb ik in cafes portretten genomen, terwijl ik de flitsbuis in zo een donkerbruin cafe-armatuur had gemonteerd, direct naast de eigenlijke cafelamp. Zo werd de cafelamp mijn instellicht!. Maar ik heb ook wel in cafes gewerkt met het bestaande licht dat van buiten naar binnen viel plus de bestaande verlichting. Dat heb ik in een cafe in Antwerpen bij de markt gedaan. Daar kon ik niet allerlei uitlichtingen van te voren realiseren. En je weet maar nooit wie het cafe binnenstapt. In dit geval kreeg ik een vrouw met een klein wit poedeltje voor de lens. Ze had het poedeltje een roze strikje om zijn hals gedaan.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Duizendmaal excuses dat ik, als "stingy" Nederlander een te goedkope flitsset heb aangeschaft. En daar dan vervolgens een domme vraag over stellen. Hoe kon ik zo "foolish" zijn. Dank voor je terechtwijzing. Ook dank aan iedereen die wel op m'n vraag heeft proberen te antwoorden.
    Duizend maal excuses dat ik, als meelevende Nederlander, een opmerking maak over geld. Ik heb alleen willen aangeven dat je niet de goedkoopste lampen moet nemen, omdat die niet te dimmen zijn. Hoe kon ik zo "foolish" zijn. Dank voor je terechtwijzing. Ook dank aan iedereen die wel begrijpt dat ik het goed bedoel. Maar ik zal me voortaan onthouden van commentaar op jouw posts, Jaap Jan.
    Last edited by Merlin; 11-29-2010 at 12:35 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin