Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,284   Posts: 1,535,064   Online: 1074

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26

Daglichtlampen in flitskoppen???

Kwenie of dit het goede forum is voor deze technische vraag, maar toch..
    Ik ben in het bezit van een goedkope chinese flitsinstallatie met allerlei softboxen en plu's, maar zou ook wel eens met duurlicht willen fototgraferen. Is er iets op tegen om het instellicht (150 watt) te vervangen voor een daglicht lamp? En heb ik dan meer licht? Of loop ik risico m'n chinesche kwaliteits apparatuur op te blazen?

BVD.

Jaap Jan

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Wat is een daglichtlamp?

maarten m's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    sowieso niet hoger gaan dan 150W, tenzij de specificaties een hoger wattage toelaten.
    een ander soort licht zal, denk ik, niet méér lichtopbrengst opleveren, wel een andere kleurtemp, wat alleen bij kleur van tel is.

chrismoret's Avatar
    Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Wat is een daglichtlamp?
    Een lamp met dezelfde kleur-temperatuur als daglicht, 5600K :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
    ....took the red pill, and just buckled up....

Chris

flickr&blog

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    In prinzipe zijn er drie vlakken waar men zou moeten opletten:

-) de bedrading van de flitskop

-) de warmteontwikkeling van de nieuwe lamp

-) het spektraal charakteristiek van de nieuwe lamp

Het elektrisch vermogen van de niuew lamp staat er bij aangegeven. Als die niet hoger is dan 150W (en dat zal zo zijn) is er zeker geen probleem.
    Deze lampen zetten veel minder elektrisch energie in warmte om. Uit de aangeven verhouding van relatieve wattage tegenover een gloeilamp en het vermogen kun jij de verhouding van warmteuitstraling tussen de twee lampen bij benadereing berekenen.
    Het kleurspectrum van de nieuwe lamp is bij theoretisch benadering minder geschikt voor fotografisch werk, maar de praktijk zou het anders kunnen aantonen.
    Wat het lichtopbrengsts betreft is naast de aangifte op de lamp ook rekening te houden met het verschil in Kleurtemperatuur ten opzichte van de spektrale gevoeligheid van de film. Maar ook dan maar als de twee lampen zo'n beetje hetzelfde relatief vermogen hebben.

AgX
    AgX is online now

Shooter
    Multi Format
    Kris, jij kunt ook van een gloeilamp een daglicht versie maken (bestaat zelfs). Dus de term "Daglichtlamp" zegt alleen iets over de kleurtemperatuur, maar niets over vermogen, warmtebelasting, spektraal characteristiek, etc.

Shooter
    4x5 Format
    Voor zwartwit of kleur. Maakt nogal veel uit. Even aannemend dat je gewone E27 fittingen in de flits kop hebt die direct zonder dim functie aan het lichtnet zijn gekoppeld zou het moeten gaan voor zwartwit. Dit soort spaarlampen geven minder warmte af dan gloeilampen of halogeen. Alleen gaat een eventuele voor geschakelde dimmer dus moeilijk doen. Met kleur wordt het een stuk lastiger i.v.m. spectraal karakter. Die is ronduit beroerd van deze lampen.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Kwenie of dit het goede forum is voor deze technische vraag, maar toch..
    Ik ben in het bezit van een goedkope chinese flitsinstallatie met allerlei softboxen en plu's, maar zou ook wel eens met duurlicht willen fototgraferen. Is er iets op tegen om het instellicht (150 watt) te vervangen voor een daglicht lamp? En heb ik dan meer licht? Of loop ik risico m'n chinesche kwaliteits apparatuur op te blazen?

BVD.

Jaap Jan
    Ik begrijp het probleem niet. Je fotografeert met het instellicht En als dat niet voldoende is vervang je de flitslamp door een andere lichtbron. Dat is de gebruikelijke procedure.

Jed

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Voor zwartwit of kleur. Maakt nogal veel uit. Even aannemend dat je gewone E27 fittingen in de flits kop hebt die direct zonder dim functie aan het lichtnet zijn gekoppeld zou het moeten gaan voor zwartwit. Dit soort spaarlampen geven minder warmte af dan gloeilampen of halogeen. Alleen gaat een eventuele voor geschakelde dimmer dus moeilijk doen. Met kleur wordt het een stuk lastiger i.v.m. spectraal karakter. Die is ronduit beroerd van deze lampen.
    Het instellicht is niet dimbaar. Ik doe uitsluitend zwartwit. Ik zou graag zo veel mogelijk licht bekomen.

JJ

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin