Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,582,964   Online: 985

Results 1 to 9 of 9

Thread: Metz 45CT1

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114

Metz 45CT1

Een vraag: is het veilig bovengenoemde, iets oudere, flitser te gebruiken op een Nikon F80 zonder gevaar het delicate binnenwerk van deze camera op te blazen?
    Alvast bedankt
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Large Format
    Van de website van Metz:

Zudem ist zu beachten, dass der Metz mecablitz 45-CT 1 mit einer Gerätenummer kleiner 534 000 noch über einen so genannten Hochvoltzündkreis verfügt. Diese Blitzgeräte dürfen nicht direkt an moderne Kameras angeschlossen werden! Unter Umständen kann dabei sogar die Kamera beschädigt werden.

Alle weiteren Blitzgeräte der Metz mecablitz 45 CT- bzw. 45 CL-Serie verfügen dagegen schon über einen Niedervoltzündkreis nach aktueller Norm.

Uitkijken dus!

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Bedankt Jan. Jammer, maar ik heb een te ouwe 45CT1. Maar wat bedoelen ze nu met moderne camera's? Zou de flitser te gebruiken zijn met toestellen van zo'n twintig jaar oud?
    Gegroet
    Hans

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by clogz
    Bedankt Jan. Jammer, maar ik heb een te ouwe 45CT1. Maar wat bedoelen ze nu met moderne camera's? Zou de flitser te gebruiken zijn met toestellen van zo'n twintig jaar oud?
    Een direct antwoord heb ik niet voor je Hans, ik kan je alleen vertellen dat ik mijn Metz 45CT1 (met dat hogere serienummer) al rond 1990 heb aangeschaft. Als ik jou was, zou ik de site van Metz eens goed uitpluizen om niet per ongeluk een camera op te blazen. Ook is in de.rec.fotografie veel kennis over dit soort specifieke problemen voorhanden.

Groet, Paul.

Shooter
    Large Format
    Hans, bij twijfel zou ik die flitser maar niet aan je camera hangen. Dat kan wel eens een dure flits worden...
    Misschien tijd om die CT1 te vervangen voor een iets moderner exemplaar?

Jan

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Paul & Jan, bedankt. Ik denk dat ik Metz maar eens een mailtje stuur.
    Een moderne flitser heb ik al; de 45CT1 is een krijgertje van iemand die hopeloos, hulpeloos digitaal is gegaan.
    Gegroet
    Hans

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Even snel een updat. Metz stuurde me per omgaande -wat een ongelofelijke service!- een mailtje. De 45CT1 is alleen te gebruiken met een mechanische camera d.w.z. zonder kwetsbare electronica. Darr heb ik er eentje van.
    Gegroet
    Hans

Shooter
    35mm
    Ik heb deze flitser ook en ook ik worstelde met die vraag.

Ik vind het een fijne flitser, jammer dat die vervangen moet worden als je werkt met een modernere camera.

Omdat deze flitser niet vast zit aan de camera, kan je hem makkelijk los koppelen en de rails op de camera laten zitten. Deze flitser kan je alle kanten op richten, dat mis ik wel bij de modernere flitsers. (Hoewel Metz natuurlijk ook nog wel dergelijke flitsers maakt). Het valt me trouwens ook op dat deze flitsers in tegenstelling tot vroeger (enkele jaren geleden) vrij goedkoop te vinden zijn. Zal ook wel de uitwerking zijn van de digitale fotografie.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    De ouwe 45CT1 schijnt toch te gebruiken zijn als je tussen de camera en flitser een Wein Safe Synch zet. Verkrijgbaar bij Calumet.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin