Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,846   Posts: 1,582,714   Online: 913

Results 1 to 6 of 6
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Nacht fotografie

Ik wil s'nachts 2x een tankstation gaan fotograferen. Gaat de licht meter van de camera er dan niet voor zorgen dat er dan een daglicht effect uit komt.
    In de 1e foto die ik wil maken moet het draaien om de neon verlichting en dat de omgeving dan zwart wordt als de nacht. maar achter dat tank station staat een oude fabriek, als ik die nu wel op het negatief wil hebben (2e foto), zal dan de neon verlichting van het ervoorgelegen tankstation dan niet gaan overstralen?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Gaat de licht meter van de camera er dan niet voor zorgen dat er dan een daglicht effect uit komt.
    De lichtmeter zal ervoor zorgen dat de foto gemiddeld grijs zal worden. Dat betekent dat de donkere nacht op de foto grijs zal afgebeeld worden. (Dat is wel afhankelijk hoeveel lichten van het tankstation je erbij op zet.) De camera wil meer licht op het filmvlak laten vallen dan jij voor een nachtopname wilt. Je kunt dus onderbelichten om een donkerder foto te maken. Maar die krijg je alleen
    • als je zelf afdrukt of
    • naar een één uurs-service gaat en erbij verteld dat hij donker afgedrukt moet worden of
    • naar een vaklab gaat en erbij verteld hoe je het wilt
    In de 1e foto die ik wil maken moet het draaien om de neon verlichting en dat de omgeving dan zwart wordt als de nacht.
    Makkelijk, zo'n foto krijg je bijna standaard, je kunt eventueel wat onderbelichten als het licht erg fel is.

maar achter dat tank station staat een oude fabriek, als ik die nu wel op het negatief wil hebben (2e foto), zal dan de neon verlichting van het ervoorgelegen tankstation dan niet gaan overstralen?
    Ja. Je kunt natuurlijk wachten tot de lichten uitgaan, maar als het station dag en nacht open is, kan je beter wachten tot het weer licht wordt. Het is prachtig fotograferen nét voordat de zon opgaat of ondergaat (de Gouden Uren).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ik wil s'nachts 2x een tankstation gaan fotograferen. Gaat de licht meter van de camera er dan niet voor zorgen dat er dan een daglicht effect uit komt.
    In de 1e foto die ik wil maken moet het draaien om de neon verlichting en dat de omgeving dan zwart wordt als de nacht. maar achter dat tank station staat een oude fabriek, als ik die nu wel op het negatief wil hebben (2e foto), zal dan de neon verlichting van het ervoorgelegen tankstation dan niet gaan overstralen?
    Beste Daan,

Kijk hier eens naar...

http://www.wolfgangmothes.de/

Nederlandse tekst die de werkwijze van Wolfgang resumeert in bijlage.

mvrgr
    Fred
    Attached Files

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Fred, hier ben ik heel blij mee. ik had al gekeken op die website van wolfgangmothes, maar ik spreek geen duits. dus ik ben heel blij met de nl vertaling.

dank je.

groetjes Danël

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Fred, ik heb een vraag aan jou.
    in de nl vertaling van je link staat (N-2 ontwikkeling) is dat de normaal tijd minus 2 minuten?

dank je
    groetjes Daniël

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Fred, ik heb een vraag aan jou.
    in de nl vertaling van je link staat (N-2 ontwikkeling) is dat de normaal tijd minus 2 minuten?

dank je
    groetjes Daniël
    Helaas Daniël,
    dat is het niet...:-)

Verdiep je in het 'zonesysteem' (N ontwikkeling, N-1, N-2, N+1, N+2). Meer dan lectuur genoeg op de www.

Algemeen:
    Je gaat reeds bij je eerste opnames naar de moeilijke onderwerpen: te veel of te weinig contrast.

De makkelijkere zijn deze waarvan het 'onderwerpscontrast' zich spreid over 5 stops. (spotmeter meennemen)
    Dit contrast kan elke film goed aan en krijg je zeer goed af te drukken negatieven.

Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin