Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,533   Posts: 1,572,661   Online: 960

Results 1 to 2 of 2
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Belichting aanpassing met filters

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Yashica mat 124G en daarvoor heb in op een beurs 3 filters gekocht maar ik weet niet exact de belichtings aan passing.
    Ik heb wel eens een schatting gemaakt om de filter voor een hand lichtmeter te houden. maar of dit een juiste werkwijze is weet ik niet.

Het zijn 3 yashica filters
    een oranje O2 filter
    een lichtgroene G1 filter
    en een blauwe B filter

wie weet de belichting aanpassing.

Voor mijn kleinbeeld camera zoek ik een set filter voor zw/w incl grijs filters.

wie heeft er tips voor me

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Ik heb wel eens een schatting gemaakt om de filter voor een hand lichtmeter te houden. maar of dit een juiste werkwijze is weet ik niet.
    Prima werkwijze. Zet de camera op een statief en laat deze lichtmeten op een verlicht vlak. Of richt met een losse lichtmeter op het verlichte vlak. Het vlak mag niet van lichtintensiteit veranderen tijdens de meting. Meet zonder filter en noteer de sluitertijd/diafragma combinatie of het EV-getal van de losse lichtmeter. Plaats de filter voor de lens of voor de lichtmeter. Meet opnieuw. Bepaal het verschil.
    Het makkelijkste is de gevonden waarde op het doosje van de filter te schrijven, of in het geval van een vierkant filter in een hoek. Daardoor weet je volgende keer hoeveel stops je meer moet belichten als je het filter gebruikt.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin