Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,312   Posts: 1,536,661   Online: 813

Results 1 to 8 of 8
    jelke's Avatar

schimmel..........

wat is de oorzaak van schimmel in een objectief?? niet dat ik hier last van heb maar soms heb ik wel eens een objectief gezien met schimmel tussen de lensdelen (het lijkt wel op heel klein zeewier of een melkachtige nevel)

kun je dit voorkomen of heeft dit soms ook te maken met de ouderdom van een lens, het materiaal waar een objectief van gemaakt is of de manier hoe een objectief wordt opgeborgen??

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat is altijd de oorzaak van schimmel? Er is een schimmel en er is vocht! Als ik samen met Gilbert op een beurs loop, dan laat ik hem een lens zien met schimmel, dan zie ik van allerlei grimassen :o en weet ik dat ik dat objectief beter kan laten liggen. De schimmel vreet in de coating en kan dus nooit minder worden, maar wel groeien, dus meer. Een beetje is niet erg, want dat zie je nauwelijks, maar het is wel erg want het kan meer worden.

Moraal van het verhaal: nooit vocht bij je dure lenzen laten komen, droogmaken als er vocht opkomt. En een UV-filtertje helpt er niet tegen. Ik kan van harte een natuurleren zeem aanraden, erg zacht voor je lens...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by jelke
    kun je dit voorkomen of heeft dit soms ook te maken met de ouderdom van een lens, het materiaal waar een objectief van gemaakt is of de manier hoe een objectief wordt opgeborgen??
    Jelke, hier heb ik geen hands-on verstand van, maar schimmel ontstaat doordat een verontreiniging (=iets wat er niet thuis hoort) in het objectief is gekomen, die kan gaan groeien. Dat is schimmel. Dingen gaan sneller schimmelen naarmate het vochtiger en warmer is, en misschien zelfs naarmate het donkerder is (champignons [een voorbeeld van een schimmel] groeien bij mijn weten het liefst in donkere omgevingen, zoals in een bos onder de bladeren, of in een grot).

Dus goed opbergen heeft zeker zin. Objectieven worden vaak geleverd met zo'n zakje korreltjes (siliconenspul?), dat zijn vochtvreters. Goed idee om die op dezelfde plek als je objectieven te bewaren, bv. je fototas. Overigens, naarmate een objectief ouder is, zal de kans op schimmelvorming groter zijn, statistisch gezien.

Bewaar je negatieven niet in een vochtige (donkere) kamer. Dat kan eveneens schimmelvorming tot gevolg hebben.

Groet, Paul.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Objectieven worden vaak geleverd met zo'n zakje korreltjes (siliconenspul?), dat zijn vochtvreters. Goed idee om die op dezelfde plek als je objectieven te bewaren, bv. je fototas.
    Ze dienen om het vocht tijdens vervoer en opslag te absorberen. Meestal zijn die zakjes erg klein en moet je ze weggooien zodra de verpakking open is. Het vochtopname vermogen is namelijk zo gering, dat het alleen maar een valse zekerheid geeft en je misschien geen andere maatregelen treft. Dat is hetzelfde als een verouderde virusscanner gebruiken op de PC. Je denkt dat je veilig bent, maar ondertussen is het gevaar al binnen. Dan kan je het maar beter helemaal niet gebruiken.
    Goed vochtvreters kan je in de winkel kopen, het zijn meestal stoffen die reageren o.i.v. vocht. Zo is sterk zoutzuur een bekend droogmiddel. Alleen is dat nogal lastig te hanteren...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Merlin
    Ze dienen om het vocht tijdens vervoer en opslag te absorberen. Meestal zijn die zakjes erg klein en moet je ze weggooien zodra de verpakking open is. Het vochtopname vermogen is namelijk zo gering, dat het alleen maar een valse zekerheid geeft en je misschien geen andere maatregelen treft. Dat is hetzelfde als een verouderde virusscanner gebruiken op de PC. Je denkt dat je veilig bent, maar ondertussen is het gevaar al binnen. Dan kan je het maar beter helemaal niet gebruiken.
    Goed vochtvreters kan je in de winkel kopen, het zijn meestal stoffen die reageren o.i.v. vocht. Zo is sterk zoutzuur een bekend droogmiddel. Alleen is dat nogal lastig te hanteren...
    Ja die zakjes kan je ook terugvinden bij andere producten. Ze zijn bovendien redelijk giftig dacht ik.
    Wel staat vast dat een schimmel een minimum aan vocht nodig heeft. Als je lenzen dus (idd) kurkdroog zijn, heb je (normaalgezien) géén enkele kans op schimmel. Wat ik me nu wel afvraag: in de iets verdere toekomst (2/3 jaar) zou ik wel graag met een F4/F5/F6 werken voor kleinbeeld en rondploeteren in slecht weer, modder etcetera. (dan misschien wel met kleurenfilm...) Daar wil ik dan ook mijn lenzen op gebruiken die ik nu stilaan aan het 'verzamelen' ben. Hoe kan ik deze dan best behandelen? Hoe gaan natuurfotografen te werk? Hoe gaan fotografen die in het oerwoud werken te werk. Ik denk bvb. niet dat die digitaal werken maar eerder met een hele stapel Fuji Velvia? Dus die filmpjes moet je ook in een goede staat houden....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    De schimmel zit veelal aan de binnenkant van ojectieven, daar waar ze aan elkaar gekit zijn. Vroeger was de kit Canadabalsem, wat eenzelfde brekingsindex heeft als glas. Daar kan dus schimmel in groeien wanneer er warmte, vocht en schimmelsporen zijn. Ik weet niet of ze dit tegenwoordig nog gebruiken. Ik heb onlangs de nalatenschap van een duitse fotograaf bekeken, die 8 jaar in de kelder had gelegen (niet de fotograaf dus) Een fraai Hasselblad 500mm kanon in koffer was van binnen helemaal mat van de schimmel. Dat was echt zonde. Ook twee reuze nikon fisheyes waren besmet met schimmelsporen.
    Schimmel houdt dus van vocht, warmte en heeft een voedingsbodem nodig.

Ben

Shooter
    Medium Format
    Silica gel heet het spul en is ook in grote zakjes te krijgen.

Het is min of meer giftig, maar zolang je het niet opeet maakt het niet uit.
    Je kunt het weer regenereren door het zakje op de verwarming weer te drogen.

Groetjes,

Robert

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Je kunt het gerust opeten, hoewel ik denk dat het niet erg lekker is. Het is net als een handje zand eten. Het inademen van silica-gel in poedervorm leidt tot longoedeem en is dus gevaarlijk. De bolletjes in de kleine verpakking zijn onschuldig. Je kunt ze inderdaad weer drogen, maar het vochtopnemende vermogen is beperkt. Eén klein zakje is absoluut niet genoeg om een uitrusting te drogen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin