Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,589   Online: 923

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Loep (bvb Paterson Micro / Major)

Voor goed sherp te stellen bij het vergroten moet je op de korrel scherpstellen las ik overlaatst. Bestaan er nog andere methoden?

Ik merk dat je voor grotere vergrotingen een Paterson Major hebt en voor kleindere vergrotingen een andere soort.

Bij fotoimpex en phototec merk ik ook scherpstelloepen op met verschillende vergrotingsfactors. Welke loep heb ik dan nodig voor vergrotingen van 10 x 15 tot 20 op 30? 4x? 8x? Ik ken er niets van in ieder geval....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Voor goed sherp te stellen bij het vergroten moet je op de korrel scherpstellen las ik overlaatst. Bestaan er nog andere methoden?

Ik merk dat je voor grotere vergrotingen een Paterson Major hebt en voor kleindere vergrotingen een andere soort.

Bij fotoimpex en phototec merk ik ook scherpstelloepen op met verschillende vergrotingsfactors. Welke loep heb ik dan nodig voor vergrotingen van 10 x 15 tot 20 op 30? 4x? 8x? Ik ken er niets van in ieder geval....
    het beste is hele goede ogen. Maar een echte scherpstellope waar je nooit soijt van krijgt is de PEAK 2000 serie. Zijn prijzig maar dan heb je ook wat. De rest is goedbedoelde prullaria. Heb ze in vele soorten en maten geprobeerd het enige wat je er van krijgt is hoofdpijn.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad de Peak serie is heel goed. Je kunt deze scherpstel loupes ook uit het midden gebruiken, zodat een goede controle van een en ander mogelijk is.

De hele goedkope scherpstel loupes heb je niets aan, dan kun je beter zo op een papierstuk scherpstellen, heb je meer kans dat je goed zit.

Groetjes,

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Hmmm. Ik vind nergens informatie over die peak-scherpstelgereedschappen...
    Maar wat bedoel je 'op zo'n papierstuk scherpstellen' bedoel je dan gewoon op je grondplaat/vergrotingsbord. Een andere vraag: hoe stellen jullie zelf scherp?

Waarom worden er dan zoveel scherpstel zaken verkocht, ik zie o.a. het volgende:
    Kaiser Scharfeinstellgerät
    AHEL Scoponet Scharfeinsteller

En vele mensen gebruiken dat paterson-materiaal, ze worden zelfs alletwee aanbevolen in een doka-boek....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Op een wit stuk fotokarton, ongeveer even dik als je fotopapier.

Een aardig artikel over scherpstelloupes en de achtergrond hiervan staat in het s/w magazin. Thomas Wollstein heeft hier een aardig artikel over geschreven. www.schwarzweiss-magazin.de

De door jou genoemde typen kun je alleen recht onder het vergrotingsobjectief gebruiken.
    De Peak typen kun je, afhankelijk van het model, tot 30-35 graden uit het midden gebruiken.

Groetjes,

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Oei, weeral duits (toch zoveel in fotografieland). Zeg ik er maar meteen bij dat ik in mijn enigste jaartje duits in het middelbaar 40% had ofzo?

Shooter
    Medium Format
    Dat Duits moet je je niet zo druk om maken. Lezen gaat meestal wel, correct schrijven is wat anders. Ik doe het met 2 jaar schoolduits van 25 jaar geleden. Kwestie van doen, schrijven, grammatica boekje ernaast enz. Op Duitse fora schrijf ik ook wel eens en ook dat gaat steeds beter. Het is natuurlijk ook zo dat vele producten in de fotoindustrie een herkomst hebben van onze (c.q. jullie) Oosterburen: Leica, Zeiss, Voigtländer, Agfa, Rollei, Jobo enz. allemaal namen met minstens 80 jaar fotogeschiedenis.

Groetjes,

Robert

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Pieter

De peak 1 loupe, het duurste model, is regelmatig te koop op marktplaats of fotoapparatuur.nl voor prijzen tussen de 60 en 100 euro Dat is dan goedkoop. In de tussentijd kun je best een paterson korrelzoeker gebruiken, die is vrijwel niets waard en werkt prima.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Breunes
    Pieter

De peak 1 loupe, het duurste model, is regelmatig te koop op marktplaats of fotoapparatuur.nl voor prijzen tussen de 60 en 100 euro Dat is dan goedkoop. In de tussentijd kun je best een paterson korrelzoeker gebruiken, die is vrijwel niets waard en werkt prima.
    Je bedoeld zeker ze zijn niets waard en ze werken òòk niet!

harry
    harry

Release, the best you can do...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Nee ze werken best aardig, maar ja als je eenmaal door een Peak hebt gekeken, dan wil niets anders meer. Dat geldt ook voor een Rolls Royce denk ik.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin