Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,054   Online: 935

Results 1 to 2 of 2
    MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Bewaren negatieven

Beste APUG-ers,

Om mijn 35mm negatieven (Ilford HP5+) te bewaren gebruik ik Printfile negatiefhoezen. Nu merk ik dat er kleine krasjes op de negatieven komen tijdens het in- en uitschuiven van de negatieven in de hoes. Als ik de negatievenstrook van de drooglijn haal zijn ze nog gaaf. Voor het inschuiven zorg ik er natuurlijk voor dat de negatieven stofvrij zijn.

Heeft iemand enig idee hoe dit te voorkomen (ander type negatiefhoes misschien).

Alvast bedankt,

Marcel

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Gebruik in ieder geval nooit plastic hoezen. De meeste zijn gemaakt van PVC, met weekmakers daarin opgenomen. Deze tasten op den duur je negatief aan. Zuurvrij pergamijn papier voldoet prima voor alle soorten negatieven. Acetaat kom je ook wel tegen, maar is minder makkelijk te krijgen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin