Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,582,986   Online: 1072

Results 1 to 9 of 9

Thread: Keuze scanner?

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm

Keuze scanner?

Hallo,

Ik denk eraan om een scanner te kopen om foto's en eventueel negatieven in te scannen (zwart/wit). Iemand tips of raad ivm welke scanner te kiezen?

Ik zou max rond de 100€ willen uitgeven.

Groetjes,
    Kristof

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Beste Kristof,

Iets langer wachten en sparen, heb de 4990 epson aangeschaft en die voldoet ruimschoots, voor alle filmformaten zonder dat je de negatieven moet verknippen, van kleinbeeld, 6/6, 6/7, 6/9 tot 4/5 inch.
    Ook onder de 100 euro kan je je behelpen vermoed ik, maar dan niet als filmscanner, echter voor de scans van prints, en hier op Apug gaat het hierover, voldoen deze ook ruimschoots. Alleen, als je eens wil een "idee" hebben van je negatieven is zo'n filmscanner ideaal.

mvrgr
    Fred

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dat de 4990 een perfecte scanner is kan ik het helemaal mee eens zijn!
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Ik zou max rond de 100€ willen uitgeven
    Afhankelijk van je gewenste resultaat is Eur. 100,00 voor een nieuwe scanner iets te mager.
    Tot 6X9 cm zou je kunnen kijken naar een Epson 3170 photo. Gaat tot 3200 dpi. K.B. kan net, middenformaat gaat best wel goed.

De negatiefhouders hadden beter gekund maar voor Eur. 150,00 krijg je niets beters. (USB-2, redelijk standaard Epson software enz., houders voor rolfilm, K.B. en dia's).

Heb je 4X5" of 8X10" negatieven dan inderdaad de 4990, maar die is veel duurder.

Echte kwaliteit kun je alleen halen met een filmscanner. Imacon is erg goed maar dat kost dan ook echt een paar centen!

Succes met je keuze.
    Met zo'n flat bed scanner is het ook altijd wel iets.....

Groetjes,

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik kan enkel herhalen:

Voor prints kan je volstaan met 100€ - een epson 3490 kost 105€ en in principe kan je daar ook filmpjes met scannen - voor web zeker voldoende!
    Vooral belangrijk is de dmaxwaarde: zeker om donkere partijen te scannen. Hiervoor is een 4490 (250-300€) al wat beter. En je kan ook met meerdere formaten overweg.
    Als je enkel 35mm - film - wil scannen moet je voor een konica minolta IV of nog beter een nikon coolscan v gaan.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Gebruik nu bijna twee jaar de Minolta Dimage Scan Dual voor mijn zwart wit negatieven.
    Dit is een 35mm scanner en dia scanner, met glas ingeraamde dia; s kunnen niet worden gescand, dit omdat het licht op het glas breekt waardoor je ongelijk uitgelichte scans krijgt

De negatieven zijn makkelijk in een houder te plaatsen (6 opnames), die je daarna in de scanner drukt.
    Software is degelijk, en bied vele mogelijkheden.
    Ik heb er voor gekozen om de negatieven bij het in scannen niet softwarematig te bewerken.
    Dit heeft als voordeel dat het scannen redelijk snel gaat (USB 2) en door het vele gebruik je aardig kunt schatten, hoe de feitelijke afdruk er op papier zal gaan uitzien, en waar je eventueel zal moeten doordrukken of moeten tegenhouden.(binnen je eigen systeem)
    Verder ideaal voor archivering van je afdrukken.

kad
    kad is offline

Shooter
    35mm
    Bedankt voor de reacties. Denk dat ik ga gaan voor de Epson 3490. Ga deze dan voornamelijk gebruiken om mijn foto's digitaal te krijgen om op het web te plaatsen.

Mijn negatieven zal ik goed bewaren, hoef deze uiteindelijk niet te digitaliseren.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by kad
    Bedankt voor de reacties. Denk dat ik ga gaan voor de Epson 3490. Ga deze dan voornamelijk gebruiken om mijn foto's digitaal te krijgen om op het web te plaatsen.

Mijn negatieven zal ik goed bewaren, hoef deze uiteindelijk niet te digitaliseren.
    Ik denk dan Schotc met archiveren eerder doelt op archief, i.e. het geordend en doorzoekbaar bijhouden van een overzicht.

Dat je je negatieven archiefvast moet bewaren, staat hier op APUG als een paal boven water.

Over de houdbaarheid van digitale bestanden bestaan trouwens ook nogal wat meningen, maar die lijken me hier minder op hun plaats.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Idd Geert: maar toch even kort: RAW-bestanden kunnen in de toekomst eventueel een nachtmerrie zijn. Maar bekende of nog beter openbestandsformaten kunnen gewoon nooit een probleem vormen. (jpg. een open bestandsformaat is bvb png)
    We mogen het nut van digitale scans niet vergeten, 1) internet 2) preview en overzichten
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin