Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,951   Posts: 1,585,982   Online: 938

Results 1 to 2 of 2
    Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Archiverings nummering systeem

Hallo Allemaal,

Ik heb nu al meerdere mappen met negatief bladen.
    Maar heb deze nog niet genummerd.
    Wat voor nummerings systeem gebruiken jullie voor archivering.
    ik zit zelf aan een systeem tedenken om in een soort serie nummer het jaar en de maand teverwerken en dan een volgnummer voor het hele jaar.
    En dan bijvoorbeeld een excel formulier temanken zodat je ook onderwerpen en verwijzingen kan maken.
    ik ben er nog niet helemaal uit, het moet in ieder geval een systeem worden dat tegebruiken is tot het eind van mijn leven en overzichtelijk moet blijven voor andere om tezoeken.

Hoe doen jullie het een en ander?

groeten van daniel. en alle nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Allemaal,
    Wat voor nummerings systeem gebruiken jullie voor archivering.
    ik zit zelf aan een systeem tedenken om in een soort serie nummer het jaar en de maand teverwerken en dan een volgnummer voor het hele jaar.
    En dan bijvoorbeeld een excel formulier temanken zodat je ook onderwerpen en verwijzingen kan maken.
    Hoi Daniel,

Ik heb een aantal systemen uitgeprobeerd. Categorien werken niet (in welke categorie had ik die film ingedeeld? Op die film staan meerdere categorien).
    Na veel gehannes ben ik uiteindelijk uitgekomen op het volgende simpele maar zeer effectieve systeem :

060107 IV
    Dat betekent 2006 - jan - 07, 4e film van de dag. Op de afdruk zet ik er dan nog het negatiefnummer bij. Het 14e negatief wordt dan 060107 II 14.

Op deze manier kan ik altijd snel zowel de film als het negatief terugvinden. Meestal weet je nog wel ongeveer in welk jaar en seizoen je de foto gemaakt hebt. En je kunt natuurlijk een database bijhouden (dat is simpeler dan een excel sheet) met onderwerpen per negatief of per film. Maar dat is mij teveel werk.

Een goede vervanging van een database is een digitaal contactvel. Je fotografeert met een digitale camera (4 MP of meer) de negatieven op een lichtbak. Je maakt ze positief in photoshop. En je slaat het bestand op met hetzelfde nummer als ik hierboven aangaf.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin