Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,913   Posts: 1,556,265   Online: 868

Results 1 to 5 of 5

Thread: Oorlogsjaren...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Oorlogsjaren...

De analoge fotografie blijft me verbazen. Eerst had ik de rolleiflex 3.5 (tessar) die ik op de kop getikt heb, bestempeld als een Rolleiflex T... maar ik was mis! Het toestel is van vroeger, nl van 1939-43 +- en toch werkt dat perfect! (Rolleiflex Automat 2, ongeveer 200.000 toestellen gemaakt (als dat volgens de serienrs zo zit)
    En samen met boekjes - waar ook vergroters zoals de focomat II in staan en andere nuttige info, een vlakfilm-adapter, filtertjes - prachtig bewaard.

Het TLR concept spreekt me enorm aan, waarschijnlijk vlug sparen voor een 'nieuwe' tweedehands rolleiflex 2.8....

Met dit toestel wil ik eens pogen om de sfeer van WWII - filmpjes te benaderen. Enig idee welke film ik daarvoor kan gebruiken? Plan f, efke/adox???

Ik denk niet dat er ooit een digitaal toestel zal zijn dat op 65-jarige leeftijd gemakkelijk zal functioneren! En zolang 120-film bestaat, kan dit vriendje nog verder
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Schotc's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Fotografeer regelmatig met mijn Zeiss Ikon Nettar, met hier in de R100 rolfilm van efke.
    Deze ontwikkel ik met am74, het afdrukken doe ik op Ilford papier (plastic).

Ook mijn doel is om de afdruk zo te maken, dat deze een uitstraling/gevoel geeft van vroegere jaren.
    Dat dit natuurlijk zeer persoonsgebonden is moge duidelijk zijn, ga dan ook van mijn eigen gevoel uit.
    De film van efke is voor mij de basis, van waar uit, ik tot de afdruk wil komen. Het begin is er (ben nog niet zo lang geleden met middenformaat begonnen), maar ik denk nog wel even bezig te zijn met het vinden van het juiste papier, ontwikkelaar etc etc, dus als er nog suggesties zijn ik hoor ze graag.

En o ja het negatief zal ook nog belicht moeten worden.
    Kortom een uitdaging waarmee ik de komende jaren wel vooruit kan.

Het toestel blijft me verbazen, kan in de binnenzak mee, lichtmeter in de andere, en je bent klaar om te fotograferen.

Schotc.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB

Met dit toestel wil ik eens pogen om de sfeer van WWII - filmpjes te benaderen. Enig idee welke film ik daarvoor kan gebruiken? Plan f, efke/adox???
    Pieter,

Gebruik Tri-X in D76 of HC110, deze combi werd veel door oorlogverslaggevers gebruikt.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bestaat tri-x al zolang ofzo? Zonder dat de emulsie zoveel veranderd is?
    HC110 is nu niet direct DE ontwikkelaar hé maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Bestaat tri-x al zolang ofzo? Zonder dat de emulsie zoveel veranderd is?
    HC110 is nu niet direct DE ontwikkelaar hé maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling
    Volgens het doosje 50 jaar, met de nodige emulsie aanpassingen blijkbaar...

http://www.kodak.com/global/en/profe...14.23.16&lc=en

HC-110 was de ontwikkelaar bij uitstek gebruikt door fotojournalisten

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin