Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,225   Posts: 1,532,662   Online: 848

Results 1 to 6 of 6

Thread: Doka...digitaal

Shooter
    Multi Format

Doka...digitaal

Heb sinds deze middag mijn nieuwe scanner in mijn daglicht-doka (okay okay 't is gewoon een schoner woord voor pc)
    Om eerlijk te zijn de resultaten van de canon canoscan 8400F zijn SUPER.
    Vanaf Ilford FP4 125 asa ...zonder probleem scannen naar 60x100 cm. Echt verbluffende kwaliteit.
    Voor mij persoonlijk is het DE ideale combinatie tussen klassiek en digitaal. Bij volledig digitaal werken haal ik niet de kwaliteit die ik wil. Met mijn vorige scanner geraakte ik ook niet aan de kwaliteit ik ik wil. Maar nu met deze scanner ben ik echt super tevreden.
    Lekker zelf de films ontwikkelen en dan aan deze kwaliteit scannen is echt super.
    Van printen op een printer moet ik niet weten. Daar staat de kwaliteit toch nog serieus achter. Nee voor mij persoonlijk is de workflow...schieten op film, zelf ontwikkelen, scannen op de canoscan 8400F en dan via FTP naar mijn prof-labo sturen waar ze mijn foto op klassiek fotopapier afdrukken volledig naar mijn hand.
    Zolang ze films blijven produceren zie ik hier bij mij toch geen nieuwe digitale camera in de studio komen. Zelfs de nieuwe digitale canon EOS met 16 MP kan niet tippen aan klassieke film in combinatie met deze scanner.
    Zo blijf ik toch een 'moderne-klassieker' :-) hehehe

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dat lijkt me een heel aanvaardbaar compromis.
    Vergeet echter niet dat je moeilijk op bariet kan printen dan (flashen op bariet vanaf een digitaal bestand), tenzij je reeds met een labo gewerkt hebt dat dit wel doet?
    Op klassiek fotopapier zeg je: welk labo flasht al op bariet hier in Vlaanderen land?

Als je al je b&w prints door derden moet laten uitvoeren verlies je wel wat flexibiliteit die je voor eigen werk wil behouden, vermoed ik.

fred

Shooter
    4x5 Format
    Er wordt al jaren lang in fotovaklaboratoria van analoog negatief en positief kleuren materiaal digitaal geprint. Dat is echter niet de wereld van bariet, dat niet alleen aesthetisch onvergelijkbaar is, maar ook vanuit het oogpunt van archiveerbaarheid. Er is echter veel vakmanschap nodig om digitaal te printen; maar op een fotovaklaboratorium mag je dat verwachten.

Jed

Shooter
    Multi Format
    nee nee begrijp mij niet verkeerd.
    De kwaliteit die ik op deze manier krijg is zeker niet de kwaliteit als dat ik het op bariet zou doen. DOCH de kwaliteit is véél beter op deze manier dan dat waneer je het zelf zou uitprinten op een printer.
    Bariet is nu éénmaal (en dat zal lang zo blijven) het allerbeste.

Wat flexibiliteit betreft...als je je bestanden laat afwerken door een prof-labo. En wanneer je eigen pc gecalibreert staat naar de profilen van het labo. En waneer je dan zegt dat ze geen correcties mogen doen aan de bestanden die je doorgeeft...wel dan is het resultaat echt wel héééél goed :-) (maar niet zoals bariet natuurlijk)

Maar voor mij persoonlijk is het gewoon een heel interessante oplossing. Start analoog door opname op film en ontwikkeling, dan een digitale tussenstap door te scannen en photoshop en dan als laatste terug klassiek laten afdrukken door een prof-labo.

Shooter
    Multi Format
    Als je niet de kans hebt om een natte DOKA te onderhouden, lijkt dit me nog de beste oplossing.

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb zelf ook lang 'hybride' gewerkt. Maar ik merk dat ik meer en meer neig naar VOLLEDIG analoog werken (behalve voor een preview van kleinbeeldnegatieven, daarvan vind ik contactafdrukken nogal klein om een oordeel te vellen over wat wel of niet te vergroten)
    Soms lijkt me vergroten me zelfs even tof als het foto's nemen zelf

(toch staat er binnen x aantal jaar zeker wel eens een Nikon-scanner op de wishlist... als ik die dan nog ga kunnen krijgen)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin