Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,909   Posts: 1,556,181   Online: 1031

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 44

Shooter
    4x5 Format
    Als je blijft hangen in analoog wordt je binnen korste keren niet meer serieus genomen door je omgeving. Kan je daar tegen?
    Daarbij geeft de traditionele route je alle mogelijkheden om zelf je beeld/sfeer te bepalen. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat de sluiter niet ontspannen kan worden als ik het te fotograferen model bijv. niet lachend op de foto wil hebben.... of dat de software eigenhandig mijn zorgvuldig gemeten schaduwpartij automatisch gaat ophelderen, huh...
    Moet ik nog doorgaan....
    De tijd zal niet lang nog op zich laten wachten waarin de scheiding van 't ongelukkige huwelijk tussen digitaal en analoog zich voltrokken heeft. In 't niet meer nodig is elkaar over en weer belachelijk te maken. Uiteindelijk blijven er 2 volwaardige methodes over. Net als de schilderkunst en de fotografie eens uit elkaar moesten.

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De tijd zal niet lang nog op zich laten wachten waarin de scheiding van 't ongelukkige huwelijk tussen digitaal en analoog zich voltrokken heeft. In 't niet meer nodig is elkaar over en weer belachelijk te maken. Uiteindelijk blijven er 2 volwaardige methodes over. Net als de schilderkunst en de fotografie eens uit elkaar moesten.
    Volgens mij is dat al het geval.

Shooter
    35mm
    Blijft nog een vraag waar ik geen antwoord op heb: Is er kwaliteitsverlies als ik de film inscan?
    Heren,
    Ik heb interessante en goede afwegingen gehoord. Voor we de discussie dreigen in te gaan van voor en nadelen van analoog versus digitaal in het algemeen, zou ik van wat meer mensen willen horen wat hun ervaring met scannen van negatieven is.

groet
    Klaas

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    Heren,
    Ik heb interessante en goede afwegingen gehoord. Voor we de discussie dreigen in te gaan van voor en nadelen van analoog versus digitaal in het algemeen, zou ik van wat meer mensen willen horen wat hun ervaring met scannen van negatieven is.
    Geen schrik, we zijn hier welopgevoed en op het Nederlandstalige APUG zijn we niet zo alergisch aan jouw soort vragen als op de Engelse versie. Daar was je allang botweg doorverwezen naar http://www.hybridphoto.com/ wat ik je trouwens ook kan aanraden, zonder grof te willen zijn. Zeer goede lectuur over digitale bewerking en inscannen voor mensen die vanop analoog materiaal (film) wensen te starten.

Ben je er al uit of je met negatief- of diafilm gaat werken? Iedere heeft zijn eigen karakter en (dan spreek ik uit ondervinding) de ene leent zich al beter tot scannen dan de andere.

Ik dacht dat er onlangs een Rollei of Adox negatieffilm (Rovo weet dit zeker) op de markt gekomen is die speciaal ontworpen is om gemakkelijk te scannen, zonder vervelende zweem enzo...

Wat ik ook al eerder zei, is dat je best uitkijkt naar de scanner die het meest geschikt is om jouw filmformaat te verwerken. De mijne (Canon 9950F) was ten tijde van lancering het de beste flatbed voor rolfilm en vlakfilm (tot 8x10" ook al is dat niet opgegeven in de specs) maar is voor kleinbeeldformaat niet de beste oplossing.

Een goed scanprogramma is aan te raden. Ik evalueerde een tijd geleden voor mezelf de volgende:

- meegeleverde scansoftware van Canon
    - Silverfast
    - Vuescan

Ingescande film is een 6x9cm dia op Fuji Velvia 100F, genomen met een Ercona II camera uit pakweg 1953. Ondertussen ben ik overgeschakeld op Provia en die vind ik persoonlijk aantrekkelijker: betere kleurbalans.
    Naar mijn mening kwam Vuescan er het beste uit:

http://sheetfilm.be/scantest/palen_canon.jpg
    http://sheetfilm.be/scantest/palen_silverfast.jpg
    http://sheetfilm.be/scantest/palen_vuescan.jpg (let op de $ voor de niet-geregistreerde versie , is ondertussen al aangekocht)

Veel leesgenot en maak een intelligente keuze.

G

Shooter
    4x5 Format
    volgens mij krijg je hier http://www.hybridphoto.com meer antwoorden dan bij een club analogen

Shooter
    35mm
    jullie hebben gelijk. Ik zit een beetje ""fout", waarvoor excuus. Des te meer dank voor de constructieve reacties.
    Ik heb wel geaarzeld of ik hier deze vraag zou kunnen stellen maar kende geen ander forum waar ik enige kans aanwezig achtte dat de reacties inhoudelijk zouden blijven. Ik zal ook nog eens kijken op de verwijzingen die o.a argus noemde. Ik kende die sites niet.

Mijn probleem bij het maken van een keuze is natuurlijk mede dat mijn uitgesproken voorliefde voor analoge fotografie gehinderd wordt door de vooroordelen van een groot deel van de digitale gebruikers die analoge fotografie associeert met ""een fossiel relict uit het pre-computertijdperk"". Iemand van julle wees er terecht op vooral dat te blijven doen wat je zelf leuk vindt. Daar hoort serieus worden genomen door de buitenwereld voor mij ook bij. Argus, ik zal proberen een intelligente afweging te maken. Jullie input zal daar zeker bij helpen.
    groet,
    Klaas

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daar kan ik het wel mee eens zijn. Echter moet het niet zo zijn dat de software gaat bepalen hoe ik mijn plaatje wil (lees móét) maken.
    Overigens noemt de schilder zijn schilderij geen foto.
    Waarom noem je dan een geheel geshopt beeld dan nog wel een foto?
    Persoonlijk zou ik dan opteren voor "fotografiek".
    Als iemand anders een betere omschrijving hiervan heeft hou ik me aanbevolen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Voor mij is het enige voordeel van digitaal werken de één- stap-terug-optie van Photoshop Die hebben we nog steeds niet in de DoKa

Net als Harry zie ik analoog werken ook niet als 'blijven hangen'. Het is gewoon veel mooier.

Anne Marieke

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Quote Originally Posted by Annemarieke View Post
    Voor mij is het enige voordeel van digitaal werken de één- stap-terug-optie van Photoshop Die hebben we nog steeds niet in de DoKa
    Anne Marieke
    Daarom hebben analoge fotografen over het algemeen meer visualisatie denk ik. je moet van te voren beter verzinnen hoe iets uit gaat pakken en kan dus veel gerichter werken. nadeel is inderdaad wel bij een foutje begin je van voor af aan.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Een klassieke dokawerker kent zijn techniek en zal die gericht inzetten voor een geprevisualiseerd beeld. Een (beginnend) photoshopper probeert alle filters uit om te kijken of het plaatje ervan leuker wordt. Dat klinkt als twee typen fotografen, maar dat is het ook. Het verschil tussen met het hoofd en puur intuïtief...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin