Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,619   Online: 690

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 44
    hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Daarom hebben analoge fotografen over het algemeen meer visualisatie denk ik. je moet van te voren beter verzinnen hoe iets uit gaat pakken en kan dus veel gerichter werken. nadeel is inderdaad wel bij een foutje begin je van voor af aan.
    Ik zie dat "foutje" maken niet als zodanig. Zou het meer als een leeproces willen zien om het maximale te bereiken wat je oorspronkelijk of al doende voor ogen hebt. Meestal betekent het "foutje" dat je nog niet (helemaal) tevreden bent het bereikte resultaat.
    Ergens las ik in een boek dat de auteur het niet had over een prullenbak maar over een "learnbin". Dat vond ik een mooie omschrijving voor zo'n ding...
    (Sinterklaas zit alweer hoog en droog in Spanje maar ik vond het wel leuk -bin -ding)
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Anne Marieke,
    Fijn hier weer eens van je te horen. Hebben je een tijd gemist.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Anne Marieke,
    Fijn hier weer eens van je te horen. Hebben je een tijd gemist.

Harry,
    Ik lees wel mee hoor! Mijn fotografie heeft een tijd stilgelegen door mijn studie Vertaler Engels, die nu hopelijk begin juni is afgerond.

In december ben ik weer twee weken in Schotland geweest en ik heb daar een aantal rollen middenformaat geschoten. De bestelling chemie van Mayr is van de week binnengekomen, dus wie weet wat er binnenkort gaat gebeuren

Groetjes,
    Anne Marieke

p.s. overigens nog steeds geen nummer 81 van B&W Photography. Bij jou wel?

edit om toe te voegen: nr 81 net aangekomen!
    Last edited by Annemarieke; 01-18-2008 at 06:24 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke View Post
    Harry,
    Ik lees wel mee hoor! Mijn fotografie heeft een tijd stilgelegen door mijn studie Vertaler Engels, die nu hopelijk begin juni is afgerond.

In december ben ik weer twee weken in Schotland geweest en ik heb daar een aantal rollen middenformaat geschoten. De bestelling chemie van Mayr is van de week binnengekomen, dus wie weet wat er binnenkort gaat gebeuren

Groetjes,
    Anne Marieke

p.s. overigens nog steeds geen nummer 81 van B&W Photography. Bij jou wel?

edit om toe te voegen: nr 81 net aangekomen!
    Vanmorgen bij mij ook en op het eerste gezicht lijkt het een prima nummer.
    harry

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Enjoy!

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=klaas12;573414]dag,

Ik heb een goede set apparatuur die ik goed ken en waar ik zeer aan ben gehecht: Twee bodies f90x met data-achterwand, serie fraaie objectieven. Zw/w verwerk ik zelf en kleur besteed ik uit bij een klein vaklab. Over de kwaliteit ben ik tevreden, maar digitaal biedt meer mogelijkheden etc. Dus.....

Ik sta nu voor de keuze of ik over zal schakelen naar digitaal of zal blijven bij analoog. Ik zie een aantal mogelijkheden waaruit ik kan kiezen:

1.Ik blijf geheel analoog werken met het nadeel dat het proces van opname tot beeld lang duurt en dat het resultaat moeilijker is om te zetten tot drukwerk (tov digitaal is het duur en tijdrovend).

Op 't moment zijn meer dan 75% van de professionelen weer over naar analoog. Een belangrijke reden is dat het te veel tijd kost om tot het resultaat te komen als je digitaal werkt.
    Klaarblijkelijk is het omzetten naar drukwerk belangrijk. Dat klinkt aardig professioneel. Maar ik heb nog niet gehoord dat het scannen van een analoog negatief of positief zo een heksentoer is, ieder vaklab kan dat doen.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    [quote=Jed Freudenthal;575746]
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    dag,

Ik heb een goede set apparatuur die ik goed ken en waar ik zeer aan ben gehecht: Twee bodies f90x met data-achterwand, serie fraaie objectieven. Zw/w verwerk ik zelf en kleur besteed ik uit bij een klein vaklab. Over de kwaliteit ben ik tevreden, maar digitaal biedt meer mogelijkheden etc. Dus.....

Ik sta nu voor de keuze of ik over zal schakelen naar digitaal of zal blijven bij analoog. Ik zie een aantal mogelijkheden waaruit ik kan kiezen:

1.Ik blijf geheel analoog werken met het nadeel dat het proces van opname tot beeld lang duurt en dat het resultaat moeilijker is om te zetten tot drukwerk (tov digitaal is het duur en tijdrovend).

Op 't moment zijn meer dan 75% van de professionelen weer over naar analoog. Een belangrijke reden is dat het te veel tijd kost om tot het resultaat te komen als je digitaal werkt.
    Klaarblijkelijk is het omzetten naar drukwerk belangrijk. Dat klinkt aardig professioneel. Maar ik heb nog niet gehoord dat het scannen van een analoog negatief of positief zo een heksentoer is, ieder vaklab kan dat doen.

Jed
    Je kan scannen ook makkelijk zelf doen als je een goede "dedicated" scanner hebt of een redelijke flatbed. Laats een opdrachtje gedaan en daarvoor al mn 67 dia's ingescand en afgeleverd na beetje nabewerking om ze weer op de dia te laten lijken en vooral stof verwijderen. je kan het ook laten doen inderdaad. Kwaliteit van scannen is ruim voldoende om in drukwerk te produceren is mijn ervaring. naar mijn mening is analoog met een scanner voor digitale aflevering het beste van twee werelden. enige probleem is de wachtijd dat je dia rollen terug zijn van de centrale.

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=ijsbeer;575747]
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post

Je kan scannen ook makkelijk zelf doen als je een goede "dedicated" scanner hebt of een redelijke flatbed. Laats een opdrachtje gedaan en daarvoor al mn 67 dia's ingescand en afgeleverd na beetje nabewerking om ze weer op de dia te laten lijken en vooral stof verwijderen. je kan het ook laten doen inderdaad. Kwaliteit van scannen is ruim voldoende om in drukwerk te produceren is mijn ervaring. naar mijn mening is analoog met een scanner voor digitale aflevering het beste van twee werelden. enige probleem is de wachtijd dat je dia rollen terug zijn van de centrale.
    Het is het stof dat een probleem is. Daarom lijkt mij een vaklab beter. Je moet wel echt een haastklus hebben, wil de wachttijd van het lab een probleem zijn. Het resultaat met een gescande analoog is dan echt superieur. Ook bijvoorbeeld bij publikatie op internet. Je houdt gewoon meer over als je een kwalitatief goede start hebt.

Jed

Shooter
    35mm
    Dag
    Nu we terug zijn bij de inhoud heb ik nog een vraag: Stel dat ik kies voor analoge opnames gevolgd door het scannen van de negatieven (geen dia''s). Welke negatief-scanner zouden jullie op grond van je eigen ervaring aanbevelen? (iemand gaf al een advies, waarvoor dank, maar.... ""een ei is geen ei"") Waar moet ik op letten?
    (ik beschik door toevallige omstandigheden over photoshop; maar dat is een bijkomstigheidje. Ik heb er geen ervaring mee).

Klaas

Shooter
    4x5 Format
    Je kunt 4 parameters onderschijden;
    - negatief formaat. Hoe groter hoe duurder
    - optische kwaliteit. Niet hoeveel pukkels maar de kwaliteit er van.
    - Snelheid waarmee die scant / eventuele automatische invoer van negatieven
    - automatische stof correctie
    Wat de optimale mix is die bij jou past is doordat je maar beperkt aangeeft wat je gaat doen is moeilijk te geven.
    Als je b.v. op een avond 2 X 36 opnames de computer in wilt krijgen is 't heel anders dan in die zelfde avond 4 hoogwaardige beelden zorgvuldig digitaliseren.

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin