Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,829   Posts: 1,582,204   Online: 990

Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 10 of 44

Shooter
    35mm

negatieven scannen

dag,

Ik heb een goede set apparatuur die ik goed ken en waar ik zeer aan ben gehecht: Twee bodies f90x met data-achterwand, serie fraaie objectieven. Zw/w verwerk ik zelf en kleur besteed ik uit bij een klein vaklab. Over de kwaliteit ben ik tevreden, maar digitaal biedt meer mogelijkheden etc. Dus.....

Ik sta nu voor de keuze of ik over zal schakelen naar digitaal of zal blijven bij analoog. Ik zie een aantal mogelijkheden waaruit ik kan kiezen:

1.Ik blijf geheel analoog werken met het nadeel dat het proces van opname tot beeld lang duurt en dat het resultaat moeilijker is om te zetten tot drukwerk (tov digitaal is het duur en tijdrovend).

2.Ik blijf analoog fotograferen maar schaf daarbij een filmscanner en een goede printer aan. (geeft dat veel kwaliteitsverlies; heeft er iemand ervaring?)

3.Ik schakel geheel over op digitaal. Afgezien van de prijs gaat mijn voorkeur uit naar een full frame Nikon om mijn objectieven te kunnen blijven gebruiken en om de scherptediepte.

Graag jullie ervaring en advies.

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    We zitten hier op een analoog forum dus het zou me niet verbazen als optie 1 aangeraden word.
    Als je aan je set gehecht bent en de kwaliteit is goed dan geef je zelf het antwoord eigenlijk al.
    Mijn idee zou zijn om naast dit set bv een tweedehands D50 aan te schaffen en te kijken hoe dat bevalt.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Voordelen digitaal:
    Snel bij de opname, (full-frame: ) goed(genoeg), je volgt de laatste ontwikkeling, je stoomt op in de vaart der volkeren. Digitaal is goed voor kleur en snel.

Nadelen digitaal:
    Duur in aanschaf, een heleboel bij te leren, een heleboel bewerkingen achteraf, dus eigenlijk langzaam. De tijd die je anders in de doka staat, zit je achter een beeldscherm. Je apparatuur is over een jaar of twee al niets meer waard. Heb je ook beeldbewerkingssoftware (aanschafprijs)?

Voordelen analoog:
    Goedkoop, je hebt het al. Niet moeilijk, je kent/kunt het al. De kwaliteit is goed. (Je kunt natuurlijk je afdrukken scannen, is een stuk sneller dan een filmscanner.) Klassiek is goed voor zwart-wit kunst, het wordt steeds exclusiever.

Nadelen analoog:
    Als je blijft hangen in analoog wordt je binnen korste keren niet meer serieus genomen door je omgeving. Kan je daar tegen?

Voordelen analoog met filmscanner:
    Je kunt het al, vanaf opname tot ontwikkeling. De kwaliteit is goed.

Nadelen analoog met filmscanner:
    Een goede scan kost gewoon veel tijd. Je hebt ook al veel tijd gestoken in het analoge stuk. Dan is digitaal fotograferen echt veel sneller. Je hebt een heleboel bij te leren, een heleboel bewerkingen achteraf te doen, dus eigenlijk erg langzaam. De relatief korte tijd die je anders in de doka staat, zit je achter een beeldscherm. Heb je ook beeldbewerkingssoftware?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Fotografeer je louter voor je plezier of om er je brood mee te verdienen ? Het lijkt op 't laatste. En als je klanten dan ook nog digitaal aangeleverd willen krijgen is er eigenlijk maar 1 weg. Gaat 't merendeel weg als print. Dan is de raad om te doen waar je 't prettigst bij voelt.

Shooter
    35mm
    Ik fotografeer voor mijn plezier(niet om er mijn brood mee te verdienen). De opmerking van Gary ""doe waar je je het plezierigst bij voelt"" is dus zeer ter zake. Daar is ook de opm van Merlin: Als je blijft hangen in analoog wordt je binnen de kortste keren niet meer serieus genomen door je omgeving"" Dat is waar. Ik werk (voor mijn plezier) nu mee aan fotos voor een boek. De uitgever moet een flinke dosis wantrouwen overwinnen toen hij hoorde dat er analoog zou worden gefotgrafeerd.
    Ook het leerproces is een terecht door jullie genoemd punt.

Blijft nog een vraag waar ik geen antwoord op heb: Is er kwaliteitsverlies als ik de film inscan?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by klaas12 View Post
    Is er kwaliteitsverlies als ik de film inscan?
    Ik vind van wel. Ik heb een Minolta scan elite kleinbeeldscanner. Die heb ik aangeschaft toen 3MegaPixel nog de norm was. Dan heb je een 400 dpi scan voor een gedeelte van de prijs die een 3MP kost en je hebt dus meer pixels.
    Ik vind de scan minder goed beeld geven dan fullframe ccd van nu. En het is arbeidsintensief. Ik laat meestal de scan een flink aantal keren oversmaplen en gebruik ICE software, wat nogal veel tijd kost. Je kunt dan weglopen en wat anders gaan doen, maar toch, leuk is anders. Stof vind ik een probleem wat niet 100% door de software is op te lossen. Ruis zie ik altijd terug. Nee, ik vind het voor mij geen goede oplossing meer. Maar wellicht hebben anderen een andere mening.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Blijft nog een vraag waar ik geen antwoord op heb: Is er kwaliteitsverlies als ik de film inscan?
    Ik durf 't hier bijna niet op te schrijven maar goed ; Zelf werk ik met een imacon en 't enige wat ik kan zeggen is het is anders.
    Maar in de doka blijf ik veel fitter en heb ik er meer plezier in. Achter een scherm zitten is behoorlijk saai :-(

Shooter
    Multi Format
    Images
    16
    Hallo,

Denk dat beiden evenveel tijd kost. Volgens mij is het voornamelijk een "gevoel" dat we nog steeds analoog werken. Laat iedereen een keer een zwart wit foto zien op bariet en de meesten zijn overtuigd. Het interesseert mij vrij weinig wat de buitenwacht ervan vindt. Het enige wat telt is het beeld met het gevoel wat je over wilt brengen. Zoals Gary zegt "Dan is de raad om te doen waar je 't prettigst bij voelt"

goede nacht.

RJ

Shooter
    Multi Format
    Een afdruk inscannen vind ik persoonlijk gemakkelijker dan een negatief, omdat de meeste nabewerking al op voorhand gedaan is.

Zelf heb ik een CANON 9950F die niet geoptimaliseerd is voor KB (maar het wel ka kan). Wil je kleinbeeld inscannen, dan ga je best uitkijken naar een dedicated KB scanner.

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Nadelen analoog:
    Als je blijft hangen in analoog wordt je binnen korste keren niet meer serieus genomen door je omgeving. Kan je daar tegen?
    Ik voel het analoog blijven doen niet iets als "hangen" blijven. Ik zie nog steeds geen echte kwaliteitswinst van de "nieuwe media".
    Het enige argument dat iedere keer weer terugkeert is "tijdwinst" en je ziet direct wat je gedaan hebt. Nu is dat laatste eerder een brevet van onvermogen dan van enig vakmanschap of beheersing van de materie.
    De tijdwinst is, zo is inmiddels wel gebleken, arbitrair en daarmee een oneigenlijk argument geworden. Blijft er niet veel meer over om je hobby anders in te richten.
    Daarbij geeft de traditionele route je alle mogelijkheden om zelf je beeld/sfeer te bepalen. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken dat de sluiter niet ontspannen kan worden als ik het te fotograferen model bijv. niet lachend op de foto wil hebben.... of dat de software eigenhandig mijn zorgvuldig gemeten schaduwpartij automatisch gaat ophelderen, huh...
    Moet ik nog doorgaan....:o
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 5 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin