Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,301   Posts: 1,536,158   Online: 811

Results 1 to 2 of 2
    AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

`Horizoncamera┤ van „De Oude Delft“ ?

Weet iemand iets over het straalverloop van deze camera ?
    (Zie ook Elseviers Encyclopedie voor Fotografie 1.ed. p.438)

Het is een 35mm camera van de grootte en form van een schoenendoos. Met erop een cylindrisch gedeelte dat aan de overgaang een cylindrisch ruit opgemaakt van ruitjes of prismas heeft. Blijkbaar wordt het beeld ontvangen door dit gedeelte en als spleetafbeelding via een objektief en draaiende spiegels op de film geprojekteerd die in een lus is gevormd.

Hoe worden die overgangen tussen die ruitjes overbrugt?

Nog in mijn bibliotheek nog op het net kon ik verdere informatie over deze camera vinden. Ook de informatie over de fabriek is eerder incident´eel. (Ja, ik weet het bedrijf was/is bezig met oorlogstuig.)

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Als jullie mij niet helpen...

Wel, ik heb iets gevonden, in mijn eigen bibliotheek. Blijkbaar bij herhaling overzien of beter niet goed gekeken een met een ander systeem verward: een schets en een beschrijving, die doen lijken op de Horizoncamera in questie.

In de `schoenendoos┤ onder het cylindrisch gedeelte zit, zoals verwacht, een 350graden film lus.
    In en onder het cylindrisch gedeelte zit een cylindrisch lens stelsel, met vertikaal staande optische as. Het licht treed zijdelings in en treed zijdelings, maar lager, weer uit.
    En die vreemde `ruitjes┤ die bij mij voor verwarring zorgden, blijken een cylindrisch 360graden sluiter te maken.
    Er zit dus geen roterend element in het optiek!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin